Komputery jak ciepłe bułki

Trzeci rok z rzędu polski rynek komputerów zwiększa się o ponad 20%.

Trzeci rok z rzędu polski rynek komputerów zwiększa się o ponad 20%.

Tylko w ostatnim kwartale 2007 r. do domów i biur trafiło milion komputerów. Dla porównania, zaledwie pięć lat wcześniej tyle wynosiła całoroczna sprzedaż PC. Od tamtego czasu zmienił się nie tylko rozmiar rynku, ale również preferencje klientów. W 2003 r. producenci specjalizujący się w notebookach cieszyli się, że udało im się zdobyć 10% całego rynku komputerów. Dzisiaj to właśnie notebooki są kołem zamachowym rynku. Ich sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o 66%. Na rynek trafiło półtora miliona komputerów przenośnych, co stanowi 45% całkowitej sprzedaży PC. "Sprzedaż notebooków dogania już sprzedaż desktopów i tylko za sprawą projektów edukacyjnych komputery stacjonarne wciąż są na czele zestawienia. Warto jednak pamiętać, że i w przypadku desktopów zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży, szacowany na ok. 18%" - mówi Jarosław Smulski, analityk IDC Poland. Łącznie w 2007 r. sprzedaż komputerów przekroczyła 3,2 mln sztuk.

Polak chce być mobilny

3,2 mln

komputerów, notebooków i serwerów sprzedano w Polsce w 2007 r.

Mobilną gorączkę wywołują spadające ceny sprzętu, atrakcyjne oferty promocyjne m.in. proponowane przez operatorów telekomunikacyjnych, a przede wszystkim utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza. Od trzech lat na pierwszej pozycji dostawców notebooków w Polsce jest Acer. "Zaliczamy 2007 r. do bardzo udanych. Cały rynek notebooków wzrósł o 66%, nasz wzrost wyniósł ponad 80%. Łącznie sprzedaliśmy w roku ubiegłym ponad 313 tys. sztuk" - mówi Juliusz Niemotko, od stycznia 2008 r. kierujący pracami polskiego biura.

W ręce przedsiębiorców trafiło 240 tys. sztuk notebooków marki Acer, głównie do mikro- i małych firm. Tych klientów Acer zdobył przede wszystkim konkurencyjną ceną. Tajwański producent w celu poprawy wyników na całym świecie, gdzie walczy z Lenovo o trzecie miejsce w globalnym rankingu PC, połączył się z amerykańskimi firmami Gateway i Packard Bellem. Ta druga firma w lutym 2008 r. dokonała "drugiego" wejścia na polski rynek, ogłaszając dystrybucyjną współpracę z Incomem. Acer zamierza zachować obie marki.

Straty wobec Acera w segmencie notebooków odrabia wicelider HP. Firma zanotowała wzrost o 95% do 253 tys. sztuk. W łącznym zestawieniu polskiego rynku PC, obejmującym notebooki, dektopy i serwery x8, HP zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 369 tys. sztuk. Kierowany przez Pawła Czajkowskiego polski oddział korporacji, z powodzeniem przeprowadził kampanię promującą linię przenośnych i stacjonarnych komputerów Pavillon (czytaj także str. 144). Kolejne miejsca na rynku komputerów przenośnych zajmują Asus (199 tys. sztuk) oraz Toshiba ex aequo z Fujitsu-Siemens po 185 tys. sztuk.

Producenci komputerów przenośnych rok 2008 zaliczą zapewne ponownie do udanych. Na widnokręgu pojawia się bowiem kolejny produkt, który może zmienić obraz tego rynku - tzw. subnotebooki. "Trudno w chwili obecnej oszacować, jaki wpływ na polski rynek rozwiązań mobilnych będzie miało pojawienie się Asusa Eee PC i jemu podobnych maszyn. Jeśli wytworzy się moda w Polsce na tego typu rozwiązania, to segment subnotebooków może wystrzelić w przyszłym roku, tym bardziej że za tymi komputerami przemawia niska cena" - uważa Jarosław Smulski.

Dell made in Lodz...

Komputery jak ciepłe bułki

Najwięksi dostawcy komputerów PCw Polsce (w tys.)

Do niedawna trudno byłoby sobie wyobrazić, że komputery dwóch producentów ze ścisłej, światowej czołówki będą nosiły nalepkę "made in Poland". W łódzkiej dzielnicy Olechów Dell montuje już komputery od listopada 2007 r., kierowane głównie na rynek polski, czeski i słowacki. W styczniu uroczystego otwarcia dokonał założyciel i szef spółki - Michael Dell. Od tej pory sprzęt z Łodzi dociera także do Skandynawii, Niemiec, Włoch, Rosji oraz Europy Środkowo-Południowej.

Fabryka Della kosztowała 200 mln euro. Obecnie pracuje w niej 700 osób przy dwóch liniach montażowych, na których składane są notebooki serii Latitude i Inspiron. Do końca roku zatrudnienie ma się podwoić, a produkcja zostanie poszerzona o komputery stacjonarne wraz z uruchomieniem kolejnych dwóch linii. Budowa fabryki w Polsce umożliwia producentowi skrócenie czasu dostawy na obsługiwane rynki nawet o dwa dni. Zwiększone moce produkcyjne będą wspomagać realizację ważnego, globalnego planu amerykańskiego koncernu - wejście do kanału detalicznego we współpracy z największymi sieciami handlowymi. W ten sposób Michael Dell zamierza poszerzyć grono odbiorców i walczyć o powrót na pozycję lidera na świecie, odebraną mu niedawno przez HP.

Odkąd firma zawitała do Polski, na jej stronie internetowej widniał napis: "Tylko dla firm i instytucji". Dla polskich indywidualnych odbiorców legendarny kanał direct był niedostępny. Sytuacja zmieni się wraz z podpisaniem porozumień z Tesco oraz DSGi - właścicielem sieci Electroworld. W maju na półkach tych sklepów komputerów marki Dell jeszcze nie było, mimo zapowiedzi, że stanie się to już w I kwartale 2008 r. Producent zdecydował się wcześniej na współpracę z Telekomunikacją Polską, która oferowała w promocyjnych pakietach Neostrady wybrany model notebooka.

Na razie Dell zajmuje 7. pozycję na rynku komputerów przenośnych w Polsce (57 tys. sztuk). Wraz z komputerami stacjonarnymi jego wynik w 2007 to 159 tys. sztuk. Drugą pozycję firma zajmuje w zestawieniu sprzedaży desktopów w segmencie przedsiębiorstw, gdzie od HP Polska dzieli ją mniej niż tysiąc sztuk, przynajmniej według zestawień IDC. W sprzedaży komputerów przenośnych dla "firm i instytucji" zajmuje ponownie miejsce siódme.

... Lenovo made in Legnica

W czasie kiedy Dell przygotowuje się do ofensywy, w maju ruszyła budowa montowni komputerów Lenovo w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Sprzęt będzie trafiał do krajów z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Informacje o inwestycji Lenovo ogłosiło w listopadzie 2007 r. Jej wartość to 20 mln USD. Jest to niewiele w porównaniu do Della czy inwestycji innych koncernów z branży elektronicznej, ale - jak mówił w wywiadzie dla Computerworld Spencer Edmonds, dyrektor Lenovo Technology EMEA Manufacturing - wystarczy do uruchomienia produkcji, gdyż budynek będzie dzierżawiony.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200