Komputery jak ciepłe bułki
- Andrzej Maciejewski,
- 10.06.2008
Trzeci rok z rzędu polski rynek komputerów zwiększa się o ponad 20%.
Trzeci rok z rzędu polski rynek komputerów zwiększa się o ponad 20%.
Tylko w ostatnim kwartale 2007 r. do domów i biur trafiło milion komputerów. Dla porównania, zaledwie pięć lat wcześniej tyle wynosiła całoroczna sprzedaż PC. Od tamtego czasu zmienił się nie tylko rozmiar rynku, ale również preferencje klientów. W 2003 r. producenci specjalizujący się w notebookach cieszyli się, że udało im się zdobyć 10% całego rynku komputerów. Dzisiaj to właśnie notebooki są kołem zamachowym rynku. Ich sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o 66%. Na rynek trafiło półtora miliona komputerów przenośnych, co stanowi 45% całkowitej sprzedaży PC. "Sprzedaż notebooków dogania już sprzedaż desktopów i tylko za sprawą projektów edukacyjnych komputery stacjonarne wciąż są na czele zestawienia. Warto jednak pamiętać, że i w przypadku desktopów zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży, szacowany na ok. 18%" - mówi Jarosław Smulski, analityk IDC Poland. Łącznie w 2007 r. sprzedaż komputerów przekroczyła 3,2 mln sztuk.
Polak chce być mobilny
komputerów, notebooków i serwerów sprzedano w Polsce w 2007 r.
W ręce przedsiębiorców trafiło 240 tys. sztuk notebooków marki Acer, głównie do mikro- i małych firm. Tych klientów Acer zdobył przede wszystkim konkurencyjną ceną. Tajwański producent w celu poprawy wyników na całym świecie, gdzie walczy z Lenovo o trzecie miejsce w globalnym rankingu PC, połączył się z amerykańskimi firmami Gateway i Packard Bellem. Ta druga firma w lutym 2008 r. dokonała "drugiego" wejścia na polski rynek, ogłaszając dystrybucyjną współpracę z Incomem. Acer zamierza zachować obie marki.
Straty wobec Acera w segmencie notebooków odrabia wicelider HP. Firma zanotowała wzrost o 95% do 253 tys. sztuk. W łącznym zestawieniu polskiego rynku PC, obejmującym notebooki, dektopy i serwery x8, HP zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 369 tys. sztuk. Kierowany przez Pawła Czajkowskiego polski oddział korporacji, z powodzeniem przeprowadził kampanię promującą linię przenośnych i stacjonarnych komputerów Pavillon (czytaj także str. 144). Kolejne miejsca na rynku komputerów przenośnych zajmują Asus (199 tys. sztuk) oraz Toshiba ex aequo z Fujitsu-Siemens po 185 tys. sztuk.
Producenci komputerów przenośnych rok 2008 zaliczą zapewne ponownie do udanych. Na widnokręgu pojawia się bowiem kolejny produkt, który może zmienić obraz tego rynku - tzw. subnotebooki. "Trudno w chwili obecnej oszacować, jaki wpływ na polski rynek rozwiązań mobilnych będzie miało pojawienie się Asusa Eee PC i jemu podobnych maszyn. Jeśli wytworzy się moda w Polsce na tego typu rozwiązania, to segment subnotebooków może wystrzelić w przyszłym roku, tym bardziej że za tymi komputerami przemawia niska cena" - uważa Jarosław Smulski.
Dell made in Lodz...
Do niedawna trudno byłoby sobie wyobrazić, że komputery dwóch producentów ze ścisłej, światowej czołówki będą nosiły nalepkę "made in Poland". W łódzkiej dzielnicy Olechów Dell montuje już komputery od listopada 2007 r., kierowane głównie na rynek polski, czeski i słowacki. W styczniu uroczystego otwarcia dokonał założyciel i szef spółki - Michael Dell. Od tej pory sprzęt z Łodzi dociera także do Skandynawii, Niemiec, Włoch, Rosji oraz Europy Środkowo-Południowej.Fabryka Della kosztowała 200 mln euro. Obecnie pracuje w niej 700 osób przy dwóch liniach montażowych, na których składane są notebooki serii Latitude i Inspiron. Do końca roku zatrudnienie ma się podwoić, a produkcja zostanie poszerzona o komputery stacjonarne wraz z uruchomieniem kolejnych dwóch linii. Budowa fabryki w Polsce umożliwia producentowi skrócenie czasu dostawy na obsługiwane rynki nawet o dwa dni. Zwiększone moce produkcyjne będą wspomagać realizację ważnego, globalnego planu amerykańskiego koncernu - wejście do kanału detalicznego we współpracy z największymi sieciami handlowymi. W ten sposób Michael Dell zamierza poszerzyć grono odbiorców i walczyć o powrót na pozycję lidera na świecie, odebraną mu niedawno przez HP.
Odkąd firma zawitała do Polski, na jej stronie internetowej widniał napis: "Tylko dla firm i instytucji". Dla polskich indywidualnych odbiorców legendarny kanał direct był niedostępny. Sytuacja zmieni się wraz z podpisaniem porozumień z Tesco oraz DSGi - właścicielem sieci Electroworld. W maju na półkach tych sklepów komputerów marki Dell jeszcze nie było, mimo zapowiedzi, że stanie się to już w I kwartale 2008 r. Producent zdecydował się wcześniej na współpracę z Telekomunikacją Polską, która oferowała w promocyjnych pakietach Neostrady wybrany model notebooka.
Na razie Dell zajmuje 7. pozycję na rynku komputerów przenośnych w Polsce (57 tys. sztuk). Wraz z komputerami stacjonarnymi jego wynik w 2007 to 159 tys. sztuk. Drugą pozycję firma zajmuje w zestawieniu sprzedaży desktopów w segmencie przedsiębiorstw, gdzie od HP Polska dzieli ją mniej niż tysiąc sztuk, przynajmniej według zestawień IDC. W sprzedaży komputerów przenośnych dla "firm i instytucji" zajmuje ponownie miejsce siódme.
... Lenovo made in Legnica
W czasie kiedy Dell przygotowuje się do ofensywy, w maju ruszyła budowa montowni komputerów Lenovo w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Sprzęt będzie trafiał do krajów z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Informacje o inwestycji Lenovo ogłosiło w listopadzie 2007 r. Jej wartość to 20 mln USD. Jest to niewiele w porównaniu do Della czy inwestycji innych koncernów z branży elektronicznej, ale - jak mówił w wywiadzie dla Computerworld Spencer Edmonds, dyrektor Lenovo Technology EMEA Manufacturing - wystarczy do uruchomienia produkcji, gdyż budynek będzie dzierżawiony.