Komputer za zysk

Konkurencja między producentami sprzętu komputerowego zmusza do wypracowania nowych modeli biznesowych.

Konkurencja między producentami sprzętu komputerowego zmusza do wypracowania nowych modeli biznesowych.

Dynamicznie rosnący rynek handlu elektronicznego, gdzie z małych przedsiębiorstw w szybkim tempie wyrastają prawdziwi giganci, jest łakomym kąskiem dla zmagających się z szaloną konkurencją producentów komputerów. Hewlett-Packard i IBM poważnie rozważają możliwość rozdawania serwerów i sprzętu komputerowego klasy PC w zamian za udział w zyskach z transakcji zawieranych w Internecie. Prowadzone są prace mające na celu stworzenie konkretnych modeli cenowych. Przed małymi firmami, którym brakuje kapitału, a które chcą prowadzić interesy w sieci, otwierają się tym samym nowe możliwości.

"Inwestowanie w małe firmy, które mają dobry pomysł na prowadzenie interesów w Internecie, to część naszej strategii E-services" - mówią przedstawiciele Hewlett-Packard Polska. "Wyszukiwanie takich przedsiębiorstw nie ogranicza się tylko do USA. Stworzyliśmy zajmujący się tym odrębny, międzynarodowy dział. Uważamy, że jest tylko kwestią czasu, kiedy rozpoczniemy taką działalność w Polsce" - dodają.

Przedstawiciele amerykańskich firm internetowych wyrazili zainteresowanie propozycją producentów sprzętu, ale podchodzą do niej ostrożnie. "To pomysł, który może stanowić poważne źródło zysków dla producentów komputerów" - uważają analitycy z International Data Corporation. "Kto chciałby płacić de facto kolejny podatek od swoich przychodów?" - zastanawiają się.

Nawet w Hewlett-Packard i IBM nie brakuje osób sceptycznie nastawionych do tego pomysłu. Argumentują one, że taki model sprzedaży zmieni charakter firm. Z dostawców technologii przekształciłyby się w firmy inwestycyjne. Zdaniem analityków, w miarę spadku cen komputerów, a więc zmniejszania się marży i zysków, producenci sprzętu będą jednak zmuszeni do stworzenia nowych modeli biznesowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200