Komputer w sklepie po polsku

Komputeryzacja handlu to w naszym kraju sprawa nie tyle trudna, co delikatna. Szefowie i personel sklepów podchodzą z dużą rezerwą do wszelkich nowinek technicznych. Najlepszym tego przykładem jest pamiętna "wysoka awaryjność" elektronicznych wag sklepowych.

Komputeryzacja handlu to w naszym kraju sprawa nie tyle trudna, co delikatna. Szefowie i personel sklepów podchodzą z dużą rezerwą do wszelkich nowinek technicznych. Najlepszym tego przykładem jest pamiętna ''wysoka awaryjność'' elektronicznych wag sklepowych.

A przecież handel, jak każda dziedzina skutecznej ludzkiej działalności, powinien się opierać na rzetelniejszych niż intuicja, podstawach. Widać to dość dobrze na przykładzie zachodnich placówek handlowych.

Niedawno na naszych łamach opisywaliśmy najnowsze tendencje w tej dziedzinie, dziś przypomnijmy tylko, że polegają one, w głównej mierze, na zastosowaniu kodów kreskowych wraz z odpowiednim oprogramowaniem i urządzeniami peryferyjnymi. Jednakże są to systemy na tyle drogie, że większości rodzimych przedsiębiorców po prostu na nie nie stać. Czy zatem skazani jesteśmy na liczydła i stosy papierów?

Nie! Choć daleko nam jeszcze do szczytów światowej techniki, z przyjemnością odnotowujemy pozytywne zmiany w tej dziedzinie i dlatego w kąciku polskiego oprogramowania prezentujemy jedną z wielu tego typu aplikacji. Jest nią program "Sklep" opracowany przez firmę Mips z Warszawy.

Co on robi?

Program dostarczany jest na jednej dyskietce, pracuje na każdym komputerze (typu PC), wyposażonym w dysk twardy i 640kB pamięci RAM. Stanowi specjalizowaną aplikacją bazy danych, skonstruowaną przy użyciu jednego z narzędzi Novellowskich, a mianowicie Btrieve. Instaluje się go uruchamiając stosownego batch'a, który samoczynnie tworzy katalog C:\SKLEP i kopiuje do niego potrzebne pliki.

Po uruchomieniu, na ekranie ukazuje się pytanie o hasło. Jest to o tyle ważne, że, podobnie jak w sieciach, daje się różnicować uprawnienia do wykorzystywania poszczególnych funkcji w zależnośći od treści hasła. Dzięki temu możliwe jest np. upoważnienie innych osób do wprowadzania danych, innych do sporządzania raportów, a jeszcze innych do modyfikacji bazy.

Jeśli jesteśmy administratorem, czyli mamy dostęp do wszystkich opcji, naszym oczom ukazuje się następujące menu:

- Transakcje (sprzedaż detaliczna, sprzedaż hurtowa, remanent)

- Wykresy (ostatnie miesiące, dni tygodnia, pory dnia)

- Raporty (sprzedaż dzienna, stan magazynu, bilans, sprzedaż, sprzedawcy)

- Administracja (parametry, towary, użytkownicy).

Korzystając z pierwszej opcji, możemy jedynie odnotowywać fakty kupna i sprzedaży aktualnych pozycji magazynowych z uwzględnieniem różnych marż (dla detalu i hurtu), drukować faktury i paragony oraz, w dowolnej chwili, sporządzić remanent (globalny lub wybranych pozycji). Druga opcja pozwala obserwować na wykresach słupkowych, jak kształtuje się działalność placówki w wybranych okresach i w odniesieniu do poszczególnych grup towarowych. Trzecia, służy do drukowania wybranych zestawień (sprzedaż dzienna, stan magazynu, bilans).

Ciekawostką jest umieszczenie w niej podopcji "sprzedawcy", dzięki której łatwo oceniać wydajność poszczególnych ekspedientów i, co za tym idzie, np. uzależniać ich wynagrodzenie od utargu. Dopisywanie i skreślanie towarów z oferty sklepu oraz definiowanie uprawnień użytkowników, jak już wspomniałem, leży w gestii administratora.

Program wyposażono ponadto w wiele mechanizmów ułatwiających szybkie poruszanie się po bazie danych. Mamy więc podręczny katalog towarów, funkcje "na początek", "na koniec", "poprzedni", "następny" itd. Możliwe jest prowadzenie kilku spisów jednocześnie i - oczywiście - praca w sieciach. Poza tym na dyskietce instalacyjnej znajduje się 5 lekcji ułatwiających i tak bardzo proste korzystanie z programu.

Trudno powiedzieć, czy tego typu rozwiązania na dłuższy czas usatysfakcjonują naszych handlowców, stanowią jednakże dobry początek na drodze do racjonalizacji procesu sprzedaży.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200