Kompleksowe rozwiązania od Orange

Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego, Orange Polska.

Executive View Point Rozmowa z Bożeną Leśniewską, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego, Orange Polska.

Minął rok od zakupu spółki BlueSoft. Jakie są dziś korzyści z tej współpracy?

To była bardzo dobra decyzja. BlueSoft jest jednym z liderów rynku oprogramowania i aplikacji dla biznesu. Dzięki temu Grupa Orange zyskała nowe kompetencje, które rozwijają naszą ofertę dla biznesu. Dziś łączymy wiedzę z zakresu telekomunikacji, cyberbezpieczeństwa i infrastruktury z umiejętnościami programistycznymi. W efekcie powstają kompleksowe rozwiązania IT i systemy „end-to-end” zawierające – obok realizowanych przez Orange i Integrated Solutions usług telekomunikacyjnych, infrastruktury IT, hostingu i bezpieczeństwa – także aplikacje dopasowane do potrzeb firm. To realizacja naszych strategicznych celów. Strategia rozwoju usług ICT Orange Polska na lata 2017–2020 zakładała rozbudowę coraz bardziej zaawansowanych usług i podwojenie do 2020 r. naszych przychodów w tym segmencie. Te założenia udało się zrealizować już rok wcześniej. Osiągnęliśmy to dzięki efektowi skali i synergii w Grupie Orange. W 2019 r. po raz pierwszy od 13 lat roczne przychody Grupy wzrosły i były wyższe o blisko 3% niż w roku poprzednim.

Co możecie już wspólnie jako Orange, Integrated Solutions i BlueSoft zaproponować klientom?

Połączenie sił zapewniło nam nowy potencjał. Poszerzyliśmy łańcuch wartości dla biznesu i możemy kompleksowo zaspakajać potrzeby naszych klientów. Realizujemy obecnie kilkanaście wspólnych projektów dla dużych, w tym giełdowych przedsiębiorstw. A pamiętajmy, że od dołączenia BlueSoftu do Grupy Orange minął niecały rok. Połączenie naszych kompetencji pozwala, by klient otrzymał rozwiązanie od szybkich łączy zaczynając, na dedykowanych rozwiązaniach chmurowych i software’owych kończąc. Dzięki temu trafiamy z ofertą w czasy digitalizacji biznesu i Przemysłu 4.0.

Czy pani zdaniem jesteśmy właśnie świadkami realnej transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, wymuszonej w znacznej mierze epidemią?

Transformacja cyfrowa trwa już od kilku lat. Ale nie mam wątpliwości, że nastąpiło duże przyspieszenie. Wszystkie przedsiębiorstwa i instytucje publiczne z dnia na dzień stanęły w obliczu konieczności przestawienia swoich procesów biznesowych. By móc działać online, często potrzebowały większej przepustowości łączy, co realizowaliśmy w trybie pilnym, wiedząc, jak jest to ważne. Z dnia na dzień rosło zapotrzebowanie na rozwiązania do pracy zdalnej, a także usługi dostępu do wirtualnej infrastruktury i bezpiecznego, zdalnego dostępu do własnych zasobów. W dobie pandemii bezpieczeństwo informatyczne to jedno z najważniejszych wyzwań dla biznesu. I ma to swoje uzasadnienie, bo w pierwszym kwartale tego roku zespół CERT Orange Polska wykrył o ok. 30% więcej ataków DDoS niż w tym samym okresie rok wcześniej. To oznacza, że cyberprzestępcy wykorzystują zdalną pracę do nasilenia ataków na firmy. Jesteśmy na takie sytuacje przygotowani. Kryzys wykreował też nowe możliwości i otworzył firmy na technologię – już dziś coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza funkcjonalności e-commerce. Ten trend potwierdza BlueSoft, który w ostatnim czasie odebrał bardzo dużo zapytań o takie rozwiązania. Nawet sklepy osiedlowe tworzą teraz strony www i dostarczają produkty do domów. Uważam, że w dłuższej perspektywie znacząco większy popyt na zaawansowane rozwiązania komunikacji i IT trwale zmieni sposób prowadzenia biznesu nie tylko w Polsce.

A jak sam Orange poradził sobie z adaptacją do nowej sytuacji?

Nasza firma, mając pełną świadomość, jak ważne są w tym trudnym czasie usługi operatorskie, musiała błyskawicznie przestawić swój tryb działania. Patrzyłam na ten proces z ogromną satysfakcją – w jeden weekend umożliwiliśmy ponad 10 tys. pracownikom pracę zdalną i zorganizowaliśmy Customer Service w tysiącu domów. Ta błyskawiczna transformacja pozwoliła nam też szybciej reagować na nowe potrzeby klientów. Przygotowaliśmy wiele rozwiązań, które pomagają zapewnić ciągłość działania firm i instytucji. Organizujemy także bezpłatne webinary dla szkół, uczelni, samorządów i przedsiębiorstw, podczas których pokazujemy, że zdalna realizacja zadań jest możliwa i nie jest taka trudna.

Jakie są obecnie wasze priorytety w obszarze usług telko i ICT?

W ostatnim roku zmienialiśmy nasze oferty w duchu zasady „więcej za więcej”, oferując więcej korzyści za nieco wyższą cenę. Konkurujemy jakością, a nie tylko ceną usług. Wciąż obserwujemy rosnący popyt na szybki, światłowodowy internet i budujemy wokół niego kolejne zaawansowane usługi. Jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy w 2019 r. komercyjnie Hybrydowy SD-WAN, rozwiązanie umożliwiające zarządzanie całą siecią firmową z jednego miejsca. Właśnie uruchomiliśmy je w spółce PERN, która jest liderem logistyki naftowej w Polsce. Wpisujemy się także w trendy wirtualizacyjne, oferując organizację środowiska technologicznego firmy na bazie rozwiązań „as a service”. Pod koniec ub. r. do usługi Integrated Computing dodaliśmy nowe funkcjonalności, m.in. DisasterRecovery As a Service i Self Service Backup. Jako pierwsi w Polsce wykorzystujemy w tym celu najnowocześniejszą technologię – Vmware vCloud Director 10. Nieustannie poszerzamy także ofertę rozwiązań cybersecurity. Przyszłość to dalszy rozwój internetu rzeczy, automatyzacji procesów, Big Data i AI. Tutaj też widzimy dla siebie pole do działania – dostarczanie zaawansowanych rozwiązań end-2-end dla biznesu i sektora publicznego.