Kompleksowe podejście
- Piotr Waszczuk,
- 01.09.2009
Rozbudowa systemów IT pod kątem określonych celów biznesowych i w powiązaniu ze zmianami organizacyjno-procesowymi jest nie lada wyzwaniem. W czasie gdy wiele firm się restrukturyzuje, na znaczeniu zyskują usługi konsultingu biznesowego.
Wyzwania związane z rozwojem środowiska IT podczas restrukturyzacji są różnorakie - od trudności z oceną zależności pomiędzy poszczególnymi aplikacjami lub modułami funkcjonalnymi, przez wybór rzeczywiście niezbędnych obszarów funkcjonalnych, po konieczność uzasadnienia konkretnych wydatków przed zarządem i oszacowania wynikających z nich korzyści. Rosnąca złożoność systemów informatycznych daje się we znaki zwłaszcza w dużych korporacjach, których środowiska IT składają się z kilkudziesięciu mniej lub bardziej zależnych od siebie pakietów aplikacji. Na to nakładają się problemy z oceną rzeczywistych potrzeb biznesu i reorganizacją procesów.
Łukasz Cieplak, odpowiedzialny za działalność SAP Business Consulting w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Usługi SAP BTC są skierowane przede wszystkim do największych korporacji. Jednak w pewnych wypadkach mogą z nich skorzystać także niektóre mniejsze podmioty. "Niektóre, to znaczy takie, które przygotowują się do dynamicznego rozwoju i są zdeterminowane, by zbudować dla niego solidne fundamenty" - zapewnia Łukasz Cieplak, odpowiedzialny za działalność SAP Business Consulting w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak u siebie
Tworzona w ramach usług Business Transformation Consulting strategia rozwoju środowiska IT jest ukierunkowana na osiągnięcie konkretnych celów - te zaś są wyrażane w postaci liczbowej jako metryki KPI. Poszczególne wskaźniki są definiowane wspólnie z klientem we wstępnej fazie projektu i opierają się na realnych danych biznesowych. Konkretnymi celami mogą być m.in. zaplanowane do osiągnięcia ograniczenia kosztowe lub parametry, takie jak np. czas przygotowania oferty na zapytanie klienta. "Proces dochodzenia do oczekiwanych KPI jest trudny i wymaga ścisłej interakcji z klientem. Brane pod uwagę są m.in. doświadczenia firmy i zrealizowane wcześniej projekty restrukturyzacyjne" - podkreśla Łukasz Cieplak.