Kompetencje w centrum
- Rafał Jakubowski,
- 19.09.2005
Koncern Lafarge tworzy w Polsce Regionalne Centrum Usług IS/IT, które będzie obsługiwać jego oddziały w Europie Centralnej i Wschodniej.
Koncern Lafarge tworzy w Polsce Regionalne Centrum Usług IS/IT, które będzie obsługiwać jego oddziały w Europie Centralnej i Wschodniej.
Zlokalizowane w Warszawie centrum będzie obsługiwać, w zakresie zarządzania, rozwoju oraz wdrożeń aplikacji biznesowych, spółki Grupy Lafarge zajmujące się produkcją cementu w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Rumunii i Rosji. W tym celu powo łana została spółka Lafarge ITEC (Information Technology Europe Centrale). Ważną część projektu stanowi trzyletnia umowa outsourcingowa, w ramach której HP Polska udostępni przestrzeń w swoim centrum przetwarzania danych w Nowym Sękocinie pod Warszawą. Firma ta będzie też odpowiedzialna za zarządzanie środowiskiem informatycznym Lafarge ITEC, w tym serwerami, bazami danych i siecią lokalną. Wartość tego kontraktu jest szacowana na ponad 10 mln zł.
Oszczędny outsourcing
"Model outsourcingowy, wybrany na potrzeby budowy naszego centrum w Polsce w istotny sposób powinien przyspieszyć jego uruchomienie. Zdecydowaliśmy, że nie chcemy budować kompetencji na poziomie technologii - sprzętu i baz danych. Uważamy, że lepiej zajmie się tym wyspecjalizowana firma informatyczna" - mówi Tomasz Chełmicki, dyrektor Regionalnego Centrum Usług IS/IT w Lafarge ITEC. Obecnie platforma sprzę-towo-programowa dla aplikacji Lafarge składa się z ok. 20 serwerów i 10 instancji bazy danych Oracle. Działają na niej aplikacje spółek z trzech krajów. Platforma będzie jednak rozbudowywana.
Jakość przede wszystkim
Przedstawiciele Lafarge podkreślają jednak, że obniżka kosztów nie jest w tym przypadku głównym motywem działania. "Gdyby chodziło wyłącznie o koszty, nie zdecydowalibyśmy się na ten projekt. Naszym celem jest przede wszystkim standaryzacja usług IT w skali całej korporacji, przy jednoczesnym podniesieniu ich jakości" - przekonuje Frederick Aubet.
Specjalizujące się w produkcji materiałów budowlanych - cementu, betonu, kruszyw, pokryć dachowych oraz gipsu - spółki Grupy Lafarge działają w 75 krajach świata zatrudniając łącznie 77 tys. osób. Ta francuska spółka rozwijała się na wielu rynkach poprzez przejmowanie kolejnych firm. Tylko w Polsce działa sześć spółek tej grupy - Lafarge Dachy, Schiedel, Lafarge Cement, Lafarge Beton, Lafarge Kruszywa i Lafarge Gips. Przykładowo, pierwsza z nich powstała m.in. po przejęciu spółek Braas Polska, RuppCeramika oraz Kami Plegel Roof Poland.
W wielu przypadkach poszczególne przedsiębiorstwa przez długi czas realizowały własną strategię informatyczną. Przez to istnieją duże różnice w zakresie posiadanych aplikacji, kompetencji oraz jakości dostarczanych usług. Przykładowo, w Braas Polska funkcjonuje system SAP R/3, podczas gdy w skali całego koncernu standardowym rozwiązaniem wspomagającym zarządzanie przedsiębiorstwem produkcyjnym jest system J.D. Edwards. Natomiast do zarządzania personelem wykorzystywane jest oprogramowanie PeopleSoft. W miarę rozwoju Grupy Lafarge, coraz silniej zaczęła być
odczuwana potrzeba lepszej komunikacji pomiędzy organizacjami i poszczególnymi zakładami. Kierownictwo koncernu chciało także, aby raporty z poszczególnych oddziałów były ze sobą porównywalne. "Centralizacja pozwoli nam osiągnąć wyższą jakość usług niż w przypadku, gdyby zarządzaniem zajmowały się komórki w poszczególnych krajach" - przekonuje Tomasz Chełmicki.
Elitarna piętnastka
Zgodnie z przyjętymi założeniami, zespół specjalistów działających w warszawskim Regionalnym Centrum Usług IS/IT będzie za rok liczył ok. 15 osób. W jego skład wejdą starannie wyselekcjonowani pracownicy z poszczególnych krajów. Będą oni zajmować się zarządzaniem aplikacjami, ich rozwojem oraz wdrożeniem systemu J.D. Edwards w kolejnych krajach i spółkach koncernu.
HP Polska - inaczej niż w przypadku większości tego typu umów outsourcingowych - nie będzie przejmował informatyków zatrudnionych w spółkach Grupy Lafarge zajmujących się obsługą infrastruktury teleinformatycznej.