Komercja w polskim Internecie

Niektóre firmy już dzisiaj wykorzystują Internet jako narzędzie pracy. Inne się wstrzymują z decyzją o podłączeniu do sieci globalnej.

Niektóre firmy już dzisiaj wykorzystują Internet jako narzędzie pracy. Inne się wstrzymują z decyzją o podłączeniu do sieci globalnej.

Stale przybywa adresów w domenie komercyjnej polskiego Internetu. Dodatkowo niektóre firmy wolą rejestrować się w domenach regionalnych, więc coraz bardziej i nasza sieć przestaje być polem działalności jedynie zamkniętej grupy akademików. "Internet tak naprawdę ruszył stosunkowo niedawno - dla działalności komercyjnej nabrał znaczenia dopiero w ubiegłym roku" - twierdzi Bogdan Łęcki z firmy Polspark, która zamierza świadczyć usługi dostępu do Internetu.

W Impexmetalu, dawnej centrali handlu zagranicznego, obecnie firmy handlowej, wszyscy pracownicy otrzymali swoje e-mailowe adresy. Ponieważ większość z ponad dwustu terminali pracuje jedynie w trybie znakowym, dotychczasowe wykorzystanie Internetu ogranicza się do poczty elektronicznej. Zdaniem Tomasza Krassowskiego, szefa zespołu informatyków "Internet jest obecnie najtańszą i najbardziej uniwersalną metodą wymiany korespondencji w postaci elektronicznej. Z wieloma partnerami handlowymi na świecie współpracujemy właśnie poprzez to medium. Z polskimi firmami idzie nam na tym polu znacznie gorzej. Wydaje mi się, że one jeszcze do takich zmian nie dojrzały". Tomasz Krassowski przyznaje jednak, że Impexmetal myśli o stworzeniu własnej strony WWW, która miałaby być sieciową wizytówką firmy. "Mamy nadzieję, że Internet stanie się dla nas także źródłem dostępu do serwisów informacyjnych. Korzystanie z nich poprzez modemy jest zawsze bardziej kłopotliwe i kosztowne" - mówi Tomasz Krassowski. Zarazem nie kryje swoich obaw - "Dzisiaj w Polsce bardzo niewiele poważnych firm działa na internetowym rynku. Oferta handlowa większości z nich na ogół nie ma pokrycia w rzeczywistości. Firmy wiele obiecują, ale w praktyce swoich zapewnień nie są w stanie zrealizować".

Wiele firm bacznie patrzy na rozwój Internetu, uznając, że jeszcze trzeba trochę poczekać. "Dla każdej dużej firmy komputerowej jedynym pytaniem może być wątpliwość: zrobić to wcześniej czy później. Obecnie pracujemy intensywnie nad podłączeniem JTT, a i sami pracownicy się tego domagają. Koszty wyjściowe są dość duże, ale myślimy oczywiście także o własnym serwerze WWW" - twierdzi Jacek Lorenz z JTT.

Serwis dla partnerów w WWW ma już TH'System. "Dzięki niemu zarówno my, jak i nasi partnerzy handlowi korzystają z tego samego narzędzia i tych samych danych. Korzyści są oczywiste - oszczędność czasu związana z łatwością dotarcia do informacji oraz ich pewność" - wyjaśnia Jacek Kotur, szef marketingu w MSP.

Spora grupa firm korzysta z Internetu jako wygodnego medium przekazu poczty elektronicznej. Witold Staniszkis, prezes Rodan System, wyjaśnia: "Nasze wykorzystanie Internetu, to w największym stopniu poczta elektroniczna. Ze względu na współpracę z działami technicznymi CA, Cadre i Verity wymiana poczty elektronicznej w znacznym stopniu usprawniła naszą działalność i obniżyła koszty telekomunikacji".

Korporacje zachodnie, których oddziały coraz liczniej pojawiają się w Polsce, częstokroć przyjmują inny sposób postępowania. Łączność z centralą zapewniona zostaje poprzez międzynarodowe łącza dzierżawione o różnej przepustowości. Wynika to na ogół ze świadomie przyjętej polityki i względów bezpieczeństwa - sieć wewnątrz korporacyjna jest połączona z Internetem w jednym albo co najwyżej kilku miejscach, gdzie rozbudowane systemy zapór ogniowych skutecznie ograniczają pole działania intruzów. W ten sposób dotychczas z Internetu korzystały przykładowo ICL, Hewlett-Packard czy Oracle. Ta ostatnia firma jednak buduje własny ogólnodostępny serwer WWW . Katarzyna Maniszewska z Oracle Polska wyjaśnia:

"Macierzysta korporacja ma własny bogaty serwer, ale chcielibyśmy naszym klientom i partnerom udostępnić strony po polsku. Ma to duże znaczenie marketingowe, bo niektórzy klienci zdecydowanie wolą otrzymywać informacje po polsku". Spytana o inne możliwości internetowej aktywności Oracle Polska, Katarzyna Maniszewska odpowiedziała: "Myślimy także o otworzeniu moderowanej listy dyskusyjnej dla użytkowników Oracla. To moim zdaniem bardzo cenna forma wymiany informacji".

Piotr Smólski, prezes Hewlett-Packard Polska, mówi: "HP wykorzystuje wewnętrzne serwisy informacyjne oparte na popularnych przeglądarkach Netscape. Internet stał się bardzo ważnym medium przekazu przy premierach nowych produktów i technologii. Często komunikacja z klientami i partnerami odbywa się za pośrednictwem sieci. Po rozwiązaniu kwestii poufności danych będziemy oferować za pośrednictwem Internetu jeszcze więcej usług".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200