Kolejny rekordowy kwartał komórek - Samsung dogania Motorolę

Rynek telefonów komórkowych powraca do wzrostu, po sezonowym spowolnieniu w I kw. 2004 r. W minionym kwartale producenci sprzedali 163,7 mln aparatów - 36,7 proc. więcej niż rok temu. W ujęciu kwartalnym rynek powiększył się o 2,5 proc - informuje IDC. Wzrost stymulował popyt na telefony ze średniej półki wyposażone w aparaty i kolorowe wyświetlacze. Dzięki znakomitej sprzedaży Samsung będzie walczył z Motorolą o drugą pozycję, zaś Siemens i Sony Ericsson idą łeb w łeb.

Kolejny rekordowy kwartał komórek - Samsung dogania Motorolę

IDC: rynek telefonów komórkowych w II kw. 2004 r.

Do najbardziej innowacyjnych producentów, zdaniem IDC należą obecnie LG oraz Samsung wprowadzając coraz nowocześniejsze modele o ciekawych kształtach. Z drugiej strony europejscy dostawcy - Nokia i Siemens - pozostają raczej konserwatywni co zaczyna przekładać się na rynkowe statystyki. W szczególności fiński producent, chociaż wciąż na czele, aby zatrzymać spadkowy trend powinien mocno zainwestować w unowocześnianie swoich produktów. W II kw. 2004 jego udział rynkowy wyniósł 27,7 proc. Nokia drugi kwartał z rzędu traci kawałek komórkowego tortu. Niemniej jednak 45,4 mln sprzedanych telefonów oznacza wzrost o 11,8 proc. w ujęciu rocznym i 1,6 proc. wobec I kw. 2004 r.

Numer dwa - Motorola - dzięki odmłodzeniu swojej oferty uzyskała wzrost rzędu 52,4 proc. w porównaniu z II kw. 2003 r. Amerykański producent musi mieć się na baczności, zważywszy na 4,7-proc. spadek w ujęciu kwartalnym, gdyż na jego pozycję najwyraźniej wielki apetyt ma Samsung Electronics. Koreański producent nie ukrywa, że jego głównym celem jest detronizacja Nokii do 2010 r. Wzrost Samsunga w ujęciu rocznym, pomimo dużej konkurencji na rynku amerykańskim, wyniósł 76 proc. Producent sprzedał w minionym kwartale rekordową ilość komórek - 22,7 mln szt. Rynkowy udział koreańskiej spółki wzrósł o 1,3 punktu do 13,9 proc.

Według szacunków Strategy Analytics, w II kw 2004 r. na światowy rynek trafiło 157 mln telefonów komórkowych. Po sześciu miesiącach liczba sprzedanych aparatów sięgnęła 312 mln, w związku z czym firma analityczna podnosi swoją prognozę całoroczną do poziomu 670 mln szt.

Siemens zanotował kwartalny spadek rzędu 18,8-proc. i jego udział rynkowy zmniejszył o 1,7 proc do poziomu 6,4 proc. Co prawda, w ujęciu rocznym sprzedaż niemieckiego producenta wzrosła o 28,4 proc., istnieje jednak realna szansa, że jego czwarta pozycja może przejść w ręce Sony Ericsson lub LG Electronics - podkreśla IDC.

To właśnie szwedzko-japońskie joint venture dzięki wzrostowi o 55 proc. w ujęciu rocznym i 18,2-proc. wobec I kw., zyskało 0,8 proc. rynkowe udziału i zrównało się na czwartej pozycji z Siemensem. Nowe produkty planowane na drugą połowę roku mogą sprawić, że Sony Ericsson będzie samodzielnym numerem cztery.

Stawkę zamyka LG Electronics, który w II kw. sprzedał 9,94 mln aparatów, mniej od zakładanych 12 mln. Mimo tego, koreański producent zanotował najwyższy z całej piątki roczny wzrost w wysokości 87 proc. Wobec I kw. LG sprzedał o 13,6 proc. więcej telefonów. Jego udział w rynku wzrósł o 0,6 proc. do 6,1 proc. Przypomnijmy, w poprzednim kwartale LG tracił do Sony Ericsson nieco ponad 500 tys. sztuk.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200