Kolejna skarga na monopolizujące działania Microsoft dotycząca licencjonowania oprogramowania w chmurze w Europie

Microsoft jest oskarżony o wykorzystywanie nowych zasad licencjonowania swojego oprogramowania do zwiększania produktywności w celu skłonienia europejskich klientów korporacyjnych do korzystania z infrastruktury chmury Azure.

Thinstock

Zmiany, które Microsoft wprowadził w licencjonowaniu systemu Windows i oprogramowania aplikacyjnego w chmurze, aby „ułatwić przenoszenie obciążeń i licencji do chmur partnerów”, jak twierdzi firma, przyciągnęły gniew partnerów chmury, z których niektórzy wspólnie złożyli skargę antymonopolową w Unii Europejskiej.

Obawiają się, że Microsoft wykorzystuje licencjonowanie oprogramowania, aby ograniczyć europejskim firmom wybór dostawcy usług w chmurze dla usług obejmujących wirtualizację desktopów i hosting aplikacji.

Zobacz również:

  • Platforma Azure ochroni małe i średnie firmy przed atakami DDoS
  • Chmura Azure ochroni również małe firmy przed atakami DDoS

Zmiany licencyjne Microsoftu weszły w życie 1 października 2022 roku.

Dyrektor generalny ds. partnerów Microsoftu Nicole Dezen opisała zmiany jako ułatwiające przedsiębiorstwom przenoszenie oprogramowania, na które posiadały licencję, do chmury partnera - na przykład uruchamianie aplikacji na Windows 11 na serwerach typu multi-tenant - zaś dostawcom usług łatwiejsze budowanie i sprzedawanie rozwiązań w preferowanej przez nich chmurze.

Jednak zmiany obejmują również pewne godne uwagi ograniczenia. Przedsiębiorstwa nie mogą przenosić swojego istniejącego licencjonowanego oprogramowania do chmur Alibaby, Amazon Web Services, Google Cloud Platform, Microsoft Azure lub dowolnego outsourcera opierającego się na ich infrastrukturze, a zamiast tego musiałyby nabyć nowe licencje od odpowiedniej usługi hostingowej.

To świetna wiadomość dla małych regionalnych hostów chmurowych - chyba że ich usługi, tak jak usługi holenderskiej firmy Leaseweb, obejmują tworzenie chmur hybrydowych obejmujących ich własną infrastrukturę oraz infrastrukturę Microsoft Azure lub jednego z innych hiperskalerów znajdujących się na liście wykluczeń Microsoftu.

To właśnie te ograniczenia zirytowały Cloud Infrastructure Service Providers in Europe (CISPE), belgijską organizację non-profit, której członkami są Amazon Web Services, szereg francuskich firm zajmujących się hostingiem stron internetowych i aplikacji (z których najbardziej znana jest OVH), Leaseweb w Holandii oraz inne krajowe i międzynarodowe firmy hostingowe z siedzibą w Finlandii, Włoszech i Hiszpanii.

9 listopada 2022 roku CISPE złożyło formalną skargę do Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Konkurencji (DG Comp), głównego organu antymonopolowego dla 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej. Stwierdzono w niej, że „Microsoft wykorzystuje swoją dominację w oprogramowaniu produktywnościowym, aby skierować europejskich klientów do własnej infrastruktury chmury Azure ze szkodą dla europejskich dostawców infrastruktury chmury i użytkowników usług IT”.

CISPE odmówił podania pełnych szczegółów swojej skargi, powołując się na konieczność dania zespołowi ds. spraw Komisji Europejskiej czasu na zapoznanie się z nią w pierwszej kolejności, ale wydał streszczenie.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej powiedziała, że CISPE poinformowało Komisję, że złoży skargę przeciwko Microsoftowi, a Komisja oceni ją na podstawie swojej standardowej procedury.

Pierwszym krokiem w tej procedurze jest ustalenie, czy Microsoft faktycznie posiada dominującą pozycję na rynku, którego dotyczy skarga. Następnie Komisja może zdecydować o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie ewentualnego nadużycia tej pozycji dominującej. Po zakończeniu dochodzenia Komisja może wydać pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, na które strony postępowania mogą odpowiedzieć, zanim Komisja podejmie formalną decyzję, która może skutkować podjęciem działań egzekucyjnych lub nałożeniem grzywny.

Trzy skargi z rzędu

To jednak nie pierwsza taka skarga, którą Komisja otrzymała od rywali Microsoftu. Na początku 2021 roku niemiecki dostawca usług przechowywania danych online NextCloud złożył skargę do DG Comp w związku z dołączaniem przez Microsoft usługi Onedrive do swojego pakietu oprogramowania Microsoft365. Skarga ta zyskała później poparcie wielu europejskich dostawców usług online, różnych od członków CISPE.

OVH, wraz z członkiem CISPE Aruba.it i konsorcjum duńskich dostawców usług w chmurze, podążyło za nimi, składając wspólną skargę na praktyki Microsoftu na początku 2022 roku, powiedziała rzeczniczka OVH.

Po tym, jak te dwie skargi stały się publiczne, prezes Microsoftu Brad Smith przyznał w maju na blogu firmy zasadność niektórych roszczeń i ogłosił plany wsparcia europejskich dostawców chmury poprzez zmiany w licencjonowaniu - zmiany, które weszły w życie 1 października 2022 roku.

Czy trzecia skarga, CISPE, skłoni do dalszych zmian w stanowisku Microsoftu, nie wiadomo. Ale jest to chyba najlepsza nadzieja dla przedsiębiorstw i usługodawców dotkniętych zasadami licencjonowania. Choć sprawy antymonopolowe Unii Europejskiej mogą zakończyć się dużymi karami, to toczą się one niezwykle powoli.

Poprzednie europejskie postępowania antymonopolowe przeciwko Microsoftowi o łączenie jednego jego produktu z innym ciągnęły się latami. W 2004 roku firma zapłaciła 611 milionów dolarów grzywny po tym, jak Komisja uznała ją za winną nielegalnego dołączania oprogramowania odtwarzacza multimedialnego do systemu Windows XP (wprowadzonego na rynek w 2001 roku), a następnie 357 milionów dolarów w 2006 roku i kolejne 1,3 miliarda dolarów w 2008 roku za niezastosowanie się do orzeczenia z 2004 roku.

W 2013 roku został również ukarany grzywną w wysokości 731 milionów dolarów za dołączanie swojej przeglądarki Internet Explorer do systemu Windows 7 - sprawa rozpoczęła się w 2011 roku przeciwko systemowi operacyjnemu wprowadzonemu na rynek w 2009 roku.

Zmiany, które Microsoft wprowadził w swoim licencjonowaniu Windows i oprogramowania aplikacyjnego w chmurze, aby „ułatwić przenoszenie obciążeń i licencji do chmur partnerów”, jak twierdzi firma, przyciągnęły gniew tych partnerów chmury, z których niektórzy wspólnie złożyli skargę antymonopolową w Unii Europejskiej.

Obawiają się, że Microsoft wykorzystuje licencjonowanie oprogramowania, aby ograniczyć europejskim firmom wybór dostawcy usług w chmurze dla usług obejmujących wirtualizację desktopów i hosting aplikacji.

Zmiany licencyjne Microsoftu weszły w życie 1 października 2022 roku.

Dyrektor generalny ds. partnerów Microsoftu Nicole Dezen opisała zmiany jako ułatwiające przedsiębiorstwom przenoszenie oprogramowania, na które posiadały licencję, do chmury partnera - na przykład uruchamianie aplikacji na Windows 11 na serwerach typu multi-tenant - a dostawcom usług łatwiejsze budowanie i sprzedawanie rozwiązań w preferowanej przez nich chmurze.

Jednak zmiany obejmują również pewne godne uwagi ograniczenia. Przedsiębiorstwa nie mogą przenosić swojego istniejącego licencjonowanego oprogramowania do chmur Alibaby, Amazon Web Services, Google Cloud Platform, Microsoft Azure lub dowolnego outsourcera opierającego się na ich infrastrukturze, a zamiast tego musiałyby nabyć nowe licencje od odpowiedniej usługi hostingowej.

To świetna wiadomość dla małych regionalnych hostów chmurowych - chyba że ich usługi, tak jak usługi holenderskiej firmy Leaseweb, obejmują tworzenie chmur hybrydowych obejmujących ich własną infrastrukturę oraz infrastrukturę Microsoft Azure lub jednego z innych hiperskalerów znajdujących się na liście wykluczeń Microsoftu.

To właśnie te restrykcje zirytowały Cloud Infrastructure Service Providers in Europe (CISPE), belgijską organizację non-profit, której członkami są Amazon Web Services, szereg francuskich firm zajmujących się hostingiem stron internetowych i aplikacji (z których najbardziej znana jest OVH), Leaseweb w Holandii oraz inne krajowe i międzynarodowe firmy hostingowe z siedzibą w Finlandii, Włoszech i Hiszpanii.

Formalna skarga

9 listopada 2022 roku CISPE złożyło formalną skargę do Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Konkurencji (DG Comp), najwyższego organu antymonopolowego dla 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej. Stwierdzono w niej, że "Microsoft wykorzystuje swoją dominację w oprogramowaniu produktywnościowym, aby skierować europejskich klientów do własnej infrastruktury chmury Azure ze szkodą dla europejskich dostawców infrastruktury chmury i użytkowników usług IT."

CISPE odmówił podania pełnych szczegółów swojej skargi, powołując się na konieczność dania zespołowi ds. spraw Komisji Europejskiej czasu na zapoznanie się z nią w pierwszej kolejności, ale wydał streszczenie.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej powiedziała, że CISPE poinformowało Komisję, że złoży skargę przeciwko Microsoftowi, a Komisja oceni ją na podstawie swojej standardowej procedury.

Pierwszym krokiem w tej procedurze jest ustalenie, czy Microsoft posiada dominującą pozycję na rynku, którego dotyczy skarga. Następnie Komisja może zdecydować o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie ewentualnego nadużycia tej pozycji dominującej. Po zakończeniu dochodzenia Komisja może wydać pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, na które strony postępowania mogą odpowiedzieć przed podjęciem formalnej decyzji, która może skutkować podjęciem działań egzekucyjnych lub nałożeniem grzywny.

Trzy z rzędu

To jednak nie pierwsza taka skarga, którą Komisja otrzymała od rywali Microsoftu. Na początku 2021 roku niemiecki dostawca usług przechowywania danych online NextCloud złożył skargę do DG Comp w związku z dołączaniem przez Microsoft usługi Onedrive do swojego pakietu oprogramowania Microsoft365. Skarga ta zyskała później poparcie wielu europejskich dostawców usług online, różnych od członków CISPE.

OVH, wraz z członkiem CISPE Aruba.it i konsorcjum duńskich dostawców usług w chmurze, podążyło za nimi, składając wspólną skargę na praktyki Microsoftu na początku 2022 roku, powiedziała rzeczniczka OVH.

Po tym, jak te dwie skargi stały się publiczne, prezes Microsoftu Brad Smith przyznał w maju na blogu firmy zasadność niektórych roszczeń i ogłosił plany wsparcia europejskich dostawców chmury poprzez zmiany w licencjonowaniu - zmiany, które weszły w życie 1 października 2022 roku.

Czy trzecia skarga, CISPE, skłoni do dalszych zmian w stanowisku Microsoftu, nie wiadomo. Ale jest to chyba najlepsza nadzieja dla przedsiębiorstw i usługodawców dotkniętych zasadami licencjonowania. Choć sprawy antymonopolowe Unii Europejskiej mogą zakończyć się dużymi karami, to toczą się one niezwykle powoli.

Poprzednie europejskie postępowania antymonopolowe przeciwko Microsoftowi o łączenie jednego jego produktu z innym ciągnęły się latami. W 2004 roku firma zapłaciła 611 milionów dolarów grzywny po tym, jak Komisja uznała ją za winną nielegalnego dołączania oprogramowania odtwarzacza multimedialnego do systemu Windows XP (wprowadzonego na rynek w 2001 roku), a następnie 357 milionów dolarów w 2006 roku i kolejne 1,3 miliarda dolarów w 2008 roku za niezastosowanie się do orzeczenia z 2004 roku.

W 2013 roku została również ukarana grzywną w wysokości 731 milionów dolarów za dołączanie swojej przeglądarki Internet Explorer do systemu Windows 7 - sprawa rozpoczęła się w 2011 roku przeciwko systemowi operacyjnemu wprowadzonemu na rynek w 2009 roku.

Źródło: CIO

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200