Kolej na bocznym torze

Usługa transportu kolejowego może odzyskać atrakcyjność w oczach pasażerów i nadawców ładunków. Negowanie, że taka szansa istnieje, byłoby błędem. Nie ma jednak przesłanek, aby móc stwierdzić, że niebawem szansa ta zostanie wykorzystana. Niestety, perspektywy w Polsce są szczególnie skromne.

PKP: kierunki rozwoju są określone

Wobec wzrostu popytu na transport, jak również stale wzrastających oczekiwań, co do jego jakości i wydajności, koniecznością stało się określenie kierunków rozwoju transportu. Kierunki te wyznaczane są m.in. poprzez tworzenie polityki transportowej, kładącej nacisk na pewne obszary działań głównie związane z ekologią. Priorytetem objęte są inwestycje w nowoczesne rozwiązania logistyczno-transportowe, takie jak budowa terminali transportu kombinowanego czy centrów logistycznych. Rozwiązania takie mają za zadanie podniesienie jakości świadczonych usług, jak również zminimalizowanie negatywnych skutków przewozów konwencjonalnych. Podejmowane w tym zakresie działania, zmierzające do zmiany struktury przewozów, skutkują wdrażaniem szeregu projektów i programów finansowanych z funduszy strukturalnych UE.

Są podstawy

W resorcie transportu przeprowadzono odpowiednie inicjatywy legislacyjne, wynikiem których są akty prawne stymulujące rozwój przewozów intermodalnych. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 30 maja 2006 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. Nr 107, poz. 737) przewiduje, w przypadku wykonywania całopociągowych przewozów intermodalnych, możliwość przyznania przez zarządcę infrastruktury ulgi w opłacie podstawowej za dostęp do linii kolejowych w celu rozwijania nowych usług kolejowych. Natomiast Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 4 września 2006 r. w sprawie trybu, sposobu i warunków współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym (Dz. U. Nr 162, poz. 1150) umożliwia udzielanie pomocy publicznej na budowę terminali transportu intermodalnego i centrów logistycznych. Rozporządzenie stworzyło podstawy prawne do udzielania pomocy ze środków publicznych co oznacza, że finansowanie inwestycji kolejowych będzie następować nie tylko z budżetu państwa, ale również z funduszy Unii Europejskiej.

Kolej paneuropejska

Zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest obecnie finansowo zaangażowana w realizację projektów infrastrukturalnych zwiększających spójność polskiej sieci kolejowej z systemem transportowym pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej. Projekty te położone są przede wszystkim na osi wschód - zachód (linie E20, E30) oraz północ - południe (linie nr 1, 8, E59, E65, E75), zapewniając również dostępność Polski z terytorium pozostałych Państw Członkowskich Unii Europejskiej.

Ponadto, inwestycjom w dziedzinie infrastruktury kolejowej towarzyszy dofinansowanie zakupu taboru kolejowego, realizowane zarówno w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport na lata 2004 - 2006, jak i przewidywane do realizacji w obecnym okresie programowania 2007 - 2013, na podstawie Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko. Nabywany tabor przeznaczony jest dla przewoźników pasażerskich, świadczących usługi o charakterze publicznym. Należy również podkreślić rolę samorządów wojewódzkich w omawianej dziedzinie, odpowiedzialnych za organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich.

Poszukiwanie równowagi

Ministerstwo Transportu, opracowując różnorodne plany oraz strategie, w tym również obejmujące transport kolejowy, kieruje się zasadą zrównoważonego rozwoju systemu transportowego. Z zasady tej wynika, że chociaż transport kolejowy należy do najbezpieczniejszych i najbardziej ekologicznych, to nie może jednak całkowicie wyeliminować pozostałych rodzajów transportu. Tam, gdzie jest to możliwe i ekonomicznie uzasadnione, transport kolejowy powinien być zastępowany, na przykład, przez transport drogowy. Zważywszy na potrzeby transportowe kraju, zobowiązania międzynarodowe, a także konieczność utrzymania tempa rozwoju gospodarczego, nieuzasadnione byłoby rozwijanie wyłącznie jednej gałęzi transportu kosztem pozostałych. Nie w każdych warunkach transport kolejowy może być postrzegany, jako prosta alternatywa dla transportu drogowego.

Dyrektor Biura Informacji i Promocji Rzecznik Prasowy Teresa Jakutowicz

(Notowała: Wanda Żółcińska, tytuł i śródtytuły od redakcji)

Autor jest kierownikiem Katedry Transportu SGH.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

TOP 200