Kłopoty z definicją, czym jest phishing

Jak wynika z badania firmy Sophos, aż 59% dużych przedsiębiorstw w Polsce zauważyło wzrost liczby tego typu ataków. Konieczna jest tu jednak edukacja pracowników, gdyż okazuje się iż nawet specjaliści IT różnie definiują phishing.

Phishing

Badanie „Phishing Insights, 2021” objęło 5,4 tys. decydentów IT z firm zatrudniających od 100 do 5 tys. osób. Przeprowadzono je w styczniu i lutym 2021 roku wśród respondentów z 30 krajów Europy (w tym w Polsce), obu Ameryk, Azji i Pacyfiku, Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu i w Afryce.

Na początek powiedzmy sobie czym jest phishing. I tu niespodzianka, gdyż badanie Sophos wykazało jedną niepokojącą rzecz. Nawet specjaliści IT różnie rozumieją phishing. W Polsce najczęściej wskazują, że są to e-maile ze złośliwym załącznikiem (69%), e-maile wysyłane w ramach targetowanych kampanii, poprzedzonych wywiadem środowiskowym (63%), kradzież danych uwierzytelniających przez pocztę elektroniczną (63%) i e-maile ze złośliwymi linkami (62%). Wiadomości SMS nakłaniające do podania informacji (smishing) za phishing uważa 41%.

Zobacz również:

  • Dzięki tej umowie polska policja zyska wiedzę i narzędzia zapobiegające cyfrowym zagrożeniom
  • FBI ostrzega - masowy atak phishingowy w USA
  • Polacy bezrefleksyjnie ufają technologii?

Na całym świecie aż 7 na 10 firm zatrudniających co najmniej 100 pracowników zanotowało wzrost liczby ataków phishingowych w ostatnim roku. Przestępcy szybko wykorzystali możliwości, jakie stworzyła pandemia: gwałtowny wzrost liczby osób pracujących z domu, popularności zakupów online, powszechny niepokój. Podobną skalę ataków zanotowały wszystkie sektory, co pokazuje, że cyberprzestępcy starają się przede wszystkim dotrzeć do jak największej liczby pracowników.

84% firm w Polsce, zatrudniających co najmniej 100 osób, prowadzi działania edukacyjne, aby przeciwdziałać phishingowi. Głównie są to szkolenia i symulacje ataków. 3 na 4 firmy miały program edukacyjny jeszcze przed wybuchem pandemii. Wciąż jednak tylko połowa przedsiębiorstw śledzi współczynnik kliknięć w wiadomości phishingowe, a nieco ponad 3/5 liczbę zgłaszanych podejrzanych e-maili. Takie informacje mogłyby pomóc zespołom IT w dopasowywaniu szkoleń do potrzeb pracowników oraz poprawianiu poziomu ochrony.

Phishing pozostaje skuteczną metodą cyberataków od ponad 25 lat. Przestępcy grają na ludzkich emocjach i zaufaniu: wyłudzają dane oraz nakłaniają do kliknięcia w złośliwe linki lub załączniki, podszywając się pod znane firmy i instytucje”, ostrzega Monika Sierocinski, Team Lead CAM w firmie Sophos. I dodaje, „Firmy często uważają phishing za niewielkie zagrożenie, jednak zazwyczaj to tylko pierwszy etap bardziej złożonego ataku. E-mail od „współpracownika” i kliknięcie w złośliwy link może skutkować wielomilionowymi stratami. Przestępcy zyskują wtedy dostęp do komputera ofiary oraz firmowej sieci, mogą pobierać z niej informacje, blokować je, a nawet kraść pieniądze.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200