Kłopoty z WWW

Pytanie: Otrzymałem komunikat od zdalnego pracownika, który nie może dostać się na naszą firmową stronę WWW. Z e-maila wynika, że klient otrzymuje komunikat: "Żądana strona nie może zostać wyświetlona". Nikt inny nie zgłaszał podobnego problemu. Jak mogę go rozwiązać?

Pytanie: Otrzymałem komunikat od zdalnego pracownika, który nie może dostać się na naszą firmową stronę WWW. Z e-maila wynika, że klient otrzymuje komunikat: "Żądana strona nie może zostać wyświetlona". Nikt inny nie zgłaszał podobnego problemu. Jak mogę go rozwiązać?

Odpowiedź: Na początku warto zapytać użytkownika o jego adres IP, adres IP używanego serwera DNS oraz wersję przeglądarki internetowej. Jeżeli klient nie będzie pewien tych danych, można odesłać go na stronę www.ipaddressworld.com, gdzie w łatwy sposób je uzyska. Koniecznie należy zorientować się, czy jego komputer nie jest chroniony przez zaporę ogniową, która może blokować dostęp do określonej strony. Gdy otrzymamy adres IP, warto przyjrzeć się stronie www.ripe.net. Dzięki niej powinniśmy uzyskać informacje o ISP, od którego pochodzi połączenie. Informacja ta jest jednak ściśle zależna od poprawności rejestracji informacji przez ISP w bazie RIPE. Ostatecznym rozwiązaniem będzie kontakt z usługodawcą klienta.

Mając informację o adresacji IP użytkownika, warto spojrzeć na własny serwer nazw oraz zaporę ogniową. Sprawdzamy czy adres lub zakres adresów IP należący do klienta nie jest blokowany z różnych powodów. Zależnie od typu systemu IPS/IDS możemy spotkać się z sytuacją, gdy adres jest zablokowany z powodu ataku przychodzącego z danej sieci. Należy sprawdzić zapisy połączeń na sprzęcie sieciowym, aby określić dostępność poszczególnych usług z adresu IP klienta.

Warto sprawdzić widoczność domeny własnego serwera WWW przy wykorzystaniu serwera nazw, używanego przez zdalnego użytkownika. Jeżeli nie otrzymamy odwzorowania w postaci adresu IP, problemem jest zdalny serwer DNS. Jeżeli odwzorowanie przebiegnie poprawnie, można spróbować badania adresu IP na www.dnsstuff.com oraz www.traceroute.org. Wykonanie komendy traceroute z serwisu dnsstuff.com pozwoli sprawdzić, czy istnieje prawidłowa ścieżka pomiędzy tym serwerem a zdalnym użytkownikiem. Traceroute.org oferuje podobną usługę, ale pozwala na sprawdzenie trasy z dowolnego kraju i określonego dostawcy usług. Można także wykonać komendę traceroute z serwera WWW.

Wykorzystując te rady, powinniśmy wyizolować problem i uzyskać jego rozwiązanie. Wymienione strony internetowe warto dodać do "ulubionych", bo z pewnością przydadzą się jeszcze w przyszłości.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200