Klient z dala od oddziału

Bank BPH stawia na tworzenie alternatywnych - w stosunku do sieci oddziałów - kanałów umożliwiających składanie dyspozycji i dostęp do rachunku.

Bank BPH stawia na tworzenie alternatywnych - w stosunku do sieci oddziałów - kanałów umożliwiających składanie dyspozycji i dostęp do rachunku.

Wwyniku przejęcia przez niemiecki HypoVereinsbank austriackiego Banku Austria Creditanstalt w 2002 r. doszło do połączenia Banku Przemysłowo-Handlowego i Powszechnego Banku Kredytowego. Fuzja ta została uwieńczona powstaniem trzeciego pod względem wielkości banku w Polsce - Banku BPH SA. Jednym z ważniejszych projektów związanych z połączeniem obu banków była fuzja technologiczna. Zakończono ją w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy. W jej wyniku dokonano scentralizowania systemów służących obsłudze klientów i połączenia sieci ponad 500 oddziałów w jeden organizm. Pozwoliło to na jednolity i natychmiastowy dostęp do danych klientów i ich rachunków ze wszystkich placówek. Obecnie wykorzystywany system obsługuje 3,5 mln klientów i 3 mln ich rachunków bankowych, a korzysta z niego prawie 10 tys. użytkowników.

Bank BPH stawia obecnie na tworzenie alternatywnych - w stosunku do sieci oddziałów - kanałów umożliwiających klientom dostęp do rachunku. W styczniu 2004 r. zmodernizowano system bankowości elektronicznej. Nowa platforma internetowa zastąpiła dotychczas funkcjonujące systemy Sez@m i Sez@m Biznes. Serwis ten umożliwia obsługę kont klientom indywidualnym i małym przedsiębiorstwom, dostęp do rachunków brokerskich za pośrednictwem systemu M@kler (teraz znajduje się on wewnątrz systemu Sez@m), a także uzyskanie zestawienia finansów osobistych - tzw. Moje Finanse.

Klient z dala od oddziału

Józef Wancer, prezes zarządu

W strategii Banku BPH na lata 2004-2006, w której realizacji istotne znaczenie będą miały narzędzia informatyczne, również postawiono na rozwijanie nowych kanałów dostępu do usług bankowych, m.in. poprzez stworzenie sieci agentów. Będą oni korzystać online z systemu transakcyjnego banku - Profile 5.1. Jednym z celów banku jest bowiem zwiększenie do 20% udziału w rynku bankowości detalicznej.

Nowa strategia i rozwój banku wymaga zmian po stronie stosowanego systemu centralnego. Tym bardziej, że Bank BPH chce w ciągu dwóch lat stworzyć ok. 77 nowych placówek. Obecnie Profile 5.1 pracuje na klastrze 64-procesorowych serwerów HP Alpha. W przyszłym roku Bank BPH zamierza przenieść to rozwiązanie na najnowszy model, który będzie mógł być rozbudowywany nawet do 128 procesorów. "Możliwość tak dużej skalowalności pozwoli na elastyczne wyprzedzanie potrzeb rosnącego biznesu" - uważa Henryk Baniowski, dyrektor zarządzający obszarem informatyki w Banku BPH. Bank chce także rozpocząć w przyszłym roku testy architektury Itanium.

Jego przedstawiciele badają również możliwość migracji do nowej wersji systemu Profile. "Chcemy ocenić jej koszty i niezbędny wysiłek, a następnie porównać z korzyściami, jakie będzie miał z tego biznes, sprawdzić, jakie dodatkowe funkcjonalności będzie mógł dzięki temu otrzymać" - mówi Henryk Baniowski.

Od zakończenia fuzji technologicznej w 2002 r. Bank BPH przeprowadził kilka ważnych projektów. Dwa z nich miały związek z porządkowaniem spraw niejako wewnątrz banku i dotyczyły budowy jednolitego środowiska kadrowo-płacowego (z kilkuset rozproszonych baz danych stworzono jedną, centralną) i wdrożenia systemu gospodarki własnej. Oba systemy oparto na rozwiązaniach firmy SAP.

Stworzono również scentralizowany system windykacji. "Już w dobę po powstaniu zaległości w naszym systemie pojawia się informacja o potencjalnym problemie" - mówi Henryk Baniowski. "Nakłady poniesione na ten system zwróciły się w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Było to związane ze znaczną poprawą ściągalności zaległości" - dodaje. Bank BPH zakończył również - pierwsze tak duże wdrożenie w Polsce - projekt implementacji systemu RTP (Reuters Treasury Payment) dla tzw. rynków międzynarodowych (dealing room). Uzupełnia on funkcjonalność innej, stosowanej już aplikacji - Kondor+. Zakończono też budowę systemu archiwizacji dokumentów (rozwiązanie FileNet).

Bank stworzył także - oparty na narzędziach SAS Institute - system MIS (Management Information System). Na bazie danych zbieranych z innych systemów opracowywane są setki raportów dla departamentów biznesowych i usługowych, zarządu i inwestora. Tworzone są również analizy dotyczące np. dochodowości poszczególnych produktów.

Pracownicy Banku BPH we własnym zakresie opracowali system e-procurement. Dzięki temu proces składania zamówień odbywa się całkowicie w sposób elektroniczny.

Teraz bank chce dobudować do tego część zewnętrzną - giełdę elektroniczną dla dostawców. System e-procurement został także zintegrowany z systemem gospodarki własnej.

Obecnie jednym z najważniejszych projektów będzie wdrożenie systemu CRM. Projekt ten został podzielony na dwie części - detaliczną i korporacyjną. Bank wybrał ComArch na dostawcę części operacyjnej dla klientów indywidualnych. Ma on zbudować rozwiązanie dedykowane krakowskiemu bankowi. Przetarg na część analityczną dla detalu dopiero zostanie rozpisany. Z kolei CRM dla części korporacyjnej ma być stworzony własnymi siłami banku.

Lider Infoprmatyki 2004 w kategorii Finanse i bankowość

Bank BPH SA, Kraków

Józef Wancer, prezes zarządu

Henryk Baniowski, dyrektor zarządzający obszarem informatyki

Liczba pracowników: 10 237

Liczba pracowników działu IT: 497

http://www.bph.pl

Wykorzystywane rozwiązania

Profile - bankowość detaliczna i korporacyjna;

Cortex i Okap - system do obsługi bankomatów i rozliczeń kartowych;

Kondor + i RTP - bankowość skarbowa, rynki międzynarodowe;

Sez@m, Videotel, Multicash - kanały elektroniczne;

CACS - system windykacji;

Lotus Notes - obieg dokumentów;

SAS - MIS;

SAP - gospodarka własna i HR;

Sieć WAN - TCP/IP, Decnet;

Sieć MAN - ATM, Gigabit;

Sieć LAN - Ethernet, FastEthernet, SAN - główne urządzenia oparte na technologii Cisco Systems

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200