Klient mały, średni, branżowy

Jeszcze w tym roku SAP Polska udostępni partnerom własną, prekonfigurowaną wersję systemu R/3.

Jeszcze w tym roku SAP Polska udostępni partnerom własną, prekonfigurowaną wersję systemu R/3.

W ubiegłym tygodniu zakończył się piąty, jubileuszowy kongres SAP Polska. Impreza zgromadziła ok. 700 uczestników, mimo że tydzień wcześniej w tym samym miejscu Oracle Polska zorganizował spotkanie o podobnym charakterze. Co więcej, w najbliższych tygodniach odbędą się konferencje użytkowników IFS i Great Plains Software.

Co było, co będzie

Tak jak w latach poprzednich, konferencja była okazją do podsumowania działalności SAP w roku ubiegłym i przedstawienia planów na nadchodzące miesiące. W 2000 r. firma podwoiła przychody ze sprzedaży licencji. Łączne przychody wzrosły jednak tylko o 48% do 38,4 mln euro (ok. 145 mln zł). Wynika to z wyjątkowo dużej sprzedaży licencji pod koniec 2000 r., podczas gdy wdrożenia rozpoczęły się dopiero na początku tego roku. Pod względem tempa wzrostu przychodów w 2000 r. w Polsce osiągnięto najlepsze wyniki wśród krajów należących do regionu Europy Środkowej i Wschodniej. W ubiegłym roku partnerzy SAP podpisali 31 kontraktów wdrożeniowych, w tym 22 z nowymi klientami. Tym samym liczba instalacji systemów SAP w Polsce zbliżyła się do 160.

O ile na początku 2000 r. mySAP.com nie cieszył się na polskim rynku dużą popularnością, o tyle dzisiaj widać, że rozwiązanie to zyskuje coraz więcej zwolenników - zarówno wśród dotychczasowych, jak i nowych klientów. W ubiegłym roku na wdrożenie mySAP.com zdecydowały się cztery firmy: PKN Orlen, Intercell, Żabka i Edipresse Polska. SAP Polska liczy, że do końca roku liczba klientów wdrażających mySAP.com przekroczy 10. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2001 r. SAP podpisał sześć kolejnych umów wdrożeniowych, m.in. z Elektrociepłownią Kraków i Energis Polska.

Dostawca branżowy

Na kongresie można było zauważyć, że SAP stara się zmienić oblicze. Nie chce już być postrzegany jako producent jednego systemu, lecz dostawca technologii dla specjalizowanych rozwiązań branżowych. W tym właśnie kierunku zmierzają zmiany w zakresie współpracy z partnerami (patrz CW 8/2001).

Coraz wyraźniejsze staje się zaangażowanie SAP Polska w rozwiązania dla małych i średnich przedsiębiorstw. To głównie dla nich partnerzy firmy przygotowują wstępnie skonfigurowane wersje branżowe systemu SAP R/3 (m.in. BCC, PricewaterhouseCoopers i IMG). Dotychczas partnerzy tworzyli je we własnym zakresie, korzystając z doświadczeń zdobytych podczas wdrożeń. Jak zapowiadają przedstawiciele SAP Polska, jeszcze w tym roku firma udostępni partnerom własną, prekonfigurowaną wersję SAP R/3, którą partnerzy mają jedynie modyfikować.

Teoria z praktyką

Podczas tegorocznego kongresu SAP Polska zastanawiano się nad przyszłością Nowej Gospodarki. W tym tonie utrzymana była - zorganizowana podczas pierwszego dnia kongresu - dyskusja panelowa. Wzięli w niej udział Tomasz Czechowicz z MCI Management, Dariusz Fabiszewski z Fujitsu Siemens Computers i Dariusz Wiatr z kancelarii McKinsey & Co. Uczestnicy dyskusji wykazywali, że Polski nie stać na konkurowanie z ustabilizowanymi potęgami w tradycyjnych dziedzinach. Według nich, Polska powinna rozwijać informatykę i inne zaawansowane dziedziny, dzięki którym dziś można zyskać przewagę na rynkach międzynarodowych. Zanim doszło do dyskusji, zaproszony na konferencję Dariusz Rosati, członek Rady Polityki Pieniężnej, starał się w odpowiedzieć na pytanie: Jak w praktyce podnieść konkurencyjność polskiej gospodarki? Wskazywał zwłaszcza na potrzebę zmiany uregulowań prawnych dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw.

Drugi dzień konferencji wypełniły sesje prezentujące rozwiązania SAP dla różnych sektorów i dziedzin. Na uwagę zasługiwały zwłaszcza te prowadzone przez przedstawicieli Żabka SA (SAP Retail) i Tchibo Warszawa (SAP@Web), a także Dariusza Samóla z SAP Polska, który zaprezentował moduł SAP APO, wspomagający tworzenie zintegrowanych łańcuchów dostaw.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200