Klastry technologiczne jako szansa na rozwój przedsiębiorstw w Polsce
-
- Monika Tomkiewicz,
- 16.03.2011, godz. 15:59
Zrzeszające się w klastrach małe i średnie firmy mają większe szanse na rynku i mogą konkurować z dużymi przedsiębiorstwami. Podstawą dobrego klastra jest jednak zaufanie. Takie wnioski płyną z wystąpień, które odbyły się w czasie konferencji poświęconej klastrom, którą zorganizowało Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka.
Uczestnicy konferencji podkreślali, że klaster to możliwość współpracy firm, które funkcjonują w ramach jednej branży. Firmy, które tworzą klaster i współpracują ze sobą mają szanse na większy sukces. Mogą realizować wspólne projekty, akcje marketingowe, starać się o pieniądze z Unii Europejskiej. Skala takich projektów przerasta możliwości pojedynczych przedsiębiorstw.
W ramach Wschodniego Klastra Informatycznego przedsiębiorcy wymieniają się wiedzą z branży IT. Cele klastra na najbliższe lata to uzyskanie wpływu na sposób kształcenia informatycznego studentów, dominująca pozycja na lokalnym rynku, budowa silnej marki, a także istotna pozycja na rynku krajowym. "Jedną z najważniejszych kwestii w klastrze jest zaufanie firm, które w nim współpracują. Istotne jest też wyznaczenie sobie celu. Gdzie chcemy być np. za 10 lat" - ocenia Tomasz Kozłowski, koordynator Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu.
Zdaniem Wojciecha Materna, prezesa Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka, przedsiębiorcy, którzy się zorganizują zaczynają być siłą. Zaczynają z nimi rozmawiać urzędy, wyższe uczelnie. Klaster małych firm może być konkurencją dla dużych przedsiębiorstw, ponieważ gromadzi technologie, wiedzę, sprzęt. "Klastry to jest wymóg dzisiejszej konkurencji. W USA kiedy mówi się o strategiach rozwoju, pisze się o klastrach" - tłumaczyła dr Elżbieta Wojnicka z Uniwersytetu Gdańskiego.