Kino satelitarne

Do eksperymentalnej dystrybucji filmów w postaci cyfrowej wykorzystano łącza satelitarne, przy okazji realizacji projektu Boeinga - Connexion, umożliwiającego korzystanie z Internetu w samolotach.

Do eksperymentalnej dystrybucji filmów w postaci cyfrowej wykorzystano łącza satelitarne, przy okazji realizacji projektu Boeinga - Connexion, umożliwiającego korzystanie z Internetu w samolotach.

W Stanach Zjednoczonych pod koniec listopada br. po raz pierwszy dostarczono do kina film w postaci cyfrowej i przeprowadzono pierwszą eksperymentalną projekcję. Do tego celu wykorzystano wydajne satelitarne łącze cyfrowe i projektory cyfrowe. Z uwagi na rozmiary ekranu rozdzielczość cyfrowego obrazu w kinie musi być wielokrotnie większa niż rozdzielczość obecnej telewizji cyfrowej. Dzięki wydajnym falkowym (wavelet) algorytmom kompresji ruchomych obrazów cyfrowych objętość zajmowaną przez pełnometrażowy film udaje się zmniejszyć do ok. kilkudziesięciu gigabajtów. Algorytmy te niewiele mają już wspólnego z powszechnie znanymi rozwiązaniami kompresji MPEG, które w zauważalny sposób pogarszały jakość obrazu.

W przeprowadzonym eksperymencie transmisja filmu trwała ok. 10 godz. Dane przechowywano na znajdującym się w kinie serwerze wideo dostarczonym przez firmę QuVis, producenta rozwiązań cyfrowych dla przemysłu filmowego i sal kinowych. Serwery te muszą być wyposażone w wysoko wydajne magistrale danych, które pozwolą na płynne przesyłanie ogromnej ilości danych potrzebnych do projekcji (proces dekompresji powoduje zwiększenie objętości danych zajmowanych przez obraz - stosowany standard Vista Vision formatu obrazu filmu kinowego daje aż 72 MB danych na pojedynczą ramkę).

Jak żyleta

Dane z serwerów wideo trafiają do cyfrowych projektorów Texas Instruments, gdzie są zamieniane na obraz w taki sposób, że widz nie powinien zauważyć żadnej różnicy w prezentacji filmu na ekranie. Zamiast drogiego procesu tworzenia osobnej kopii dla każdego kina, w którym będzie wyświetlany film, są przesyłane kopie cyfrowe, znajdujące się na lokalnych serwerach wideo. Kopie te będzie można używać właściwie bez ograniczeń, ponieważ w przeciwieństwie do tych zapisanych na taśmach filmowych kopie cyfrowe się nie zużywają.

Według ocen specjalistów przesyłanie filmów w postaci cyfrowej powinno przynieść co najmniej 50-proc. oszczędności w przemyśle dystrybucji filmów. Wiąże się to z wyposażeniem sal kinowych w projektory cyfrowe, lecz to i tak wydaje się nieuchronne (na razie jednak jedynie kilkadziesiąt kin na świecie dysponuje takim sprzętem).

W ten oto sposób kino staje się cyfrowym produktem niematerialnym. Nie ma potrzeby, by w którymkolwiek momencie film trafiał na taśmę filmową. Pozostaje strumieniem pikseli, które są odpowiednio obrabiane, przetwarzane i szyfrowane, by zabezpieczyć je przed niepowołanym odbiorem podczas transmisji.

Dystrybucja satelitarna może objąć nie tylko dany kraj, ale cały kontynent czy znaczną część globu, znajdującą się w zasięgu satelity geostacjonarnego. Koszt jest stały, niezależnie od tego, czy film dociera do jednego czy 10 tys. kin. Być może w takim schemacie działania również tworzenie narodowych wersji filmów byłoby procesem scentralizowanym, podobnie jak obecnie lokalizacja oprogramowania.

Sieć w locie

Łącza satelitarne wykorzystane w eksperymentalnej dystrybucji filmów w postaci cyfrowej były obsługiwane przez Cinema Connexion, jeden z oddziałów koncernu Boeing. Connexion to inicjatywa podjęta przez Boeinga, polegająca na stworzeniu wydajnych kanałów komunikacji cyfrowej z ukierunkowaniem na wykorzystanie w przemyśle lotniczych przewozów pasażerskich. Za pomocą Connexion pasażerowie samolotów uzyskiwaliby szerokopasmowy dostęp do Internetu, firmowych intranetów czy bezpośredni przekaz programów telewizyjnych. Obecnie usługi te są dostępne dla sektora biznesowego w przypadku prywatnych samolotów, zaś w 2001 r. powinny zostać udostępnione w rejsowych lotach niektórych linii lotniczych. Na razie nad terenem Ameryki Północnej, w 2005 r. objęłyby cały glob. Planowane jest osiągnięcie wydajności 5 Mb/s transmisji.

Potencjał tego sektora rynku, dzisiaj jeszcze nie zagospodarowanego, jest ogromny. Obecnie każdego dnia samolotami podróżuje ok. 3 mln pasażerów (w ponad 42 tys. połączeń). Blisko połowa pasażerów podróżuje w celach służbowych. W Stanach Zjednoczonych aż 70% z nich ma ze sobą komputer przenośny. Cyfrowe przesyłanie filmów ma być więc jedynie działalnością uzupełniającą Connexion.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200