Kim jest Architekt IT

Wątkiem przewodnim Forum Architektów IT zorganizowanego przez redakcję Computerworld była próba zdefiniowania miejsca architektów IT w relacji do IT i biznesu.

Kim jest Architekt IT

Uczestnicy panelu dyskusyjnego (od lewej): József Jungbauer (Atoll Technologies), Artur Karaźniewicz (TUiR Alianz Polska), Adam Wasylewski (TP), Paweł Uliński (TP), Małgorzata Korycka-Purchała (Klub CIO).

Architekt korporacyjny powinien przede wszystkim opanować tzw. miękkie umiejętności, takie jak: prowadzenie negocjacji, dążenie do kompromisu, komunikacja w kontekście nieustannych zmian, którym podlega firma. Umiejętności te pozwalają mu zwiększyć siłę przebicia w organizacji, która wskutek nie dość mocnego ulokowania w relacji do korporacyjnych interesariuszy może być niewystarczająca do osiągania zamierzonych celów. Temat ten poruszył Ian Cole, CTO w firmie Architecting the Enterprise. Zasadniczym jednak powodem, dla którego architekt powinien sprawnie się tymi umiejętnościami posługiwać, są kwestie organizowania przez niego zmiany korporacyjnej. Architekci korporacyjni są obecni nie tylko przy inspirowaniu zmian. Nie mniej ważne jest zrozumienie potrzeby wprowadzenia zmian przez wszystkich uczestników, a także wprowadzenie tych zmian w życie.

Architekt czy sales manager?

Podobne obserwacje padały już we wcześniejszych dyskusjach. Podczas jednego ze spotkań organizowanych przez redakcję CIO Piotr Bednarski, główny architekt i szef zespołu zarządzania architekturą w Departamencie IT Reiffeisen Bank Polska, opisując zakres kompetencji architekta korporacyjnego, wykazał podobieństwo profilu zawodowego architekta i... sprzedawcy, sales managera. W komunikacji z użytkownikami architekci nie są jednak zdani tylko na umiejętności miękkie. Podczas swojego wystąpienia na Forum Architektów IT Piotr Bednarski zwrócił uwagę, że dzięki wdrożeniu rozwiązania SAMU do wizualizacji architektury wgląd w architekturę uzyskują przedstawiciele biznesu i IT, co zdecydowanie poprawia zrozumienie przez nich zagadnienia. Informacja o wyzwaniach i konsekwencjach decyzji biznesowych w wymiarze architektury zaczyna szybciej krążyć w organizacji. To energia przyczynia się do większego zaangażowania odbiorców-użytkowników informacji architektonicznej, na przykład podczas tworzenia nowej wersji modelu CMDB.

Zmiany duże i małe

Mocnym punktem konferencji było wystąpienie Pawła Ulińskiego, chief corporate architekta z TP. Przedstawił on ewolucję podejścia do architektury w Grupie TP wynikającą ze zmian w planowaniu i realizacji strategii biznesowej Grupy. Podejście city planning zostało uzupełnione podejściem environmental control.


TOP 200