Kierunek - usługi

Kontrakty podpisane w 2004 r. czynią z IBM Polska jednego z najważniejszych dostawców kompleksowych usług informatycznych w naszym kraju.

Kontrakty podpisane w 2004 r. czynią z IBM Polska jednego z najważniejszych dostawców kompleksowych usług informatycznych w naszym kraju.

Powoli sprawdzają się zapowiedzi Dariusza Fabiszewskiego, który prawie dwa lata temu, obejmując stanowisko dyrektora generalnego IBM Polska, deklarował, że uczyni firmę bardziej dynamiczną i elastyczną. Wszystko po to, by zrealizować cel strategiczny numer 1: zajęcie pierwszego miejsca na polskim rynku IT. Miniony rok przybliżył nieco polski oddział koncernu do tego celu. "Jesteśmy szczególnie zadowoleni z dynamicznego rozwoju naszej oferty usługowej" - mówi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny IBM Polska.

Indywidualna opieka

Kierunek - usługi

Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny IBM Polska

Kluczem do osiągnięcia celu okazało się przede wszystkim usprawnienie współpracy z partnerami. "Dzięki efektywnej współpracy z nimi jesteśmy w stanie dostarczyć kompleksowe rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb biznesowych i technologicznych przedsiębiorstwa. Jest to efekt realizacji strategii On Demand Business oraz inwestycji IBM zarówno w potencjał ludzki, jak i program partnerski" - twierdzi Dariusz Fabiszewski.

Każdy partner otrzymał indywidualnego opiekuna, który odpowiada za kontakty koncernu z firmą i rozwiązuje ewentualne problemy komunikacyjne. Firmy otrzymały również dostęp do Centrum Kompetencyjnego IBM, gdzie na rzeczywistej instalacji mogą przeanalizować potrzeby konkretnych klientów i dobrać rozwiązania optymalnie pasujące do ich potrzeb.

Jedną ze zmian wprowadzonych przez Dariusza Fabiszewskiego była decyzja w sprawie ewentualnego udziału IBM w projektach realizowanych przez partnerów. Handlowcy są zobowiązani do przestrzegania 48-godzinnego terminu odpowiedzi na każdą propozycję. Mobilizująco na pracowników podziałały nowe zasady rocznego rozliczania, oparte na uczestnictwie w projektach o określonej wartości.

Na efekty tego typu działań nie trzeba było czekać zbyt długo. Zwiększoną aktywność handlowców i konsultantów zauważyli nie tylko partnerzy i klienci firmy, ale także konkurenci IBM Polska (często wręcz zaskoczeni dynamiką i zdecydowaniem działań pracowników firmy).

Duży Plus

Kierunek - usługi

Przychody IBM Polska

Rok 2004 przyniósł firmie kilka prestiżowych kontraktów, przede wszystkim w sektorze finansowo-bankowym, które umocniły pozycję IBM wśród największych usługodawców IT w naszym kraju. Na ocenę całego roku na pewno miał wpływ podpisany w ostatnich dniach grudnia ub.r. pięcioletni kontrakt outsourcingowy z Polkomtelem. IBM Polska przejął od Plus GSM całość zadań związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu SAP oraz trzydziestoczteroosobowy zespół doświadczonych specjalistów rozwijających od lat tę najbardziej zaawansowaną instalację SAP w naszym kraju. Firma za jednym zamachem zdobyła prestiżowego klienta i zbudowała liczący 78 osób zespół wykwalifikowanych specjalistów, którzy stanowią nową siłę na rynku partnerów SAP.

To pierwszy tak duży (11,7 mln USD) kontrakt na outsourcing aplikacji biznesowych w naszym kraju i niewątpliwy sukces IBM Polska doceniony nawet przez konkurentów koncernu. "Teraz mamy pełny zakres outsourcingu: od infrastruktury informatycznej, przez outsourcing aplikacji, po outsourcing procesów biznesowych i jesteśmy jedynym dostawcą technologii IT, który może pochwalić się tak rozległą ofertą" - mówi Krzysztof Chełpiński, dyrektor IBM Global Services w polskim oddziale spółki.

Finanse i nie tylko

W cieniu tej negocjowanej przez półtora roku umowy jest jednak kilka innych dużych kontraktów, które sprawiają, że koncern powinien być zadowolony z osiągnięć polskiego oddziału. IBM Polska zaczął agresywnie zabiegać o kontrakty w sektorze finansowo-bankowym i taktyka ta przynosi pierwsze efekty. Wśród podpisanych w 2004 r. umów jest m.in. kontrakt na wdrożenie systemu centralnego w Banku Ochrony Środowiska, podpisany wspólnie z Temenosem; umowa na integrację systemów w GE Money Bank, a także projekt modernizacji sieci rozległej oraz IP call center dla PKO BP.

Ubiegły rok to także budowa kilkudziesięcioosobowego centrum kompetencyjnego z zakresu technologii PeopleSoft w Telekomunikacji Polskiej oraz dwa duże projekty z zakresu zarządzania sieciami teleinformatycznymi w Poczcie Polskiej.

Jeśli dodamy do tego pięcioletni kontrakt o wartości 26 mln USD na świadczenie usług outsourcingowych dla wszystkich czternastu spółek Grupy Fiat w Polsce, podpisany jeszcze w 2003 r., nikt nie powinien mieć wątpliwości co do kierunku rozwoju IBM Polska na najbliższe lata.

Moc na 5

Opisując ubiegły rok w IBM Polska, nie można ograniczać się jedynie do kontraktów outsourcingowych i usługowych. W marcu 2004 r. miała miejsce premiera procesora Power 5, który niemal od razu stał się prawdziwym hitem IBM. Klienci chwalą sobie przede wszystkim wydajność nowej platformy. "To nasza nowa broń. Udało nam się sprzedać już ponad 50 nowych systemów opartych na tej platformie" - mówi Krzysztof Chełpiński.

Nowy, wydajny procesor nie tylko ułatwia sprzedaż skomplikowanych rozwiązań, ale doskonale wpisuje się w strategię IBM On Demand Business, zakładającą między innymi oferowanie klientom mocy obliczeniowej na żądanie. "Potencjalni klienci nadal są nieufni, ale wierzę, że już w drugim półroczu doczekamy się pierwszych kontraktów związanych ze świadczeniem usług w tym zakresie. Wolny rozwój utility computing to już kwestia jedynie barier mentalnych" - twierdzi Krzysztof Chełpiński.

IBM bardzo liczy na rozwój usług typu On Demand Business, wierząc, że to kolejny element oferty, który pozwoli mu dogonić konkurencję.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200