Kielecki ZOZ udostępnił przychodniom swój system

W służbie zdrowia, borykającej się z problemami finansowymi i organizacyjnymi, każdy udany projekt informatyczny zasługuje na uwagę. Przed rokiem w Zespole Opieki Zdrowotnej Kielce (ZOZ) zapadła decyzja o zainstalowaniu systemu informatycznego, który usprawniłby wymianę informacji i zarządzanie podległymi mu placówkami ochrony zdrowia, w tym 22 przychodniami. Jednym z zadań systemu było wyeliminowanie sytuacji, w której pacjenci zapisywaliby się do kilku lekarzy jednocześnie. Na dostawcę oprogramowania wybrano warszawską firmę Textus Virtualis.

Wdrożenie systemu Argus 5.0 przeznaczonego do zarządzania rozproszonymi placówkami służby zdrowia, opartego na technologii Progress Software, rozpoczęto w marcu 2000 r. "Zakończyliśmy je latem, chociaż nadal wykonywane są drobne poprawki przystosowujące oprogramowanie do naszych wymagań" - mówi Waldemar Kopyś, kierownik działu informatyki w ZOZ Kielce. W trakcie projektu okazało się, że czas oczekiwania na odpowiedzi na zapytania pracowników przychodni jest zbyt długi, zdecydowano się więc na wymianę serwera na model dwuprocesorowy.

Oprogramowanie Argus 5.0 wykorzystuje bazę danych Progress i umożliwia m.in. ewidencję pacjentów w przychodniach, określanie terminów wizyt u lekarzy, zapis i dostęp do historii chorób i leczenia. Wspomaga także weryfikację i kontrolę uprawnień pacjentów do finansowania usług medycznych przez Świętokrzyską Kasę Chorych. Do tej Kasy należy ok. 98% pacjentów przyjmowanych w lokalnych przychodniach zdrowia. "System został tak zaprojektowany, że pozwala na realizację usług, nawet jeśli dane są niepełne. Przykładowo, przy rejestracji pacjentów podstawą jest pytanie o numer PESEL, ale możliwe jest również przyjęcie ich nawet jeśli tego numeru nie podadzą" - mówi Waldemar Kopyś.

Według kierownika działu informatyki kieleckiego ZOZ, choć podstawową funkcją nowego systemu jest ułatwienie zarządzania przychodniami, to zalety informatyzacji odczuwają również pacjenci. Tuż po zarejestrowaniu się wiedzą, u którego lekarza i na którą godzinę mają zamówioną wizytę. Nie muszą tym samym oczekiwać w długich kolejkach.

Koszt realizacji projektu przypadający na jedną przychodnię, w tym podłączenie do systemu, wynosi ok. 2200 zł. Aplikacja jest zainstalowana na komputerze centralnym ZOZ w Kielcach. Pracownicy przychodni korzystają z niej przez przeglądarkę internetową.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200