Kiedy tylko wejdą pierwsze "ubieralne sprzęty", w ślad za nimi ruszą aplikacje

Czy "ubieralne" technologie wreszcie odniosą sukces? Na przykład inteligentne zegarki? Tak, jeśli rzeczywiście będą miały praktyczne zastosowanie. Jeśli powstaną odpowiednie aplikacje. Póki co jednak nikt nie pisze na nie oprogramowania, ponieważ urządzenia nie są popularne... i mamy pat. To się może jednak zmienić.

Gartner przewiduje, że najbliższe trzy lata będą obfitować w przeróżne nowe urządzenia, które będzie można na siebie założyć, ale co najważniejsze, do 2017 roku będziemy mieli do czynienia z prawdziwą eksplozją aplikacji na tego typu gadżety. Żeby jeszcze podwyższyć poprzeczkę, Gartner szacuje, że w 2017 roku nawet połowę interakcji z aplikacjami generować będą właśnie "ubieralne" sprzęty.

Może brzmi bardzo ambitnie, ale wydarzenia na tegorocznych targach CES 2014 zdają się nieśmiało sugerować, że wizja ta możliwa jest do spełnienia.

Zobacz również:

  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023
  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24

Analitycy Gartnera szczególną nadzieję żywią w stosunku do inteligentnych zegarków. Nie wykluczają jednak także "rzeczy, które można przypiąć do ubrania". Większość sprzętów prawdopodobnie nie będzie wyposażona we własny interfejs użytkownika.

Zrzucenie obsługi urządzenia na i tak przecież pierwszej klasy smartfon, który z pewnością spoczywa w kieszeni konsumenta, który odczuł potrzebę zakupu "ubieralnego" gadżetu, pozwala na zmniejszenie gabarytów i ceny tego urządzenia. Wystarczy, że będzie wyposażone w łącze Bluetooth, a momentalnie znika konieczność montowania i wyświetlacza, i modułu GPS, i 3G, i jakichkolwiek innych elementów poza przyciskiem "połącz". Całe sterowanie odbywać się będzie za pośrednictwem darmowej aplikacji pobieranej na smartfona. Dodając do tego zaprezentowany na targach CES 2014 najnowszy procesor Intela, zaprojektowany z myślą o tego typu urządzeniach, otrzymujemy perspektywę prawdziwego rozkwitu nowej generacji akcesoriów do telefonu.

Samych inteligentnych zegarków Gartner spodziewa się sprzedaży na poziomie aż 7 milionów sztuk w 2014 roku. Dla porównania, w 2013 roku urządzeń tego typu sprzedano mniej niż milion.

Tuż za tym pociągną z pewnością programiści, powiększając pulę dostępnych aplikacji. Najprostszy nawet smartwatch będzie mógł pochwalić się więcej niż 15-20 programami, dostępnymi obecnie. W tym być może kilka aplikacji spinających zegarek z pakietami biurowymi, oraz takie, które zbierane dane wysyłają w chmurę, aby móc później zaprezentować je w postaci okresowego raportu.

Z danych Gartnera wynika, że obecnie aż 92% aplikacji jest za darmo. W przyszłości ma się to jednak zmienić. Przełom nastanie wraz z nadejściem mody na smart-urządzenia, kiedy producenci nie będą musieli już wabić klientów do ich zakupu. Gartner szacuje, że do 2017 roku rynek aplikacji do inteligentnych gadżetów sięgnie nawet 77 miliardów dolarów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200