Karta Satysfakcji Klienta: koncentratory i routery

Górą SynOptics i Chipcom

Górą SynOptics i Chipcom

Mimo że cały świat sieciowy rozprawia z zachwytem o różnego rodzaju komutatorach (przełącznikach), to nadal w używanych obecnie sieciach tkwią tradycyjne koncentratory i routery.

Computerworld USA opracował na podstawie 300 opinii 50 użytkowników tzw. Kartę Satysfakcji Klienta (KSK). Ocenie poddano koncentratory i routery.

"Koncentratory są łatwiejsze w użyciu i w rozumieniu, a mają więcej możliwości", mówi Paul Zagaeski - specjalista z firmy konsultingowej Computer Intelligence/InfoCorp. "Routery są bardziej skomplikowane i optymalizowane wyłącznie pod kątem przekazywania pakietów".

"Mimo niewielkiej technicznej różnicy między produktami SynOptics Communications Inc. i Cabletron Systems Inc., w świadomości klientów głównym producentem koncentratorów pozostaje firma SynOptics", dodaje Zagaeski.

Kluczowe produkty SynOptics w tej dziedzinie to LattisNet 3000 i LattisNet 5000. Oba są niezawodne i wydajne, przyjazne dla użytkownika, szybkie i zużywające mało pamięci.

Podstawową wadą tych urządzeń jest ich wysoka cena. Większość badanych użytkowników stwierdziła, że największym ulepszeniem jakie mógłby wprowadzić SynOptics byłaby obniżka cen. Głównym składnikiem podnoszącym cenę są sprzedawane w postaci odrębnych modułów programy obsługi.

Koncentratory: konkurencja nie śpi

Cabletron - drugi na rynku producent koncentratorów - jest dumny ze swego oprogramowania. Jego pakiet Spectrum współpracuje z Multi Media Access Center (MMAC) i MMAC Plus. Jednak klienci nie są zachwyceni, uskarżając się na małą przyjazność produktu.

Cabletron skupił się na problemie skalowalności (możliwości instalowania pakietu na każdym komputerze) dostarczając swój ostatni produkt MMAC Plus o komutowalnej tablicy połączeń z urządzeniami peryferyjnymi. Zastosowane rozwiązanie umożliwia sieciom lokalnym bezpośrednie połączenie, inaczej niż ma to miejsce w tradycyjnym rozwiązaniu wielokanałowym, które wymagało zainstalowania w koncentratorze kart routera (złącza systemowe koncentratora zapełniały się wówczas szybko, a i skalowalność rozwiązania była ograniczona).

Chipcom Corp. (trzeci na rynku koncentratorów) koncentruje się na współpracy swoich wyrobów z sieciami IBM. Główni użytkownicy skarżą się jednak na jeden z produktów Chipcoma (Online Concentrator) właśnie w związku z jego współpracą z NetView produkcji IBM! Chipcom wydaje się być mało elastyczny także w zakresie rozwoju programów obsługi.

Użytkownicy dają natomiast firmie wysokie noty za serwis, dobrą dokumentację oraz łatwą instalację (wraz z konfiguracją). Produkty firmy z zakresu programów obsługi uzupełniają Ondemand i Oncore.

Chipcom jest także pierwszy jeśli chodzi o skalowalność (włączając w to ocenę możliwości wdrożenia nowych technologii). Nowy produkt firmy: Openhub Platform pozwala obcym firmom na włączenie własnych technologii w koncentratory Chipcoma.

Routery czyżby regres?

Na rynku routerów AGS oraz Cisco 7000 pokrywają szeroki zakres możliwych konfiguracji. Zaletami Cisco 7000 są: niezwykła niezawodność (dzięki technice wymiany elementów urządzenia podczas awarii bez jego wyłączania) i zastosowanie redundancji w obwodach zasilania.

Produkty Cisco były nisko notowane w kategorii "łatwe w użyciu", gdyż oceniający zarzucali im "ubogie menu oraz trudny w użyciu interfejs użytkownika".

"To sprawa indywidualnych preferencji", mówi Scott Bradner, konsultant z Harvard University. "Interfejs użykownika nie jest graficzny i niektórzy tego nie lubią. Ale jeśli się przyzwyczaisz i masz dostęp do sieci z oddalonego systemu niegraficznego, to wszystko jest w porządku", twierdzi Scott.

Problemy z serwisem

Wellfleet Communications Inc., mające ostatnio kłopoty finansowe, otrzymało słabsze oceny w kategoriach niezawodności, szybkości oraz ceny (aczkolwiek wg oceny Bradnera, Wellfleet wyprzedziło Cisco w rozwiązywaniu niektórych problemów).

Użytkownicy twierdzą, że najwięcej jest do zrobienia w dziedzinie serwisu. 25% klientów ocenia bowiem poziom serwisu jako słaby, a personel pracujący jako niekompetentny.

3Com Corp. otrzymała niskie noty w kategorii wydajności, ale firma jednocześnie dostarcza unikalną implementację APPN (Advanced Peer-to-Peer Networking) - produktu IBM. The Tolly Group, firma konsultingowa z New Jersey, testowała Net-Builder II - produkt 3Com używający APPN, otrzymując niezły wynik: 1,457 Mb/s dla 4 MB pakietu typu Request/Receive.

Firma przeżywa także kłopoty z kierowaniem ochroną danych w systemie (security managment) przy użyciu OnLine 10Base-T Security Module. 3Com Corp. ma nadzieję przezwyciężyć problemy w tej dziedzinie poprzez wprowadzenie najnowszej techniki w postaci interfejsu Integrated Services Digital Network, jeszcze przed końcem tego roku.

Karta Satysfakcji Klienta została przygotowana przez First Market Research Corp. z Austin w stanie Teksas, przy użyciu próby losowej.