Kaganek Internetu

W Philips Lighting Poland trwa projekt łączenia zakładów produkcyjnych, partnerów handlowych i odbiorców biznesowych siecią handlu elektronicznego.

W Philips Lighting Poland trwa projekt łączenia zakładów produkcyjnych, partnerów handlowych i odbiorców biznesowych siecią handlu elektronicznego.

Głównym celem projektu e-commerce była automatyzacja procesów związanych ze składaniem zamówień (wprowadzanych wcześniej przez operatorki, odbierające zlecenia telefoniczne lub wysyłane faksem) przez klientów instytucjonalnych, wyeliminowanie błędów i ograniczenie pracochłonności procesu.

Przeniesiony do sieci

By korzystać z handlu elektronicznego, klienci instytucjonalni potrzebują jedynie podłączenia do Internetu i przeglądarki WWW. "Problem w tym, że czasem nasi klienci są na takim etapie, iż trudnością jest zwykłe podłączenie do Internetu" - mówi Aleksander Dobersztyn, dyrektor ds. informatyki zakładu Philips Lighting w Pile.

Już po 3 miesiącach funkcjonowania systemu, sprzedaż za pośrednictwem Internetu osiągnęła 35% całkowitej sprzedaży typu business-to-business na rynku krajowym. Koordynatorzy projektu oczekują, że w ciągu 5 miesięcy handel elektroniczny będzie stanowił 80% ogólnych obrotów firmy w Polsce.

Projekt prowadzony przez centralę polskiego oddziału Philips Lighting w Pile obejmie całą Europę Środkową i Wschodnią. Pierwszym po Polsce krajem, w którym zostanie wdrożony system handlu elektronicznego, będzie Turcja, następnie Rosja, Litwa, Ukraina, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i Tadżykistan.

Elektroniczna centrala

Wyroby Philips Lighting w Polsce - począwszy od żarówek i świetlówek kompaktowych, skończywszy na specjalistycznych lampach halogenowych i centralnych systemach sterowania oświetle- niem - są produkowane w 5 fabrykach. Centrum magazynowe i logistyczne na Europę Środkową i Wschodnią mieści się w Pile. Stamtąd realizowane są zamówienia i tam zainstalowano system informatyczny, odpowiadający za koordynowanie transakcji elektronicznych.

System umożliwia klientom instytucjonalnym nie tylko składanie zamówień. Po 2 godz. od ich złożenia otrzymują informację m.in. na temat harmonogramu dostaw, sprawdzają również, jaka będzie fizyczna wielkość dostawy - objętość, waga, wielkość i rodzaj kontenera. Mogą też sprawdzić wcześniej, czy faktura została wystawiona prawidłowo. "O ile w niedalekiej przyszłości zostanie w Polsce prawnie uznany podpis elektroniczny, a elektroniczna faktura stanie się podstawą do księgowania, być może w ogóle odejdziemy od faktur w formie papierowej" - mówi Aleksander Dobersztyn. Zlecenia składane są automatycznie, niemniej klienci wciąż mogą liczyć na wsparcie pracowników Philipsa, dostępnych online poprzez serwis internetowy.

Integracja z ERP

System e-commerce Philipsa może być połączony bezpośrednio z systemem MRP II/ ERP klienta. Podobne sprzężenie zachodzi między systemem ERP (MAX) Philipsa w Pile. Wkrótce zostanie on zintegrowany z wdrażanymi obecnie nowymi systemami (SAP R/3 i Baan IV).

System handlu elektronicznego to również narzędzie wspomagające sprzedaż i akcje marketingowe. Klienci mają łatwiejszy i nieograniczony w czasie dostęp do informacji o produktach Philipsa, zmianach cen czy warunkach dostawy.

Philips Lighting planuje rozszerze- nie projektu na klientów detalicznych, ale jedynie w specyficznej grupie produktów. Na razie jednak projekt wprowadzenia sieciowego handlu detalicznego jest w fazie koncepcyjnej.

Akademicy z pomocą

Oprogramowanie handlu elektronicznego opracowano wyłącznie na potrzeby Philips Lighting przy współpracy z katedrą informatyki Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. "Na rynku trudno jest o gotowe, stabilne rozwiązania. A kierownik katedry, profesor Wojciech Cellary, dysponuje rozległą wiedzą i doświadczeniami w zakresie prowadzenia tego typu projektów" - uważa Aleksander Dobersztyn.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200