Jest zgoda na VoIP

Jednym z nich jest Nortel Networks, którego klientem jest m.in. stan Wirginia oraz Departament Obrony USA. Firma oferuje rozwiązania zdolne obsłużyć do 200 tys. abonentów IP, a jednocześnie umożliwiające podłączanie tradycyjnych aparatów TDM. Podobnie Avaya. W ub.r. firma zdobyła prestiżowy kontrakt banku Merill Lynch, w ramach którego jej rozwiązania hybrydowe zastąpiły rozwiązania Cisco oparte wyłącznie na IP. Jednym z powodów była obawa banku, nie tyle o koszty bezpośrednie, ile o to, że w razie awarii sieci IP pracownicy banku stracą możliwość zarządzania aktywami banku na całym świecie. Koszty takiego zdarzenia byłyby znacznie większe, niż jakiekolwiek oszczędności czy wzrost produktywności. Podejście hybrydowe jest bliskie także Siemensowi i Alcatelowi.

Jeszcze do niedawna obietnica integracji komputera i telefonu przemawiała w sumie przeciw telefonii IP, a to z powodu konieczności zasilania telefonów IP z zewnętrznego źródła energii. Dodatkowe koszty pojawiały się tam, gdzie się ich najmniej spodziewano (projekty, prace instalacyjne itd.). Wraz z upowszechnieniem się rozwiązań Power over Ethernet większość problemów poszła w niepamięć - jedynym ograniczeniem jest limit 15 W na pojedynczą linię Ethernet.

Głośne perspektywy

Zakładając, że w ciągu najbliższych lat nastąpi fala wdrożeń dużych systemów telefonicznych opartych na IP, będziemy zapewne świadkami kolejnych przełomów. Unifikacja komunikacji na IP w połączeniu z możliwościami stwarzanymi przez sieci WLAN i 3G, technologiami związanymi z lokalizacją w przestrzeni oraz gotowością do podjęcia konwersacji (presence) da komunikacji głosowej drugą młodość.

Na bazie nowych technologii powstaną nowe modele biznesowe dla operatorów. Już zresztą powstają. W Stanach Zjednoczonych działają firmy, które próbują oferować telefonię IP w outsourcingu za stałą opłatę miesięczną, z możliwością prowadzenia rozmów także na długich dystansach. Oznacza to, ni mniej, ni więcej, że firma chcąca korzystać z telefonu potrzebuje jednego łącza dla wszystkich usług komunikacyjnych. Oszczędza ponadto pieniądze, nie inwestując w centralkę PBX ani być może nawet w telefony stacjonarne - wystarczy przecież nowoczesny telefon komórkowy z wbudowaną kartą WiFi i aplikacją softphone.

Skoro jednak do sieci ma być podłączone coraz więcej urządzeń, po co nosić telefon przy sobie? Być może na podstawie takiego czy innego unikalnego identyfikatora rozmowę telefoniczną będzie można nawiązać za pomocą automatu z colą albo kasownika w autobusie? Nawet jeśli znajdziemy się z dala od siedlisk ludzkich, być może ktoś z wystarczająco silnym nadajnikiem pojawi się w pobliżu. Sieci typu mesh umożliwią telefonowanie za czyimś pośrednictwem, choć zapewne na własny rachunek.

Otwarte rozmowy

Rozwój telefonii IP odbywa się nie tylko dzięki firmom komercyjnym, ale także w formie projektów i inicjatyw środowisk otwartego kodu. Okazuje się, że środowisko open source dopracowało się wielu implementacji serwerów telefonicznych, serwerów proxy, bramek, telefonów programowych, a nawet oprogramowania do billingu. To ostatnie wcale nie jest wewnętrznie sprzeczne - można sobie wyobrazić sieci, które nie będą pobierać opłat za ruch wewnętrzny, jednak ruch do innych sieci będzie raczej musiał być taryfikowany.

Na temat technologii VoIP dostępnych nieodpłatnie można dowiedzieć się więcej na witrynach:

http://www.VOIP-info.org

http://www.sipfoundry.org

http://www.asterisk.org

http://www.vovida.org

http://www.trabas.com/opensource

Rozproszona rewolucja

Firmę Skype (http://www.skype.com ) założyli ci sami ludzie, którzy stworzyli system wymiany plików działający w trybie peer-to-peer o nazwie Kazaa. Postawili sobie za cel zbudowanie oprogramowania telefonicznego, które umożliwi prowadzenie rozmów w Internecie bez konieczności podłączania się do jakiegokolwiek punktu koncentracji ruchu.

Owo pełne rozproszenie w połączeniu z możliwościami Internetu stworzyło zupełnie nową jakość, której wiele operatorów nadal nie może pojąć. Prawda jest jednak brutalna - Skype zbudowała oprogramowanie pozwalające na transmisję głosu bardzo dobrej jakości po łączach, które nie należą do firmy.

Klienta Skype można pobrać z sieci za darmo, a opłaty pobierane są wyłącznie za rozmowy z abonentami tradycyjnych sieci telefonicznych. Skype celuje w rynek użytkowników indywidualnych, ale z technicznego punktu widzenia nie ma przeszkód, by z jego technologii nie mogły korzystać także firmy, np. instalując aplikację Skype na palmtopach z kartą bezprzewodową.

Najważniejszym dorobkiem Skype jest być może opracowanie skutecznych metod komunikacji głosowej, pomimo występowania pomiędzy rozmawiającymi wielu zapór IP i serwisów translacji adresów.


TOP 200