Jednym zdaniem
- Computerworld,
- 03.12.2001
owała, sprzedawała, dystrybuowała i serwisowała własny sprzęt komputerowy, a także tworzyła systemy operacyjne i aplikacje. Dostarczała więc zintegrowany produkt, powstający od początku do końca w jej fabrykach.
Niedługo potem dostawcy szeroko rozumianych podzespołów do komputerów PC, m.in. Intel, przejęli gros zysków rynku informatycznego, a IBM wszedł w dziesięcioletni okres stagnacji. Firma odbiła się od dna dopiero wówczas, gdy zmieniła strategię, stopniowo wymazując ze świadomości klientów wizerunek dostawcy sprzętu komputerowego, agresywnie sprzedając na otwartym rynku technologie, komponenty i podsystemy i - co najważniejsze - akcentując swoją rolę jako integratora różnorodnych, złożonych, niestandardowych rozwiązań informatycznych.
Transfer zysków
Autorzy opublikowanego w listopadowym Harvard Business Review tekstu Skate to Where the Money Will Be twierdzą, że historia IBM jest tylko jednym z przykładów działania mecha