Java gra i dzwoni

W rozwoju Javy telefony komórkowe są ważniejszym rynkiem niż aplikacje biznesowe.

W rozwoju Javy telefony komórkowe są ważniejszym rynkiem niż aplikacje biznesowe.

Na konferencji JavaOne przedstawiono w sumie kilkadziesiąt modeli telefonów. Nieprzypadkowo, bowiem ślad J2ME, czyli wersji Javy dla urządzeń przenośnych, można odnaleźć w prawie 100 mln aparatów telefonicznych, obsługiwanych przez ponad 50 operatorów telekomunikacyjnych. Dostrzegając potencjał tego rynku, Sun zainicjował Developer Network Mobility Program. Jego uczestnicy otrzymają zestaw narzędzi pozwalających przetestować aplikacje oparte na J2ME, a także mogą liczyć na wsparcie marketingowe Suna. Po uzyskaniu certyfikacji, aplikacje zostaną umieszczone w specjalnym katalogu. Urządzenia przenośne obsługujące Javę będą natomiast opatrzone specjalnym logo promocyjnym.

Microsoft, który również czyni starania, by zaistnieć na rynku telefonii komórkowej, praktycznie nie oferuje oprogramowania dla "lekkich" telefonów. Windows CE Phone Edition i MS SmartPhone umożliwiają wprawdzie wyświetlanie filmów i podłączenie motoru rozpoznawania mowy, ale wymagają potężnego procesora i zasobnej pamięci. Poza tym, o ile Java jest już powszechnie stosowana w telefonach, o tyle Microsoft może się na razie pochwalić tylko pilotażowymi wdrożeniami SmartPhone.

W przeciwieństwie do konkurenta Sun nie zaniedbał komórkowego rynku low end, oferując rozwiązania dla telefonów, których funkcjonalność nie wykracza ponad to, co zawarto w specyfikacji MIDP 1.0 (Mobile Information Device Profile). Wprowadzenie przez Suna ulepszonej MIDP 2.0 zwiększa możliwości mobilnej Javy, ale równocześnie powoduje, że istnieje ryzyko pojawienia się problemów ze zgodnością wstecz. Na konferencji podnoszono, że nawet dwa telefony formalnie spełniające wymagania MIDP 2.0 nie muszą być ze sobą w 100% zgodne. Stąd tak ważna jest inicjatywa, która ma doprowadzić do opracowania zestawu testów dla nowych programów J2ME i przyznawania certyfikatów zgodności z bazową specyfikacją.

MIDP 2.0 oferuje bogatszy interfejs graficzny niż wersja 1.0, a także udostępnia mechanizm, w którym serwer inicjuje połączenie z komórką (wymaga to wsparcia ze strony operatora). Dostępna jest także przeglądarka odczytująca poprawnie XHTML oraz proste MultiMedia API. Sun spodziewa się, że telefony z MIDP 2.0 staną się powszechnie dostępne pod koniec roku. Nokia zapowiedziała, że do aparatów z serii 60xx doda wsparcie dla J2ME z MIDP 2.0. Równocześnie zaoferuje darmowe środowisko do pisania aplikacji na tę platformę.

Na razie prawie nic nie wiadomo o następcy MIDP 2.0. Sun zapowiedział tylko, że ma być dodane specjalne API, analizujące, jakie usługi zapewnia konkretna platforma, na której ma działać aplikacja (Java Profile API). Nieoficjalnie przedstawiciel Suna potwierdził również, że firma myśli o platformie pośredniej pomiędzy rozwiązaniem dla rozbudowanych urządzeń PDA a najprostszymi telefonami komórkowymi - czymś na kształt Java for SmartPhone.

Rysowanie gier

Na konferencji Sun przedstawił wczesne wersje narzędzi przeznaczonych do tworzenia aplikacji dla urządzeń przenośnych. Ciekawym pomysłem jest Project Relator - środowisko, w którym naprawdę udało się oddzielić warstwę interfejsu użytkownika od logiki programu. Grafik opracowuje interfejs, a programista w specjalnym IDE tworzy obsługę zdarzeń.

Z kolei Midlogic Studio 1.1 firmy Geniem.com pozwala sprawnie pisać midlety (komórkowe odpowiedniki apletów) i upraszcza łączenie ich z zasobami serwerowymi. Konstruowanie logiki programu sprowadza się do określenia, w jakiej kolejności operacje mają być wykonywane.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200