Jasna sprawa

Problem określenia wyraźnego zwrotu z inwestycji w technologie informatyczne został w Philipsie przynajmniej częściowo rozwiązany. W wyniku wdrożenia zintegrowanego systemu wspierającego zarządzanie MAX (nie mylić z e-MAX) oraz systemu kadrowo-płacowego Persona w ciągu dwóch lat zatrudnienie w dziale płac - obsługującym 3800 pracowników - można było zmniejszyć o 50%, tj. z 14 do 7 osób. W dziale księgowości zatrudnienie w okresie 3-4 lat zmniejszono o 30%, przy czym wzrosła wielkość obrotów, a więc również liczba wystawianych faktur i dokonywanych operacji księgowych. Prezes Bogdan Rogala przyznaje jednak, że określenie bezpośredniego zwrotu z inwestycji jest bardzo trudne ze względu na to, że w okresie trwania projektu wdrożenia systemu informatyczne-go na przedsiębiorstwo mają wpływ różne czynniki natury wewnętrznej i zewnętrznej, które powodują, że firma i jej otoczenie przed wdrożeniem systemu są zupełnie inne niż firma i jej otoczenie po wdrożeniu, nieza- leżnie od efektów wdrożenia. Aleksander Dobersztyn stwierdza, że zwrot z inwestycji zdecydowanie łatwiej jest określić w przypadku projektów mniejszych. "Wiele prac jest podejmowanych nie tylko w celu bezpośredniego obniżenia kosztów działalności, lecz w celu zwiększenia zadowolenia klienta, poprawy wizerunku firmy jako przedsiębiorstwa nowoczesnego i innowacyjnego, zwiększe- nia szybkości obsługi klienta i poprawienia jakości produkcji czy też generalnie jakości zarządzania przedsiębiorstwem" - twierdzi Bogdan Rogala.

Zarządzanie przez jakość jest główną metodą zarządzania w Philips Lighting Poland. Firma otrzymała certyfikat ISO 9002 w zakresie produkcji już w 1994 r., certyfikat ISO 9001 - marketingu, zakupów, sprzedaży produktów oświetleniowych i projektowania systemów oświetleniowych w 1995 r., a ISO 14001 - ochrony środowiska - w 1998 r. Zintegrowany system jakości uzupełniono w 1999 r. certyfikatem KEMA 18001 z zakresu zarządzania bezpieczeństwem pracy. Nowoczesność metod zarządzania została potwierdzona przyznaniem firmie w 1999 r. Polskiej Nagrody Jakości. Certyfikaty i nagrody odzwierciedlają metodyczny i uporządkowany sposób zarządzania firmą, bez którego prawdopodobnie nie udałoby się pomyślne wdrożenie modułów produkcyjnych systemu SAP R/3 jednocześnie w czterech z sześciu fabryk należących do Philips Lighting Poland oraz zintegrowanie go z funkcjonującymi wcześniej systemami ERP (MAX 8.5 firmy ICL w obszarze wspomagania sprzedaży, dystrybucji, magazynowania, księgowości; Baan V, pracującym w zakładzie budowy maszyn, obsługującym procesy związane z produkcją maszyn) i systemami wspomagającymi (systemy: kadrowo- -płacowy, SAD, obsługujący procesy związane z odprawami celnymi, MP2 w zakresie utrzymania i remontu maszyn, Lotus Notes, e-MAX, E-VMI, umożliwiający elektroniczne zarządzanie zapasami dostawców materiałów, oraz systemy kontroli ruchu pojazdów i kontenerów, obsługi reklamacji i kodów kreskowych).

Bezkolizyjne współistnienie tak wielu systemów jest również wynikiem akceptacji przez zarząd firmy podejścia, zgodnie z którym systemy informatyczne są integralną częścią całego systemu zarządzania w Philips Lighting Poland, Piła. "Kiedy pod koniec 1993 r. kupiliśmy system MAX, wiedzieliśmy, że musimy od początku opisać firmę w sensie informatycznym. Wdrożenie systemu zawsze pociąga zmiany w firmie, zmieniają się opisy stanowisk, firma się demokratyzuje, staje się bardziej przejrzysta, inaczej kształtuje się odpowiedzialność za poszczególne procesy czy zadania" - mówi Bogdan Rogala. Wdrożenie pierwszego systemu ERP zajęło informatykom z Piły i ich kolegom z centrali Philipsa w Holandii dwa lata, ale efekty były - jak określa to Aleksander Dobersztyn - "piorunujące". Aktualne informacje o stanie firmy - dostępności i lokalizacji towarów w magazynie, postępach w realizacji zamówień, stanie zapasów, wielkości sprzedaży wg rodzaju klientów, grup produktów, kanałów dystrybucji czy regionów sprzedaży - stały się dostępne niemal za przyciśnięciem klawisza. Sytuacja poprawiła się jeszcze bardziej po wdrożeniu systemu obsługi kodów kreskowych, co skróciło czas przepływu towarów w magazynie i wyeliminowało znaczącą liczbę błędów pojawiających się przy wprowadzaniu danych.

Tak duża liczba różnorodnych systemów użytkowanych w Philips Lighting Poland SA efektywnie funkcjonuje dzięki integracji za pomocą intefejsów EDI. Obecna architektura systemów informatycznych jest rezultatem pracy 30-osobowego zespołu informatyków, zajmującego się wdrażaniem, modyfikowaniem, rozwojem i opieką nad funkcjonującymi w firmie systemami. Przejęcie przez wewnętrzny dział informatyki wielu zadań, zlecanych zazwyczaj wyspecjalizowanym firmom informatycznym, wynika ze strategii zakładającej rozwój własnych zasobów ludzkich, dzięki któremu możliwe jest elastyczniejsze i szybsze dostosowywanie systemów informatycznych do nowych wymagań firmy i rynku.


TOP 200