Jakie czynności monitorują firmy u pracowników zdalnych?

ExpressVPN, firma specjalizująca się w serwerach VPN, poinformowała o wynikach swoich najnowszych badań. Te dotyczyły monitorowania pracowników zdalnych - dowiedzieliśmy, jakie czynności sprawdzają pracodawcy i jak duża niechęć panuje wśród ankietowanych pracowników.

Pracownicy zdalni są monitorowani przez pracodawców / Fot. Unsplash.com

Pracownicy zdalni są monitorowani przez pracodawców / Fot. Unsplash.com

Pracodawcy używają oprogramowania monitorującego do sprawdzania codziennych czynności wykonywanych przez pracowników. Według Gartnera, aż 75% rozmów w pracy mogłoby zostać nagranych i przeanalizowanych do 2025 r.

Firma ExpressVPN zdecydowała, że sprawdzi jak wygląda sytuacja na rynku pracy zdalnej, oceniając nastroje pracowników i ich nastawienie do oprogramowania monitorującego.

Zobacz również:

  • Jednak wolimy hybrydowo
  • Już wkrótce z samochodu będziemy mogli pracować jak z domu

Harold Li, wiceprezes ExpressVPN, przyznał w oficjalnym komunikacie, że monitorowanie pracowników zawsze było ważnym zagadnieniem dotyczącym prywatności, ale pandemia zapoczątkowała nową erę wzmożonego nadzoru. "Ten jest niezwykle niepokojący. Oprócz niszczenia poziomu zaufania między pracownikiem a pracodawcą, może on spowodować, że miejsce pracy stanie się wrogim środowiskiem" - stwierdził Li.

Poradnik: Teamsy

W badaniu aż 74% pracodawców przyznało, że praca zdalna sprawiła, iż czują oni "brak kontroli nad swoim biznesem". Podobna liczba (69%) zdeklarowała, że model home office wywołuje u nich "niepokój, ponieważ nie mogę osobiście obserwować pracowników". Poza tym, 57% pracodawców stwierdziło, że nie ufa swoim pracownikom, jeśli nie ma osobistego nadzoru, a 59% zgłosiło te same obawy w stosunku do pracowników zdalnych, na których komputerach nie ma oprogramowania monitorującego. Większość firm, bo 78%, używa oprogramowania do "śledzenia wydajności pracowników i/lub aktywności online".

Monitoring pracowników niemile widziany

Do najczęstszych działań monitorowanych przez pracodawców należą: historia przeglądanych stron internetowych i czas spędzony na tych stronach (66%), używane aplikacje i czas spędzony na korzystaniu z tych aplikacji (53%), a także monitorowanie zawartości ekranu w czasie rzeczywistym (53%). Dodatkowo, firmy sprawdzają "aktywne godziny pracy" i "czasy logowania" (46%), stosują "okresowe przechwytywanie ekranu" (33%) oraz czaty i dzienniki wiadomości (30%). Regularnie rejestrowane źródła komunikacji to poczta elektroniczna (94%), rozmowy telefoniczne (87%), wiadomości (85%) i wideo (87%).

Badanie wykazało, że 81% pracowników używa co najmniej jednego urządzenia wydanego przez firmę, a około połowa respondentów (53%) wie, że ich firma "aktywnie monitoruje ich komunikację i działania online". Około 17% nie wiedziało, że firmy mogą nawet "monitorować komunikację i/lub działania online".

Jedna trzecia pracowników przyznała w badaniu, że używała firmowego komputera do "celów, które wydawałyby się krępujące, gdyby ich pracodawca się o tym dowiedział". Obejmują one używanie komputera w pracy do czatowania i komunikowania się z partnerem lub przyjaciółmi, wyszukiwanie w internecie tematów medycznych lub "potencjalnie krępujących funkcji organizmu". Inne wymienione zastosowania obejmują czaty lub wiadomości z innymi pracownikami (41%), odwiedzanie witryn z ofertami pracy (40%) i wyszukiwania związane z "życiem romantycznym" (37%).

Pracownicy nie są zadowoleni

Aż 59% pracowników twierdzi, że "odczuwa stres i/lub niepokój, że ich pracodawca monitoruje ich aktywność online". Inne główne czynniki stresogenne to fakt, że pracownicy "ciągle zastanawiają się, czy są obserwowani" (41%), do tego odczuwają presję, by pracować przez dłuższy czas (36%) i rzadziej robią przerwy (32%). Wszystko to jest spowodowane faktem, że firmy stosują oprogramowanie monitorujące.

Sprawdź: Google Tłumacz

Prawie połowa pracowników (43%) uważa, że oprogramowanie tego rodzaju stanowi "naruszenie zaufania", a 28% pracowników twierdzi, że narzędzia te sprawiają, że czują się "niedoceniani". Jedna czwarta (26%) stwierdziła, że narzędzia monitorowania "wywołują u nich urazę".

Badanie obejmowało 2000 pracodawców i 2000 pracowników zdalnych lub pracujących hybrydowo. Zostało przeprowadzone w kwietniu br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200