Jakie będą najważniejsze wyzwania stojące przed działami IT

Badanie przeprowadzone niedawno na zlecenie HP wykazało, że 65% badanych firm i instytucji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki używa aplikacji starszych niż 8 lat, z czego ponad 15% - mających więcej niż 16 lat. Ponad połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że koszty, zasoby i czas niezbędny do aktualizacji oraz utrzymywania dotychczasowych aplikacji wpływają negatywnie na zdolność do szybkiego dostarczania nowych usług. Ponadto zwiększyła się liczba aplikacji, w wyniku czego występuje problem bezładnego, niekontrolowanego nagromadzenia aplikacji. Przeciętne przedsiębiorstwo z listy Fortune 100 posiada aplikacje o objętości 35 mln linii kodu i wielkość ta rośnie o 10% rocznie.

Przeciętne przedsiębiorstwo z listy Fortune 100 posiada aplikacje o objętości 35 mln linii kodu i wielkość ta rośnie o 10% rocznie.

Dział usług HP w Wlk. Brytanii także zlecił ostatnio badania w zakresie niekontrolowanego rozrostu aplikacji w europejskich przedsiębiorstwach i instytucjach. Okazało się, że w firmach i instytucjach liczących 1000 pracowników aż 5,8% rocznego budżetu na informatykę marnowane jest na aplikacje, które nie są należycie wykorzystywane. Biorąc pod uwagę oszacowane przez IDC roczne budżety na informatykę, oznacza to, że marnotrawiona w ten sposób kwota wynosi ponad 16,9 mld USD w przedsiębiorstwach/instytucjach każdego rozmiaru oraz ponad 8 mld USD - w zatrudniających co najmniej 1000 pracowników.

Zobacz również:

  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
  • 5 praktycznych powodów, dla których warto wdrożyć Zero Trust

Taki zbiór starzejących się aplikacji, w połączeniu z problemami stwarzanymi przez nowe modele dostarczania usług, jak usługi mobilne i przetwarzanie "w chmurze", czyli poza siecią lokalną (cloud computing), wymaga realizacji właściwych strategii transformacji aplikacji.

"Firmy czeka transformacja aplikacji. Wyzwaniem dla IT będzie natomiast dalsza ich modernizacja i poszukiwanie bardziej elastycznych rozwiązań. Przedsiębiorstwa zaczną wybierać aplikacje, które będą zawsze dostępne i łatwo adaptowane do nowych okoliczności" - mówi Paweł Czajkowski. "Potrzeba zapewnienia elastyczności aplikacji nie była nigdy dotąd tak powszechna i silna, jak obecnie. Oferowane obecnie rozwiązania wpływają negatywnie na zdolność firm do dostarczania nowych usług. Odpowiedzią HP na te zmiany są aplikacje, które są zawsze dostępne i mogą być łatwo dopasowywane do nowych okoliczności" - dodaje.

Wyzwanie: Rozwój usług typu cloud computing

Trend: Wyższy poziom bezpieczeństwa i zarządzania usługami

W firmach i instytucjach liczących 1000 pracowników aż 5,8% rocznego budżetu na informatykę marnowane jest na aplikacje, które nie są należycie wykorzystywane. Biorąc pod uwagę oszacowane przez IDC roczne budżety na informatykę, oznacza to, że marnotrawiona w ten sposób kwota wynosi ponad 16,9 mld USD.

Ostatni rok wymusił zmianę modelu dostarczania usług na pracę w środowisku typu cloud computing. W najbliższym roku firmy będą musiały rozważyć, w jakim zakresie będą mogły zyskać na korzystaniu z przetwarzania w chmudze, w porównaniu z tradycyjnymi modelami dostarczania usług i wybrać rozwiązania najlepiej odpowiadające ich budżetom. "Wybór ten, inny dla każdego przedsiębiorstwa, będzie wiązać się przede wszystkim z koniecznością rozważenia kwestii bezpieczeństwa, otwartej infrastruktury, automatyzacji, możliwej skalowalności oraz ciągłości usług" - mówi Paweł Czajkowski.

Kolejne miesiące 2011 roku zapowiadają się jako czas, w którym przetwarzanie "w chmurze" zacznie spełniać oczekiwania firm i zostanie w pełni przyjęte przez przedsiębiorstwa. Następnym krokiem firm będzie konieczność dostarczania rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo przetwarzania w chmurze oraz ułatwiających zarządzanie usługami opartymi na tym modelu i dostarczanie takich usług. Ponadto przedsiębiorstwa będą poszukiwać sposobów przejścia na model "usługodawcy", który umożliwi lepsze pozyskiwanie i zabezpieczenie usług oraz zarządzanie nimi. HP, w odpowiedzi na te tendencje, oferuje usługi i rozwiązania pozwalające na wybór oraz wdrożenie najlepszej platformy informatycznej w zależności od potrzeb klienta.

HP wskazuje jednocześnie, że przedsiębiorstwa zdają sobie obecnie sprawę, że nie istnieje jeden model dostarczania usług, który zaspokoi wszystkie potrzeby biznesowe. Prognozuje, że przyszłość należy do środowiska informatycznego, będącego kombinacją przetwarzania w chmurze publicznej i prywatnej oraz tradycyjnego outsourcingu.


TOP 200