Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

Szefowie największych firm teleinformatycznych działających na polskim rynku odpowiadają na pytania redakcji ''NetWorld''.

Szefowie największych firm teleinformatycznych działających na polskim rynku odpowiadają na pytania redakcji 'NetWorld'.

  • Jakie technologie teleinformatyczne będą najważniejsze i dlaczego?

  • Które segmenty rynku będą się rozwijać?

  • Czy (i w którym kwartale) nastąpi poprawa koniunktury w branży?

  • Jaka jest recepta firmy na przetrwanie w ciężkich czasach?

    Marek Chodkowski, dyrektor generalny Anixter Poland

    Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

    Przewiduję boom w dziedzinie rozwiązań bezprzewodowych. Ostatnie regulacje prawne doprowadziły do znacznego wzrostu zainteresowania tymi produktami. Równocześnie wielu dostawców obniżyło ceny, przez co produkty te stały się dostępne praktycznie "na każdą kieszeń". Spodziewamy się również większego zainteresowania produktami do tworzenia sieci VPN i zapór typu firewall. Nasza recepta na przetrwanie to oferowanie niszowych produktów i współpraca ze stałymi partnerami. Spodziewamy się powolnej poprawy koniunktury w branży mniej więcej od drugiego kwartału 2003.

    Tomasz Finogenow, prezes Avaya Poland

    Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

    W dalszym ciągu będzie rosło zainteresowanie wykorzystaniem telefonii IP i sieci konwergentnych, bo to technologie pozwalające na znaczne ograniczenie kosztów operacyjnych. Kolejnym sektorem, przed którym rysuje się przyszłość, jest rynek call center z wykorzystaniem alternatywnych kanałów komunikacji (połączenia głosowe, poczta elektroniczna, WWW). Nadal będzie się rozwijał rynek usług, w szczególności w segmentach finansowym i ubezpieczeniowym. Wszyscy mamy nadzieję, że największy kryzys już minął. Długotrwałe wstrzymanie nakładów na rozwój infrastruktury komunikacyjnej w firmie prowadzi do obniżenia jakości kontaktów z klientem. Biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatnich dwóch lat obserwowano znaczny spadek inwestycji, można liczyć na to, że firmy wykażą pewien optymizm podczas tworzenia budżetów na nadchodzący rok. Dlatego sądzę, że jest szansa na poprawę koniunktury, może już w pierwszym kwartale 2003 r.

    Marek Niemczyk, członek zarządu C&C Partners Telecom

    Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

    Rozwijać będzie się technologia VoIP i systemy szerokopasmowego dostępu do Internetu. Rozwój VoIP związany jest w głównej mierze z aspektem ekonomicznym - możliwością redukcji kosztów rozmów telefonicznych. Sprzyjają mu coraz szybsze sieci komputerowe, nowe urządzenia sieciowe oraz pokonywanie ograniczeń technologii VoIP. Rozwój technologii szerokopasmowego dostępu do Internetu ułatwiają także malejące koszty sieci światłowodowych, które w najbliższym czasie mogą się stać alternatywą dla dotychczasowych rozwiązań. Poprawa koniunktury będzie możliwa wtedy, gdy polityka państwa zmieni się z prosocjalnej na progospodarczą.

    Robert Żelazo, szef Check Point Software (Poland)

    Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

    Według najnowszych analiz rynkowych, w ciągu najbliższego roku światowe przychody ze sprzedaży firewalli oraz wirtualnych sieci prywatnych VPN powinny wzrosnąć o 31 proc. Prognozy wzrostu sprzedaży rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo sieci wynikają głównie z coraz większej dostępności taniego, szerokopasmowego połączenia z Internetem. Daje ona pracownikom realną możliwość zdalnej pracy oraz połączenia się z domu, hotelu czy pociągu przez zwykłą komórkę i laptop z siecią korporacyjną. Wszystko to zwiększyło zainteresowanie mechanizmami, które chronią komunikację oraz zabezpieczają zdalny dostęp do sieci korporacyjnych z Internetu.

    Tomasz Ryś, dyrektor generalny Clico

    Jaki będzie Nowy Rok? - cz.2

    Technologie bezpieczeństwa będą się nadal intensywnie rozwijać. Wydaje się, że szczególne skoncentrowanie działań obejmie PKI oraz zaawansowane techniki uwierzytelniania. Poza tym zabezpieczanie łączności bezprzewodowej oraz wykrywanie działań nieautoryzowanych w tego typu sieciach wymaga szczególnej troski. Poprawa koniunktury już powoli następuje. Jest to tendencja obiecująca, choć trudno ją nazwać dynamiczną. W pewnych obszarach nie mamy zbyt wielkiego wyboru i musimy w nie inwestować, choćby po to, aby móc wejść do Unii Europejskiej czy dostosować się do ogólnoświatowych standardów komunikacyjnych. A to w naszej branży oznacza koniunkturalną poprawę nastrojów.


  • TOP 200