Jaka strategia dla BYOD?

Pojęcie obecności prywatnych urządzeń mobilnych w biznesie jeszcze kilka lat temu praktycznie nie istniało. W większości przypadków pracownicy korporacji, posiadający służbowe BlackBerry, nie mącili snu administratorom IT. To już przeszłość. Dla jednych trend BYOD to zbawienie, dla innych przyczyna nerwicy.

Zaciera się wyraźna do tej pory granica między biznesowym i prywatnym wykorzystywaniem mobilnych urządzeń, takich jak smartfony czy tablety. Sukcesywnie zyskującego na popularności modelu BYOD (ang. Bring Your Own Device) nie da się już zamieść pod dywan i udawać, że jest to wyłącznie marginalne zjawisko. Warto poznać punkt widzenia zarówno pracowników, dla których używanie własnego urządzenia jest wygodniejsze, jak i szefów działów IT, którzy muszą dbać o integralność systemu bezpieczeństwa korporacyjnych danych. Przy okazji zastanowimy się również nad globalnie postrzeganymi korzyściami oraz zagrożeniami związanymi z BYOD i wyjaśnimy, na co zwrócić szczególną uwagę.

To będzie rok pod znakiem BYOD?

Wielu ekspertów określa BYOD mianem największej rewolucji od czasu wprowadzenia na firmowe biurka komputerów PC. To dość odważna teza, aczkolwiek nie sposób się z nią nie zgodzić, choćby w pewnej części. Począwszy od kadry kierowniczej ze swoimi iPadami i dostępem do korporacyjnej poczty, po szeregowych pracowników bezustannie lobbujących działy IT, aby w miejsce służbowych BlackBerry pozwolono im korzystać ze smartfonów z Androidem - trend jest widoczny na każdym poziomie. Jak twierdzą analitycy Gartnera, BYOD nie jest chwilową fanaberią.

Zobacz również:

Według ostatniego raportu Trend Micro, niemal połowa (44%) z przebadanych małych i średnich firm akceptuje rosnący trend konsumeryzacji w branży IT, zaś dostosowanie do niego oferowanych usług oraz metodyki pracy uważa za jeden z kluczowych obszarów swojego rozwoju. Z kolei analiza, której wyniki opublikował Gartner pod koniec 2012 roku pokazuje przeważający odsetek (70%) firm planujących w ciągu najbliższych 12 miesięcy wdrożenie mechanizmów dopuszczających BYOD. W tej grupie znajdują się również podmioty już posiadające funkcjonujące rozwiązania.

Roczny raport Good Technology za 2012 rok wykazuje największy procent wdrożeń modelu BYOD w dużych firmach zatrudniających powyżej 10 tysięcy pracowników (46%). Na drugim miejscu (18%) plasują się nieco mniejsze przedsiębiorstwa, których kadra zawiera się w przedziale między 2 a 5 tysiącami osób.

Oczywiście, nie sposób pominąć kwestii adaptacji BYOD w różnych regionach świata. Szczególnie przychylnie patrzą na nowy trend kraje z grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie oraz Chiny), gdzie odsetek młodej siły roboczej jest stosunkowo duży, a wzrost ekonomiczny nabiera tempa. Nieco mniejszy entuzjazm przejawiają państwa o ustabilizowanej gospodarce (przykładowo Niemcy, Francja, Japonia, Szwecja, Wielka Brytania).

Ciekawie prezentuje się rozkład branż, które najchętniej wspierają model używania własnych urządzeń przez pracowników. Według rocznego raportu Good Technology za 2012 rok absolutnym liderem jest sektor finansów i ubezpieczeń (35%). Również pod względem planów dotyczących wdrożenia BYOD w swojej firmie bankowcy oraz ubezpieczyciele nie mają sobie równych. Co ciekawe, drugie miejsce dzielą między sobą sektory prawnicze, usługi profesjonalne oraz produkcja (po około 7%). Nieco mniejsze zaangażowanie wykazuje sektor zdrowotny (5%) i rządowy (około 3%).

Z prognoz ABI Research wynika, że globalny dochód z tytułu wykorzystywania urządzeń mobilnych w biznesie osiągnie do 2017 roku poziom 340 miliardów dolarów.


TOP 200