Jaka strategia dla BYOD?

Firmowe oprogramowanie staje się mobilne. Bo musi

Lawinowy wzrost liczby urządzeń mobilnych w naszych rękach, a także pojawienie się usług typu cloud computing w znacznym stopniu determinują konieczność przerzucenia się na mobilne aplikacje również w świecie korporacyjnym. Jeśli firma nie zaproponuje swoim pracownikom wygodnych rozwiązań, które sprostają ich oczekiwaniom, dalszy scenariusz jest prosty do przewidzenia. Służbowe dane lądują na prywatnych wirtualnych dyskach, takich jak Dropbox, gdzie mamy do nich szybki i wygodny dostęp, aczkolwiek narażeni jesteśmy na różne zagrożenia.

Według raportu Computacenter z 2012 aż 84% ankietowanych pracowników firm korzystało z konsumenckich serwisów do przechowywania danych ze względu na brak firmowej alternatywy.

Zobacz również:

  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023
  • Bezpieczeństwo urządzeń końcowych - 9 kluczowych zasad

Część usługodawców zewnętrznych ma w swojej ofercie również produkty przeznaczone dla korporacji. Jednak o ile pracownicy finansują zakup mobilnego urządzenia z własnej kieszeni, trudno oczekiwać, że zainwestują w rozwiązanie niemające dla nich tak wielkiego znaczenia, jak dla samej firmy.

Widać wyraźne, że producenci oprogramowania oraz aplikacji mobilnych nie pozostają obojętni w obliczu rosnącego znaczenia trendu BYOD. Ruch widać zarówno wśród deweloperów aplikacji, jak i firm projektujących rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa dostosowane do surowych wymogów korporacyjnych.

Młodzi wolą pracować na własnym

Czy możemy już mówić o pokoleniu BYOD? W pewnym sensie tak, bowiem dla większości młodych użytkowników służbowy telefon nie jest już powodem do chwalenia się przed kolegami. Coraz częściej dostrzegają wiele ograniczeń wynikających ze słabej funkcjonalności takich gadżetów. W porównaniu do supernowoczesnych smartfonów wielordzeniowych czy tabletów z ekranami o wysokiej rozdzielczości firmowe urządzenia mobilne wydają się archaiczne. Młoda kadra sądzi, że BYOD to nie przywilej, lecz prawo.

Jeśli spojrzeć na to z drugiej strony, rekrutacja pracowników do działu IT zajmującego się zarządzaniem modelem BYOD w firmie z pewnością okaże się o wiele łatwiejsza niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Dostęp do technologii mobilnej sprawia, że użytkownicy już w momencie rozpoczęcia pracy są do niej dobrze przygotowani. Oszczędzamy czas i pieniądze potrzebne na przeszkolenie nowych pracowników z obsługi firmowej platformy.

BYOD A.D. 2013 - statystyki i przyszłość

Przytaczamy kilka istotnych danych odnośnie do aktualnej sytuacji trendu BYOD i związanych z nim zagadnień. W tym celu posłużymy się danymi firmy Magic Software Enterprises, według których:

• sprzedaż smartfonów oraz tabletów w 2013 roku może przekroczyć poziom 1,2 mld egzemplarzy (w porównaniu do 821 mln w 2012 roku);

• wyniki sprzedaży smartfonów z Androidem już dawno przegoniły statystyki sprzedaży dla rynku PC;

• najpopularniejsze oprogramowanie firmowe na urządzeniach mobilnych to poczta, przeglądarka internetowa, kalendarz, komunikator internetowy, menedżer zadań, aplikacje społecznościowe;

• najważniejsze powody, dla których pracownicy wybierają BYOD to możliwość lepszego wykonywania swojej pracy, elastyczność, jedno urządzenie na dwa środowiska;

• procentowy udział poszczególnych platform mobilnych w firmach: Android (65%), iOS (77%), Windows Phone (33%), BlackBerry (84%);

• planowany wzrost użycia poszczególnych platform mobilnych w firmach: Android (+20%), iOS (+10%), Windows Phone (+30%), BlackBerry (+3%);


TOP 200