Jak zostać mistrzem skalowania biznesu

Verne Harnish pomaga firmom rosnąć i osiągać sukces, jest także autorem kilku biznesowych bestsellerów. W rozmowie z Computerworld mówi m.in. o tym, jakich błędów unikać, jak poznać własny rynek i co zrobić, żeby nie czuć się samotnym na szczycie.

Verne Harnish, fot. mat. PR

Verne Harnish pomaga firmom rosnąć i osiągać sukces, jest także autorem kilku biznesowych bestsellerów. W rozmowie z Computerworld mówi m.in. o tym, jakich błędów unikać, jak poznać własny rynek i co zrobić, żeby nie czuć się samotnym na szczycie.

Każdego dnia na świecie uruchamiane są tysiące startupów. Jakiej rady mógłby Pan udzielić przedsiębiorcom? Jak prawidłowo zacząć myśleć o nowym biznesie, a następnie, jak go skalować?

Zobacz również:

  • GENOTIC: wykorzystują sztuczną inteligencję do wytwarzania przeciwciał. Wygrali Infoshare Startup Contest
  • Samsung będzie kolejną zagraniczną firmą, która skorzysta z funduszu CHIPS and Science Act

Firmy z wieloma założycielami skalują się dalej i szybciej niż przedsiębiorcy indywidualni. Są one w stanie natychmiast podzielić obowiązki i mają zespół, który może omówić setki decyzji, które trzeba podjąć, aby prawidłowo założyć nowy biznes.

Ma Pan wgląd w rynek i duże doświadczenie. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez ludzi, którzy próbują zwiększyć skalę swojego biznesu?

Kluczowe jest zabezpieczenie silnej bazy lokalnej. Na przykład Airbnb próbowało być firmą globalną już od pierwszego dnia. Po sześciu latach błądzenia Paul Graham, założyciel Y-combinator, zachęcił założycieli do przeniesienia się do miasta, w którym firma miała najwięcej klientów. Przeprowadzili się więc do Nowego Jorku i zamieszkali u właścicieli 20 dostępnych w serwisie łóżek. Zorientowali się, jakie są powody trudności w skalowaniu, naprawili je i skoncentrowali się na rozbudowie bazy NYC do 200 łóżek, co zapewniło kluczową bazę dla dalszej działalności, która napędzała ich przyszły wzrost. Bogactwo tkwi w niszach - a Nowy Jork był ich pierwszą niszą.

Czy mógłby Pan opowiedzieć naszym czytelnikom o Entrepreneurs’ Organization, którą Pan założył i prowadzi? Jaka była idea na początku, jak ta organizacja działa teraz?

Miałem okazję poprowadzić pierwsze publiczne wystąpienie Steve'a Jobsa po jego zwolnieniu z Apple. Zostałem później na przyjęciu i zauważyłem, że stoi sam. W tym momencie przypomniało mi się, co mój mentor, Joe Mancuso, powiedział o byciu przedsiębiorcą: „W porządku jest być niezależnym, ale nie ma powodu, by być samotnym". To właśnie tego wieczoru postanowiłem założyć organizację dla Steve'ów Jobsów świata - Entrepreneurs’ Organization (Organizację Przedsiębiorców) - aby ci przedsiębiorcy nie czuli się samotni. Dziś 17 000 przedsiębiorców uczestniczy w comiesięcznych forach dla grupy. Stają się oni ich doradcami i tworzą sieć wsparcia. Są także członkami większych lokalnych oddziaówu i mogą uczestniczyć w globalnych wydarzeniach edukacyjnych. Liderzy uczą się, a EO zapewnia rozległą sieć znajomości, edukację i przyjaźnie, aby pomóc w skalowaniu firm.

Jest Pan założycielem i dyrektorem generalnym Scaling Up, która jest globalną firmą edukacyjną i coachingową. Jakie są cele tej organizacji?

Scaling Up wspiera szerszy zespół przywódczy poprzez coaching, edukację wykonawczą i platformę technologiczną. Mamy ponad 250 partnerów coachingowych na sześciu kontynentach; ponad 100 markowych kursów mistrzowskich i mini kursów online, które zapewniają organizacji własny uniwersytet firmowy; oraz ofertę SaaS o nazwie Align/Scoreboard, która zapewnia dyrektorowi generalnemu platformę do śledzenia priorytetów i metryk, które napędzają wzrost. Celem jest pomoc w zmniejszeniu wyzwania związanego ze skalowaniem organizacji oraz uwolnienie zespołu menedżerów od codziennych obowiązków związanych z zarządzaniem, dzięki czemu mogą oni skupić się na działaniach skierowanych na rynek, które przyczyniają się do skalowania organizacji.

Pana kariera wydaje się być pasmem sukcesów. Które ze swoich osiągnięć uważa Pan za najważniejsze lub, patrząc wstecz, jakie rady chciałby Pan sobie dać w przeszłości?

Założenie znanej na całym świecie Entrepreneurs’ Organization; uruchomienie jej programu edukacyjnego dla kadry kierowniczej, odbywającego się na MIT; oraz założenie Scaling Up pomogło ponad 80 000 przedsiębiorców zdobyć narzędzia i techniki pozwalające na łatwiejsze skalowanie. Biorąc pod uwagę, że te firmy są bohaterami swoich lokalnych i globalnych gospodarek, doszliśmy do wniosku, że pomogliśmy ponad 12 milionom ludzi w zwiększeniu skali ich własnej kariery i sukcesu oraz przyczyniliśmy się do rozwoju setek społeczności na całym świecie. Kluczową radą, jaką dałbym sobie i wszystkim autorom, jest napisanie swojej książki i wcześniejsze podzielenie się swoimi pomysłami.

W swojej książce "Scaling Up (Rockefeller Habits 2.0)" pisze Pan o 4 głównych obszarach skalowania: ludzie, strategia, zarządzanie i pieniądze. Według Pana obserwacji, pracy z firmami, który z tych obszarów jest najtrudniejszy dla przedsiębiorców?

Dla każdego przedsiębiorcy jest on inny. A badania IDEO wykazały, że wszystkie cztery główne obszary mają takie samo znaczenie. Jeśli ktoś jest słaby w jednym z tych czterech obszarów, to dużo trudniej jest skutecznie mu skalować. Co ważniejsze, IDEO znalazło piąty obszar, który ma jeszcze większe znaczenie - i może być najtrudniejszy - a jest nim wyczucie rynku. Rynek sprawia, że działasz mądrze lub głupio. Jeśli jest zbyt wcześnie, to tracisz wiele zasobów; jeśli zbyt późno - to możesz przegapić falę wznoszącą. Dlatego tak ważne jest, abyś pozostawał w ścisłym związku ze swoim rynkiem, tak jak założyciele Airbnb, którzy zorientowali się, jak naprawić swój model biznesowy dopiero po spędzeniu znacznej ilości czasu ze swoim rynkiem. Prezes Brian Chesky spędził ostatnio sześć miesięcy mieszkając w ramach bazy noclegowej Airbnb, i odkrył, jakie zmiany należy wprowadzić w 2023 roku, by przeciwdziałać spowolnieniu, na rynku rezerwacji nieruchomości. Nazywamy to Agile Scaleup, podobnym do Lean Startup.

Poszukiwanie talentów to obecnie jedno z największych wyzwań dla pracodawców, zwłaszcza w branży technologicznej. Jak podchodzi Pan do poszukiwania i pozyskiwania talentów?

Są dwa klucze. Po pierwsze, mieć spójne "łowisko", z którego można rekrutować talenty. Kiedy Michael Dell zakładał swoją firmę komputerową, w Austin nie było wystarczającej liczby talentów, które mogłyby napędzić rozwój jego organizacji. Dowiedział się, że Kodak zwalnia ludzi w Rochester, NY, więc rekrutował z tej firmy. Kiedy już miał kilka osób na pokładzie, a one doświadczenie pracy w dobrej, rozwijającej się firmie, jego pracownicy zaczęli rekrutować swoich znajomych z Kodaka. Kiedy ja skalowałem firmę w college'u, moim źródłem był Honeywell. Gdy masz kilku pracowników z danego środowiska, po pewnym czasie zaczną rekrutować swoich przyjaciół z tej samej firmy.

Powiedział Pan w jednym z wywiadów, że "To, co jest siłą założyciela, przedsiębiorcy, CEO, ostatecznie stanie się słabością organizacji". Brzmi zaskakująco - czy mógłby Pan rozwinąć tę myśl?

Na początku słabość założyciela/CEO będzie słabością organizacji. Dlatego właśnie posiadanie wielu założycieli pomaga wypełnić luki. Jednak w miarę rozwoju firmy, siła założyciela stanie się słabością firmy, ponieważ ma on teraz wiele różnych obowiązków i odpowiedzialności. Musi zdecydować, czy chce nadal być najlepszym sprzedawcą lub innowatorem (jego mocna strona) - czy też zostać prawdziwym dyrektorem generalnym. Nie może robić obu tych rzeczy dobrze. Dlatego jego siła może stać się słabością.

Jakie są Pana plany rozwoju na najbliższe lata? W jak długiej perspektywie czasowej rekomenduje Pan przedsiębiorcom robienie planów?

W ciągu następnej dekady pomożemy 20 000 firmom na całym świecie zwiększyć ich łączną wycenę do ponad 2 bilionów dolarów, które mogą wykorzystać do napędzania przejęć, rekompensat i wyjść. Korzystamy z rad Jima Collinsa, że Big Hairy Audacious Goal (BHAG) powinien być oddalony o 10 do 25 lat, aby nikt nie mógł z tobą dyskutować! Nawet jeśli planujesz wyjść z firmy w krótszym czasie, maksymalizujesz swoją wycenę, zawsze sprzedając przyszłość. Wyraźnie określ, co chcesz osiągnąć w dłuższej perspektywie, a następnie określ najważniejszy następny krok. Wszystko pomiędzy jest WAG - wild-ankle guess.

Verne Harnish będzie prelegentem podczas konferencji Infoshare 2023#

https://infoshare.pl/conference/

Computerworld jest partnerem medialnym wydarzenia

Verne Harnish jest założycielem Entrepreneurs’ Organization (EO), zrzeszającej ponad 16 000 członków na całym świecie. Przez piętnaście lat przewodniczył programowi CEO EO na MIT, w ramach którego do dziś prowadzi zajęcia. Założyciel i dyrektor generalny Scaling Up, globalnej firmy edukacyjnej i coachingowej z ponad 200 partnerami na sześciu kontynentach, Verne spędził ostatnie cztery dekady pomagając firmom w zwiększaniu skali. Jest autorem bestsellera Mastering the Rockefeller Habits; autorem książki The Greatest Business Decisions of All Times", do której Jim Collins napisał przedmowę; oraz autorem książki Scaling Up (Rockefeller Habits 2.0), która została przetłumaczona na 22 języki i zdobyła osiem głównych międzynarodowych nagród książkowych, w tym prestiżową International Book Award za najlepszą książkę z dziedziny biznesu ogólnego. Jego najnowsza książka, Scaling Up Compensation, trafiła na pierwsze miejsce wśród książek o tematyce HR w serwisie Amazon. Verne przewodniczy również corocznym szczytom ScaleUp Summits i zasiada w kilku radach nadzorczych, w tym jako wiceprzewodniczący The Riordan Clinic, współzałożyciel i przewodniczący Geoversity oraz członek rady nadzorczej społecznego przedsięwzięcia Million Dollar Women. Jako prywatny inwestor w wielu firmach, Verne lubi grać na pianinie, grać w tenisa i uprawiać magię, jest członkiem Międzynarodowego Bractwa Magików.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200