Jak zmniejszyć ryzyko przedświątecznych zakupów w Internecie

Według różnych prognoz, zakupy przedświąteczne online mają w tym roku pobić nowy rekord popularności, a wraz z nim pojawią się również problemy bezpieczeństwa takich transakcji. Firma EDS i Federal Trade Commission (FTC) w USA udostępniły wskazówki dla osób robiących zakupy w Sieci.

W USA przewiduje się 25 proc. wzrost przedświątecznych zakupów online, a przeciętny kupujący wyda na te przyjemności ok. 800 USD. Jednak organizacje konsumenckie ostrzegają kupujących online, że wraz ze wzrostem tej formy zakupów, zwiększa się również prawdopodobieństwo nadużyć. Koszt internetowych oszustw w ostatnim roku szacowny jest na 340 milionów USD.

A oto lista zaleceń wydanych przez EDS i FTC:

- Poznaj swojego sprzedawcę. Firma prowadząca sklep internetowy powinna mieć realny adres i numer kontaktowy.

- Korzystaj jedynie z bezpiecznych witryn sklepowych. Witryny używające szyfrowania do ochrony danych powinny wyświetlać w belce adresu 'https://....' zamiast 'http:// ..' Bezpieczna witryna powinna także wyświetlać symbol kłódki, wskazujący na używanie bezpiecznego, szyfrowanego połączenia. EDS ostrzega także przed dostarczaniem sprzedającemu większego zakresu informacji, niż to jest niezbędne dla dokonania zakupu.

- Uważaj na przesyłki pocztowe związane z phishingiem. Wiele osób otrzymuje fałszywe informacje skłaniające do ujawniania danych osobowych. Nigdy nie należy odpowiadać na takie wiadomości, ani też klikac na łącznikach dołączanych do nich, które najczęściej prowadzą do fałszywych witryn, wyglądających jak witryny znanych sklepów online. Bezpiecznie jest wpisywać adres witryny bezpośrednio do przeglądarki, a poważne instytucje biznesowe nigdy nie proszą o podawanie danych za pośrednictwem poczty elektronicznej.

- Używaj oprogramowania antywirusowego i osobistej zapory ogniowej.

- Sprawdzaj regularnie wyciągi z rozliczeń kart kredytowych i konta.

Witryna FTC poświęca przedświątecznym zakupom online specjalną stronęhttp://www.ftc.gov/bcp/conline/edcams/holiday/, zamieszczając na niej porady dla kupujących.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200