Jak zdobyć sławę i pieniądze tworząc programy na iPhone

iPhone to nie tylko gadżet do popisywania się przed znajomymi i podrywania dziewczyn. Za tym telefonem kryją się również szybkie i duże pieniądze. Nie tylko dla producenta modnego telefonu, ale również dla użytkowników. Wystarczy wymyślić i zaprogramować przebojową aplikację lub grę a potem sprzedać ją przez App Store setkom, a najlepiej tysiącom innych posiadaczy iPhone. Jednak dobry pomysł nie wystarczy. Potrzebne będą środki na zakup sprzętu i dużo cierpliwości by przejść przez różnorodne procedury rejestracyjne i weryfikacyjne.

Tworzenie aplikacji na iPhone wymaga posiadania komputera firmy Apple. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie zakup MacBooka. Na zakup nowego komputera musisz przeznaczyć przynajmniej 3500 zł, jeśli zdecydujesz się na zakup używanego sprzętu, to możesz stać się posiadaczem MacBooka już za ok. 2500 zł.

Niezbędnym wyposażeniem jest oczywiście sam iPhone 3G, na którym będziesz testować aplikacje (od 800 zł za używany do 1500 zł za nowy). Pamiętaj: MacBook musi posiadać najnowszy Mac OS X (wersję 10.5 zaktualizowaną do najnowszej dostępnej). Do testowania większości aplikacji równie dobry będzie iPod Touch (ok. 400 zł używany, ok. 700 zł nowy), ale jeśli chcesz tworzyć programy wykorzystujące najnowsze funkcje, wydasz ok. 2000 zł na iPhone 3GS.

Zobacz również:

  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę
  • Apple przygotowuje zdalne aktualizacje sprzętu przed sprzedażą
  • Komisja Europejska bierze pod lupę trzech amerykańskich gigantów rynku IT

Wszystkie ceny podajemy w oparciu o aukcje Allegro. Można oczywiście kupić sprzęt w autoryzowanych salonach Apple, wtedy jednak początkowe koszty znacznie wzrosną. Musisz także posiadać konto programisty w Apple Developer Connection, a nie jest ono darmowe: trzeba wydać 99 USD, czyli ok. 280 zł. To na szczęście jednorazowa opłata.

Nie pozbywaj się jednak wysłużonego peceta - będzie przydatny do różnych dodatkowych prac, tworzenia grafiki, edycji muzyki, modelowania postaci do gier… Pomysłowy czytelnik z pewnością wymyśli oszczędniejszą od opisanej tu metodę: uruchomienie systemu MacOS w maszynie wirtualnej i zainstalowanie tam pakietu programistycznego. Rozwiązanie to okazuje się w praktyce ogromnie kłopotliwe - całość działa bardzo wolno, a wiele funkcji nie działa poprawnie.

SDK, nauka programowania

Jak zdobyć sławę i pieniądze tworząc programy na iPhone

Tutaj zaczyna się droga do sławy. Pierwszy krok to zakupienie konta deweloperskiego w iPhone Developer Program.

Początek tworzenia gier i aplikacji na iPhone to instalacja pakietu programistycznego. Jest on dostępny za darmo dla każdego posiadacza konta w Apple Developer Connection. To pierwsza dobra wiadomość: wszystkie niezbędne narzędzia programistyczne i wszelkie ich aktualizacje otrzymujesz za darmo.

Instalacja pakietu w systemie MacOS jest banalnie prosta. Pierwsze trudności zaczynają się przy próbie stworzenia klasycznego programu 'Hello world'. Programowanie odbywa się w środowisku Xcode, w języku Objective C, który nie jest używany chyba nigdzie poza światem Apple. Objective C to obiektowa wersja języka C, nie mająca wiele wspólnego z C++ (doświadczeni programiści połączą jednak łatwo kod w C++ z Objective C). Osoby które miały styczność z językiem Smalltalk będą miały ułatwione zadanie, ale i tak trzeba przeznaczyć przynajmniej kilka dni na poznanie podstaw budowania aplikacji na iPhone.

Praktycznie wszystkie aplikacje na iPhone wykorzystują framework Cocoa. Jeśli zamierzasz korzystać z udogodnień pakietu programistycznego od Apple, poznanie Cocoa także jest obowiązkowe. Warto poszukać materiałów dydaktycznych. Niestety, nie pojawiła się jak dotąd żadna drukowana publikacja w języku polskim poświęcona programowaniu iPhone. Dobre podręczniki można kupić w księgarniach internetowych takich jak amazon.com, każda z nich to wydatek ok. 100 zł.

Warto poszperać w Sieci w poszukiwaniu samouczków, godne uwagi są strony iCodeBlog i MyCodeTeacher (zwłaszcza część bezpłatna). Rewelacyjnym źródłem informacji jest strona MyApple, zwłaszcza dział forum iPhone/iPod | Dla Deweloperów. Równolegle z poznawaniem tajników Objective C i Cocoa można zająć się tworzeniem konta sprzedawcy na AppStore - to też zajmie trochę czasu.

Założenie konta sprzedawcy w AppStore

Jak zdobyć sławę i pieniądze tworząc programy na iPhone

Centrum programisty to iPhone Dev Center, gdzie znajdziesz wszystkie potrzebne narzędzia, poradniki i dokumentację techniczną.

Prawdopodobnie najbardziej skomplikowaną częścią epopei "jak zostać deweloperem programów na iPhone" jest rejestracja konta sprzedawcy w App Store. Na wszystkie niezbędne działania należy przeznaczyć co najmniej kilka dni. Potrzebne będzie nie tylko aktywne konto bankowe (na które w przyszłości przelewane będą przychody ze sprzedaży programów), ale też numer identyfikacyjny podatnika w … Stanach Zjednoczonych. Jest on potrzebny, by uniknąć podwójnego opodatkowania (kwestie te reguluje specjalne umowa między Polską a USA).

Uzyskanie numeru podatnika na szczęście nie wymaga lotu do Nowego Jorku i stania w kolejce w tamtejszym urzędzie. Wystarczy jeden telefon do IRS (urzędu skarbowego w USA) i ustna prośba o wygenerowanie numeru EIN (Employer Identification Number), oczywiście o ile zadzwonisz na numer +1 (215) 516-6999 w czasie pracy tamtejszego urzędu. W czasie rejestracji konta sprzedawcy należy bardzo uważać, aby podać prawidłowe dane, w tym dane dotyczące konta bankowego. Zmiana raz wprowadzonych informacji jest bardzo kłopotliwa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200