Jak zarządzać stacjami roboczymi i serwerami

Nie ulega wątpliwości, że firmowymi stacjami roboczymi i serwerami trzeba zarządzać. Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane z zarządzaniem tą częścią infrastruktury IT.

Gdyby określić, jak wygląda obecnie zarządzanie stacjami roboczymi, organizacje można podzielić nie tyle pod względem wielkości, ale na dwie najważniejsze grupy: te, które w ogóle nie zarządzają desktopami i serwerami, oraz te, które robią to mniej lub bardziej poprawnie. Im mniejsza firma, tym sprawa zarządzania wygląda gorzej. W małych organizacjach przeważa praca ręczna, stacje nie są centralizowane. Nawet jeśli wdrożono serwer Windows z usługami katalogowymi Active Directory, to rozwiązanie jest używane w szczątkowym zakresie, przeważnie tylko do uwierzytelnienia. Zarządzanie stacjami za pomocą obiektów i polis GPO w kontekście komputera i użytkownika praktycznie nie istnieje, przy czym wina nie zawsze leży po stronie lokalnego administratora. Przyczyną jest także wykorzystywanie edycji Windows Home, które nie nadają się do pracy w firmach, gdyż nie obsługują centralnego zarządzania. Nawet jeśli w firmie stosuje się edycje biznesowe (Professional), możliwości ekosystemu Windows są wykorzystywane szczątkowo, serwer pracuje głównie przy udostępnianiu plików i drukarek. Możliwości zarządzania poprawkami, ochrona sieci za pomocą NAP czy pliki offline są używane rzadko, podobnie dział IT nie wie, co naprawdę jest zainstalowane na każdym z tych komputerów. Tymczasem w małej firmie wystarczy wykorzystać istniejące narzędzia po stronie serwera, wdrożyć Active Directory wraz z obiektami GPO, wymienić wszystkie wersje Windows Home Edition na firmowe, dołączywszy je przy tym do domeny i można sprawić, by stacja robocza była w pełni zarządzana. Nakład pracy związany z utrzymaniem kilkunastu stacji roboczych w sposób ręczny jest znacznie większy niż uruchomienie takiej infrastruktury, nie mówiąc o jej utrzymaniu.

Nie ma serwera, ale zarządzanie jest

Jeśli przedsiębiorstwo, będące mikrofirmą, nie ma serwera, może skorzystać z ciekawej propozycji związanej z licencjonowaniem wydań firmowych Windows 7 wraz z usługami zarządzania w modelu cloud. W takiej organizacji procedura zarządzania poprawkami jest prosta, nie ma potrzeby przeprowadzania zaawansowanych testów, gdyż rzadko kiedy wykorzystuje się tam specjalizowany sprzęt lub oprogramowanie stawiające szczególne wyzwania. Znacznie ważniejsze jest sprawne wprowadzanie poprawek, by uniknąć pozostawienia komputerów w stanie nieaktualnym, skutkującym podatnością na znane ataki.

Usługa Windows Intune w małej firmie wystarczy do zarządzania poprawkami, pod względem technologicznym umożliwi opracowanie dystrybucji aplikacji, sekwencjonowanie i wprowadzanie oprogramowania na żądanie, w kontekście użytkownika. Usługa ta jest obsługiwana przez przeglądarkę, zarządza systemami Windows od XP przez Vistę i 7, pokrywając praktycznie całe spektrum typowych instalacji w niewielkich firmach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200