Jak zarządzać firmą bez biura i działu IT

Amerykańska firma Gurnet Consulting zatrudnia 30 etatowych pracowników i doskonale obywa się bez... biura. Co więcej, świetnie radzi sobie również bez działu IT. Jak to robi? Wystarcza jej do tego specyficzna kombinacja usług cloud computing.

Na liście firmowych zasobów informatycznych znajdują się bowiem rozwiązania: Salesforce.com, Jobscience, Yammer, Google, a także serwisy społecznościowe takie, jak Twitter i LinkedIn.

Zatrudnieni w Gurnet Consulting specjaliści - zajmujący się głównie zarządzaniem projektami IT i analizami - na co dzień posługują się przede wszystkim aplikacjami chmurowymi, głównie Google Apps oraz Salesforce. Do komunikowania się między sobą i koordynowania pracy używają przede wszystkim poczty elektronicznej oraz mediów społecznościowych.

"Nasza wirtualna infrastruktura działa sprawnie, a wdrażanie nowych narzędzi przebiega zwykle absolutnie bezproblemowo. Warstwa społecznościowa sprawia, że naszym pracownikom świetnie się współpracuje, a wymiana informacji przebiega sprawnie - a brak typowego biura sprawia jednocześnie, że nie marnujemy czasu na bezproduktywne gadanie w kuchni" - mówi Martin King, założyciel i CEO firmy.

Zaczyna się od Yammera...

Praca nad typowym projektem zwykle zaczyna się od dyskusji na Yammerze - serwis wykorzystywany jest do szkicowego nakreślenia planu działań, zebrania od specjalistów opinii i sugestii, a także dobrania odpowiedniego zespołu. Później wkraczają bardziej zawansowane narzędzia chmurowe - Salesforce i Jobscience pomagają w obserwowaniu sytuacji na rynku oraz klientów, a także w rekrutowaniu nowych pracowników, pasujących profilem do nowego przedsięwzięcia.

Powyższe rozwiązania, w połączeniu z wykorzystywanymi w codziennej pracy Dokumentami Google, zapewniają Gurnet Consulting wszelką niezbędną infrastrukturę informatyczną. Jeśli chodzi o sprzęt, firma kupuje jedynie wyposażenie pracowników - czyli notebooki oraz smartfony

Siłą rzeczy najczęściej wykorzystywane są aplikacje Google - Gmail, kalendarz, program do zarządzania kontaktami, komunikator, a także edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny i program do tworzenia prezentacji. Podczas wspólnej pracy nad dokumentami - np. ofertami, raportami - doskonale sprawdza się Salesforce.com.

Taniej i bardziej elastycznie

Zaletą takiej polityki jest możliwość łatwego modyfikowania firmowej "infrastruktury" w miarę pojawiania się nowych potrzeb. Obecnie firma wykorzystuje np. arkusze kalkulacyjne do gromadzenia i analizowania danych o projektach i specjalistach IT - w tym celu agregowane są dane firmowe zgromadzone w Salesforce.com z informacjami pochodzącymi z Jobscience. Problem polega na tym, że dane te trzeba agregować ręcznie, co w przypadku bardziej złożonych projektów jest czasochłonne i uciążliwe. Rozwiązaniem będzie wykupienie rozszerzonych licencji obu usług, dzięki czemu możliwe będzie ich zintegrowanie. "Dla nas oznacza to większe koszty - ale to i tak wciąż będzie tańsze niż wykupienie serwera i samodzielne zarządzanie nim" - tłumaczy Martin King.

"Bardzo pomaga nam również to, że Google Apps, Salesforce i Jobscience przy wprowadzaniu nowych usług umożliwiają ich bezpłatne testowanie w różnych konfiguracjach. Dzięki temu możemy sobie szybko sprawdzać nasze nowe pomysły. Z większości wykorzystywanych dziś narzędzi korzystaliśmy w ten sposób - licencję na Yammera wykupiliśmy po wyczerpaniu trzymiesięcznego darmowego testu" - mówi King.

Wiara w dostawców

Wśród podstawowych zalet oparcia całej firmowej infrastruktury na chmurze szef Gurnet Consulting wymienia przede wszystkim niskie koszty oraz niesamowitą elastyczność. Wśród potencjalnych wad - oddanie całego firmowego IT w ręce firm trzecich. "Wybierając dostawców usług postawiliśmy na największych graczy z tego segmentu, więc jestem raczej spokojny o jakość i niezawodność usług" - dodaje.

Co ciekawe, w Gurnet Consulting obowiązkiem pracowników jest posiadanie i aktywne prowadzenie kont w serwisach LinkedIn oraz Twitter. Facebook nie jest obowiązkowy, ale jest "zalecany". Zdaniem szefa firmy, serwisy społecznościowe są niezwykle ważne, szczególnie w instytucjach, których pracownicy na co dzień nie siedzą obok siebie - dzięki social media wiedzą o sobie więcej i łatwiej im się współpracuje. Dodatkowo, LinkedIn jest świetnym miejscem do wyszukiwania pracowników, a nawet kontraktów (Gurnet Consulting realizuje właśnie zlecenie będące efektem... dyskusji w komentarzach na temat poziomu usług pewnej firmy).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200