Jak wygląda cyfrowy wóz transmisyjny Polsatu HD - fotoreportaż

Dzisiaj w Warszawie Polsat zorganizował konferencję prasową poświęconą tematyce Polsatu HD. Oprócz uchylenia rąbka tajemnicy na temat oferty programowej, zaprezentowano także pierwszy w Polsce wóz przystosowany do realizacji programów HD. Zapraszamy na krótką przechadzkę po jego wnętrzu.

Wóz kosztujący kilka mln EUR (nie chciano dokładnie podać jego ceny) wykonał na zamówienie Polsatu, koncern Sony. Jest to pierwszy wóz Polsatu HD, a na jesieni park maszynowy telwizji wzbogaci się o drugi taki pojazd. Trzeci trafi do Polsatu na początku 2008 roku. Jest on przystosowany do pracy w systemie 1080i i taki sygnał wybrał Polsat jako obowiązujący na swojej platformie cyfrowej. Już 11 lipca wóz ten posłuży do realizacji relacji z rozgrywek Ligi Światowej Siatkówki z udziałem polskiej reprezentacji. Niestety zapis HD z tych meczów obejrzymy dopiero po piątym października. Jest to data startu pierwszego kanału HD - Polsat Sport HD.

Wyposażenie

Wymiary wozu są maksymalnymi dopuszczalnymi do ruchu drogowego w Polsce czyli:12 m długości 2,55 m szerokości i 4 m wysokości. Sercem wozu transmisyjnego HD są urządzenia firmy Sony. Najważniejsze z nich to tory kamerowe z kamerami HDC-1500, połączone światłowodami z ich jednostkami kontrolnymi HDCU. Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie transmisji sygnału z kamery do wozu, zapewniające bardzo dobre parametry jakościowe oraz ponadprzeciętny zasięg maksymalny kabla kamerowego (aż do niespotykanej dotychczas odległości 3 km). Ponadto na maksymalną swobodę pracy operatorów kamer pozwalają dwa systemy do transmisji bezprzewodowej filmy Link, instalowane bezpośrednio na kamerach, pracujące wymiennie z dwoma kamerami przewodowymi. Pomocniczą funkcję kamer efektowych pełnią dwie najmniejsze na świecie kamery z przetwornikiem o pełnej rozdzielczości HD firmy Iconix oraz dwie kamery na głowicach zdalnie sterowanych również o jakości HD, Sony BRC-H700.

Wideo

Mikser wizyjny Sony MVS-8000 jest wyposażony w 3,5 ME; oznacza to trzy pełne i jedno uproszczone piętro mikserskie, każde z czterema kluczami, cztery wbudowane kanały trójwymiarowych efektów specjalnych - DVE oraz dwa pulpity sterujące, umożliwiające wygodną i w pełni elastyczną pracę realizacyjną przy programach. Umożliwia to także prowadzenie jednocześnie złożonych produkcji z wykorzystaniem dwóch niezależnych wyjść programowych wozu transmisyjnego. Rozwiązanie takie jest konieczne między innymi podczas realizacji międzynarodowych transmisji sportowych (produkcja sygnału międzynarodowego dla odbiorców zagranicznych i równoległa produkcja polskiej wersji transmisji np. dla kanału tematycznego). Centralna krosownica Sony IXS-6700 z matrycą o rozmiarze 128 x 136 pól umożliwia przełączanie niezbędnych sygnałów wizyjnych z zaembedowanym dźwiękiem. Konfiguracja wozu umożliwia łatwe łączenie go z kolejnymi wozami transmisyjnymi HD. Daje to możliwość stworzenia podczas produkcji wielkich transmisji niejako "super wozu", składającego się z dwu, a nawet trzech wozów pracujących dla jednej realizacji. Stworzy to zupełnie nowe w Polsce możliwości realizacji wielkich widowisk, z użyciem nawet 24 - 30 kamer i przestrzennym dźwiękiem. Kamery wyposażone są w całą gamę japońskich obiektywów firmy Fujinon z systemem stabilizacji obrazu i systemem automatycznego ustawiania ostrości. Są wśród nich obiektywy typu box o 101-krotności ogniskowej oraz obiektywy szerokokątne o najkrótszej dostępnej obecnie na rynku ogniskowej 4,5 mm.

Pamięć

System dyskowej rejestracji obrazu stanowią dwa sześciokanałowe rejestratory XT-2 firmy EVS z trzema pulpitami sterującymi, z dodatkowymi opcjami graficznej prezentacji i analizy powtórek sportowych. Jako urządzenia peryferyjne systemu powtórkowego zamontowano system X-File umożliwiający przenoszenie materiałów pomiędzy wozami do stanowisk postprodukcyjnych oraz IP-Director - stanowisko obróbki materiałów zarejestrowanych na serwerach. Do rejestracji taśmowej wybrano magnetowidy Sony pracujące w systemie HDCAM: HDW-M2000P zapisujące sygnał HD, ale także umożliwiające odczyt materiałów SD z konwersją do HD.

Grafika ekranowa

Orad, producent systemów grafiki, z którym Polsat współpracuje od lat, dostarczył system graficzny, który wraz z dodatkowym osprzętem i oprogramowaniem WTVision Sport Stats umożliwi generowanie grafiki dla potrzeb sportu i innych programów. Całość urządzeń łączących poszczególne systemy to ramy z kartami przetwarzającymi holenderskiej firmy Axon pracującymi w standardzie HD-SDI, embeded audio. Konfiguracja wozu umożliwia jednoczesne produkowanie w standardzie HD oraz wysyłkę sygnałów programowych i pomocniczych w dotychczas stosowanej, standardowej rozdzielczości. Główna ściana monitorowa, jak i większość pozostałych monitorów podglądowych, pracować będzie w powszechnie zaakceptowanym systemie podziału obrazu. Najnowsze monitory LCD 24" Sony LMD-2450 będą wyświetlać sygnał z wykorzystaniem podzielników obrazu Zandar w pełnej rozdzielczości 1920x1080. Pomimo stałego polepszania jakości monitorów LCD do referencyjnego podglądu wybrano monitory z kineskopem, które w połączeniu z najwyższej klasy aparaturą pomiarową Tektronix będą świadczyć o jakości produkowanego obrazu telewizyjnego.

Audio

Obróbka dźwięku odbywa się na konsolecie Studer Vista 8 dającej możliwości produkcji dźwięku zarówno stereofonicznego, jak i przestrzennego, z użyciem zaawansowanych możliwości technologii Virtual Surround Panning. Wyposażeniem zewnętrznym konsolety są dwa zestawy wejść scenicznych. Dla potrzeb produkcyjnych i transmisji dźwięku przestrzennego przez satelitę wybrano kodery Dolby E wraz z niezbędnymi urządzeniami pomocniczymi do realizacji dźwięku z uwzględnieniem parametrów transmisyjnych kodowania Dolby Digital lub Dolby Prologic. Dodatkową obróbkę dźwięku wykonać można przy pomocy TC-Electronic System 6000 Lexicon 960LD oraz procesorów efektowych i linii opóźniających. Park mikrofonowy na potrzeby wszelakich realizacji został skompletowany z najwyższej klasy mikrofonów bezprzewodowych Sennheiser seria 5000 i Evolution oraz mikrofonów przewodowych Sennheiser, Shure, Neuman.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200