Jak technologie zmienią tradycyjny handel

Visa opublikowała raport "Sklep Przyszłości 2012-15". Wbrew często pojawiającym się opiniom o rychłym triumfie handlu elektronicznego nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży, wyniki badań przeprowadzonych wśród europejskich przedsiębiorców wskazują, że handel detaliczny nie upadnie, choć zmieni się, wykorzystując nowe rozwiązania technologiczne.

Przedsiębiorcy zajmujący się handlem detalicznym zapowiadają szersze zastosowanie skomputeryzowanych kas samoobsługowych (ponad 22% badanych firm), kiosków elektronicznych lub interaktywnych komputerów (48%) W swojej działalności chcą też wykorzystywać systemy kontroli przepływu towarów w oparciu o technologię identyfikacji radiowej RFID oraz nowe rozwiązania technologiczne umożliwiające indywidualne adresowanie promocji konsumenckich z wykorzystaniem poczty elektronicznej i telefonii komórkowej (50%).

Tradycyjni sprzedawcy detaliczni będą również częściej wykorzystywać w swojej działalności komputery i Internet, umożliwiające dostęp do informacji o produktach oraz do opinii o nich wyrażanych przez konsumentów. Wykorzystanie technologii cyfrowych nie tylko zwiększy wygodę zakupów, ale też zmieni funkcjonowanie samych sklepów. Umożliwienie klientom zamawiania towaru przez Internet i jego odbiór w sklepie, pozwoli mniejszym placówkom skoncentrować się na usługach i informacji, niż na przechowywaniu zapasów na miejscu.

Europejscy detaliści sygnalizują także wysoki stopień gotowości do wprowadzenia zaawansowanych technologii płatniczych, takich jak zbliżeniowe karty płatnicze, wielofunkcyjne karty mogące służyć jako karty debetowe, kredytowe lub przedpłacone, minikarty w postaci breloczków, czy też płatności z użyciem telefonii komórkowej.

Raport "Sklep Przyszłości 2012-15" został wykonany na zlecenie organizacji Visa Europe przez ośrodek badawczy Centre for Retail Research.Więcej o płatnościach w handlu elektronicznym

Numery kart wyciekają w sklepach, nie w Sieci

Klient płacący kartą kredytową na stacji paliw jest znacznie bardziej narażony na kradzież numeru karty niż internauta korzystający z niej w sklepie internetowym - wynika z danych, przedstawionych przez firmę Gartner. Zdaniem jej analityków, słabym ogniwem procesu płatniczego są terminale, wykorzystywane w sklepach i punktach usługowych.

Polacy zapłacili prawie 0,5 mld zł kartami w Internecie

W 2007 r. za pomocą kart płatniczych Polacy uregulowali w Internecie należności za niemal 2 mln transakcji zrealizowanych. Ich łączna wartość to 488 mln zł. W 2006 r. transakcji było 762 tys. o wartości 181 mln zł.

Nowy system płatności bezgotówkowych w Polsce

Do obecnych na polskim rynku międzynarodowych systemów Visa i MasterCard dołączy polski Easy Pay. Decyzją Prezesa NBP, spółka PWPW - Technologie Informatyczne otrzymała zgodę na prowadzenie tego, opartego na technologii kart mikroprocesorowych, systemu płatności.


TOP 200