Jak się pozbyć drogiej gotówki?
- Sławomir Kosieliński,
- 17.03.2009
W 2013 r. powinniśmy realizować większość płatności bez użycia gotówki - to cel "Strategii rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013", wspólnego dzieła NBP, Związku Banków Polskich oraz Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.
Europejski Bank Centralny szacuje koszty emisji i obsługi pieniądza gotówkowego na ok. 1% PKB, czyli w przypadku Polski - prawie 10 mld złotych. Wg danych z ZUS mniej więcej połowa uprawnionych odbiera świadczenia w gotówce, co kosztuje Zakład ok. 300 mln zł rocznie. Nic dziwnego, że każdy procent zastąpienia gotówki obrotem bezgotówkowym oznacza konkretne, wymierne korzyści dla budżetu państwa - czytamy w "Strategii rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013". Inne przesłanki za ograniczeniem znaczenia gotówki to ograniczenie szarej strefy, obniżanie kosztów działalności sektora publicznego, zarówno od strony dystrybucji różnego rodzaju świadczeń (emerytury, renty i różnego rodzaju zasiłki socjalne), jak i otrzymywania należności - poprzez likwidację kas w różnego rodzaju instytucjach.
Bezgotówkowa współpraca
to koszt emisji i obsługi pieniądza gotówkowego w Polsce.
Kolejnymi beneficjentami upowszechnienia obrotu bezgotówkowego staną się sektor bankowy, przedsiębiorcy, Narodowy Bank Polski, wreszcie społeczeństwo - zyskując na wygodzie (założywszy łatwy dostęp do Internetu), redukcję kosztów, oszczędność czasu oraz bezpieczeństwo wykonywanych operacji. Wszelako na dłuższą metę nie można edukować klientów tylko poprzez wysokie prowizje za wpłaty gotówki i dużo niższe za formy bezgotówkowe, jak to teraz czynią banki. Toteż Strategia powstała w wyniku pracy bankowców, samorządowców i przedstawicieli biznesu, ma zostać uchwalona przez rząd jako formalny dokument skorelowany z innymi dokumentami strategicznymi, chociażby jak "Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013".
Lista celów do osiągnięcia
W konsekwencji realizacja celu głównego ma nastąpić poprzez spełnienie sześciu celów szczegółowych. I tak, zmniejszenie kosztów związanych z obsługą kasową i obiegiem gotówki ma zostać osiągnięte dzięki jak najszerszemu wykorzystywaniu bezgotówkowych form rozliczeń pieniężnych, zwłaszcza w relacjach z administracją publiczną. Tutaj niezwykle pomocne mogą się okazać karty przedpłacone służące realizacji niskokwotowych płatności osób fizycznych.