Jak rośnie polski e-handel w 2020 r.

Kolejne analizy potwierdzają szybki wzrost rodzimej branży e-commerce. E-sklepów przybywa na potęgę - dzięki COVID-19.

Pandemia koronawirusa, chociaż dotkliwa dla gospodarki – szczególnie w początkowym okresie, gdy obowiązywał tzw. lockdown – miała niespodziewany, korzystny skutek uboczny. Wymusiła przyśpieszoną cyfryzację biznesu: przedsiębiorstwa zwróciły się w stronę nowoczesnych technologii by otwierać nowe kanały kontaktu z klientami oraz sprzedaży.

Rośnie wartość rynku e-commerce

Polskie e-commerce nie boi się wirusa – w tym roku wartość rynku ma wzrosnąć o 16 proc., osiągając poziom 43,5 mld zł. W 2023 roku będzie warte 58 mld zł – szacuje portal Statista.com.

Zobacz również:

Liczba sklepów internetowych założonych na platformie PrestaShop wzrosła o 39% w porównaniu do stanu sprzed lockdownu.

W samym tylko Allegro.pl, jednym z najbardziej znanych polskich serwisów e-commerce, od momentu wprowadzenia ograniczeń związanych z pandemią ruch zwiększył się średnio o 20%. Z kolei właściciele sklepów działających na platformie Shoper w czerwcu br. odnotowali sprzedaż o 110% większą niż w czerwcu 2019 r.

Większa sprzedaż online

Analitycy Santander Bank Polska obliczyli, że udział e-commerce w handlu detalicznym w 2020 r. może się ustabilizować na poziomie ok. 8%, podczas gdy w 2019 r. wynosił 5,4%. W pierwszej połowie lipca poziom wydatków na zakupy w internecie wyniósł blisko 140% wydatków z analogicznego okresu w 2019 r. Do 2025 roku co piąta złotówka będzie wydawana w internecie.

Jak wynika z raportu Global Ecommerce 2020 (eMarketer, maj 2020) najwyższy na świecie wzrost sprzedaży w kanale e-commerce w 2020 roku odnotuje Europa Środkowo-Wschodnia – o 21,5%, podczas gdy globalna średnia to 16,5%. PMR w badaniu „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025” szacuje, że w Polsce wzrost ten będzie jeszcze wyższy i wyniesie 26% w ujęciu r/r.

Polskie e-commerce. Nacisk na lepsze user experience

Operatorzy e-sklepów inwestują więcej w technologie poprawiające doświadczenia kupujących, m.in. wygodę i szybkość robienia zakupów. Z danych zebranych przez PrestaShop wynika, że na dodatkowe moduły i usługi, takie jak bezpieczne płatności czy newslettery, wydano o 44% więcej, niż przed wybuchem epidemii.

Większą wagę zaczęto przykładać do narzędzi które pomagają w analizowaniu całego procesu, przez który przechodzi klient (tzw. customer journey) czy personalizowaniu wyświetlanych ofert i kodów rabatowych. W skracaniu dystansu między klientami a sprzedawcą pomagać zaczęły automatyczne chatboty, które śledzą przesyłki, pomagają w zwrotach i reklamacjach, odpowiadają na pytania.

Wartość dodaną dla e-sklepu może stanowić również oprogramowanie oparte na architekturze headless e-commerce. Innowacyjność tego rozwiązania polega na tym, że warstwa zewnętrzna służąca jako interfejs graficzny do prezentacji zawartości sklepu (front-end) jest oddzielona od infrastruktury zaplecza (back-endu). Natomiast w wymianie treści między fronte-ndem i back-endem w ramach jednego ekosystemu pośredniczy API.


TOP 200