Jak radzić sobie z kompleksowością w data center

Pomimo obietnic uproszczenia centrów danych za sprawą automatyzacji i infrastruktury hiperkonwergentnej (HCI), stają się one coraz bardziej złożone. Uptime Institute opracowało badanie w ubiegłym roku, z którego wynika, że przedsiębiorstwa nadal zmagają się z zarządzaniem złożonością w centrach danych.

Okazuje się, że większość obciążeń IT nadal funkcjonuje w data center firmy, nawet w dobie chmury. Wywiera to presję na administratorów, którzy muszą zarządzać obciążeniami w całej infrastrukturze hybrydowej. Firmy często korzystają dziś także ze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, co z kolei wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na zasilanie i chłodzenie (AI w ogromnym stopniu obciąża procesor). Aby za tym wszystkim nadążyć, administratorzy muszą radzić sobie z większą kompleksowością, nie wspominając o dostawcach energii i chłodzenia, którzy też muszą sprostać coraz większym oczekiwaniom.

Problemy ze złożonością w data center

Jakie wyzwania czekają dziś na firmy, które stawiają na data center? Badanie zostało przeprowadzone wśród 1100 firm z 50 krajów. Możemy wyróżnić co najmniej kilka:

  • Uptime Institute przewiduje, że w 2021 r. nadal połowę wszystkich obciążeń będą obsługiwać należące do firm centra danych, które stanowią fundament korporacyjnych systemów IT. To sprawia, że firmy muszą zatrudniać odpowiedni personel i mają dużo pracy z utrzymaniem data center.
  • Powyższy punkt wiąże się z kolejnym wyzwaniem, jakim są problemy kadrowe. Przedsiębiorstwa mają problem ze znalezieniem specjalistów - 61 proc. ankietowanych odpowiedziało, że rekrutacja i utrzymanie personelu IT jest trudniejsze niż rok temu.
  • Przerwy w działaniu powodują duże problemy i wiele firm nie potrafi ich uniknąć. Nieco ponad jedna trzecia (34 proc.) respondentów miała awarię lub poważną degradację usług IT w ostatnim roku, a 50 proc. miało podobny problem w ciągu ostatnich trzech lat. Aż 10 proc. firm przyznało, że ich ostatni znaczący przestój wygenerował stratę na poziomie ponad 1 mln dol.
  • Kolejny problem z jakim muszą radzić sobie firmy to brak transparentności i odpowiedzialności za usługi w chmurze publicznej. Jedna piąta firm przyznała, że chętniej umieściłaby swoje obciążenia IT w chmurze publicznej, gdyby dostawcy zapewniali większą transparentność procesów. Połowa firm, które korzystają już z chmury publicznej, przyznała że nie ma wystarczającej transparentność procesów i kontroli.
  • Utrata zasilania była jedną z największych przyczyn awarii - odpowiadała za jedną trzecią wszystkich przestojów. Aż 60 proc. firm stwierdziło, że można było zapobiec takim problemom, gdyby udało się lepiej skonfigurować lub zarządzać data center.

Jak radzić sobie ze złożonością

Na pewno dobrym rozwiązaniem jest kolokacja serwerów i szaf w data center. To możliwość umieszczenia firmowych zasobów IT w powierzchni technicznej, w specjalnie zaprojektowanym data center. Przykładowo w Polsce firma Beyond.pl oferuje taką usługę - mamy wówczas do dyspozycji również możliwość skorzystania z rozbudowanej powierzchni magazynowej i wspierającej, jak i dostęp do zespołu specjalistów Service Desk oraz Smart Hands. Dodajmy, że kolokacja może mieć różne formy: wynajem szafy, dzierżawa/wynajem serwerów dostawcy, wynajem przestrzeni w serwerowni

Dobrze przemyślano również sposób rozliczania za zużycie energii. Mamy dwa warianty: ryczałt energii bez opłat dodatkowych, rozliczanie na podstawie liczników energii elektrycznej. Kolokacja zapewnia bezpieczeństwo infrastruktury, zasilanie i ciągłość działania, łącza i neutralność telekomunikacyjną oraz optymalizację kosztów

Idąc dalej, jeśli nie chcemy przenosić się do zewnętrznego centrum danych i jednocześnie chcemy zapewnić dodatkową bezpieczeństwo naszym systemom to warto zatroszczyć się o usługę Disaster Recovery (DC). Pozwala ona uchronić firmę przed utratą danych i - co za tym idzie - problemami z reputacją, kosztami, a także stratą klientów.

DC to nic innego jak zapasowa lokalizacja dla systemów IT. Dzięki temu zyskujemy gwarancję większego bezpieczeństwa i komfortu pracy. Jest to zarazem część polityki Business Continuity (ciągłość biznesu), którą w dobie cyfrowej transformacji powinna mieć każda firma.

Autor: Grzegorz Kubera