Jak przetrwać zmianę szefa

Dyrektor departamentu IT utrzymuje się na stanowisku średnio 4 lata. Przeciętny pracownik musi więc zmierzyć się z co najmniej jedną zmianą przełożonego. Czy nowy szef stanowi zagrożenie dla rozwoju kariery?

Z badania Gartnera przeprowadzonego w 2009 r. wśród 1500 CIO wynika, że średnia długość kadencji wynosi ok. 4 lata. Podobny obraz wyłania się z analizy przeprowadzonej przez Society for Information Management w Europie i Azji. Średnia kadencja CIO to od 3,6 roku do 5,1 lat. Warto więc zawczasu przygotować się na zmianę na najwyższym szczeblu i uniknąć kilku częstych i niebezpiecznych potknięć. Przedstawiamy kilka najpopularniejszych i najbardziej szkodliwych dla kariery błędów.

Błąd 1: Obrona status quo

Nie należy nigdy wypowiadać formułki: "Tutaj nie robimy tego w ten sposób". W ludzkiej naturze leży opieranie się zmianom, ale szaleństwem byłoby oczekiwać, że nowy CIO nie wprowadzi nowych porządków. Zwłaszcza, jeśli zarząd firmy był niezadowolony z wyników jego poprzednika, nowy dyrektor będzie musiał zmienić dział od podstaw. Ale nawet jeśli poprzednik radził sobie dobrze, nowy CIO będzie chciał zaznaczyć swoją obecność. Dla pracowników może to być okazja do przemyślenia priorytetów i dopasowania ich do nowych oczekiwań.

Zobacz również:

Błąd 2: Nie przyjmowanie priorytetów nowego CIO

Dzięki internetowej kwerendzie, czy sondzie wśród znajomych z branży z pewnością można zdobyć wiele informacji na temat nowego dyrektora działu. Warto poznać jego priorytety, można go o nie spytać już przy pierwszym spotkaniu - czemu objął to stanowisko i czego oczekuje od niego zarząd. Jakakolwiek będzie jego misja, musi się ona stać misją jego podwładnych, razem z nim dążą do osiągnięcia sukcesu.

Błąd 3: Zalew informacji

O ile nowy CIO nie został awansowany w ramach organizacji, jego wiedza na temat projektów i zespołów IT będzie niewielka. Warto dostarczyć mu raport o swoich obowiązkach. Jednak nie powinien to być dokument liczący kilkadziesiąt stron. CIO może bowiem zostać zarzucony stertą papierów udowadniających przydatność wszystkich pracowników. Dobrym wyjściem jest 10-minutowe spotkanie, lub spytanie CIO, jakich informacji potrzebuje, jaki jest preferowany styl komunikacji. Warto też od razu powiedzieć mu o przeszkodach w pracy, nie ukrywać przed nim problemów.

Jak przetrwać przyjście nowego przełożonego?

Zmiana dyrektora działu to problem, z którym chyba każdy musi się zmierzyć w trakcie kariery. Nie jest to łatwe, ludzie z natury nie lubią zmian, zwłaszcza personalnych. Obawiają się tego rodzaju sytuacji, nawet, jeśli narzekali na poprzedniego szefa. Zalecam podejść do sprawy optymistycznie i obiektywnie, bez emocji spróbować ocenić zmianę w kategorii korzyści krótko i długoterminowych. Warto próbować dostrzec plusy, a nowemu szefowi dać kredyt zaufania. Nowy szef to nowe możliwości, szanse, korzyści dla całego zespołu.

Istotne, aby w sposób profesjonalny zaprezentować się przed nowym przełożonym. Powiedzieć na czym polegają nasze obowiązki, wymienić najważniejsze sukcesy i opisać, w jaki sposób widzimy rozwój kariery, jakie mamy plany zawodowe i jak nasza praca przekłada się na sukces całej organizacji. Natomiast rolą nowego dyrektora jest przekonanie do planów i pomysłów odpowiednią argumentacją nawet najbardziej opornych sceptyków. Pracownicy muszą wiedzieć, jaki jest cel podejmowanych działań, muszą też mieć możliwość zgłaszania wątpliwości i wypowiadania się.

Daria Cieplak, HR Business Partner, Manpower Polska

Błąd 4: Bycie niewidocznym

Wielu pracowników wierzy, że najbezpieczniejsza jest postawa: pożyjemy - zobaczymy. Starają się nie rzucać w oczy, dopóki nie zorientują się, jaki jest styl pracy nowego szefa. Taka postawa może się okazać szkodliwa dla kariery. Jeśli należy się do bezimiennej, jednolitej masy, łatwiej można okazać się zbędnym. Poza tym, lepiej jak najszybciej dowiedzieć się, czy nasze stanowisko jest częścią nowej struktury, czy też będziemy musieli poszukać sobie nowych możliwości.

Błąd 5: Niestaranie się ponownie o pracę

Gdy zjawia się nowy CIO, należy zachowywać się trochę jak podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Trzeba udowodnić, że wnosimy wartość do firmy. To może nie być oczywiste, ani wyrażone wprost, ale nowy CIO przyjdzie z własnymi pomysłami, ludźmi i procesami.

Jak długo CIO piastował swoje stanowisko?

24% - 1-2 lata

18% - 3-4 lata

15% - 5-7 lat

28% - ponad 7 lat

Źródło: Society for Information Management

Niektórzy pracownicy IT uważają, że są nietykalni, ponieważ pracują dla firmy od 10, 20, 30 lat. Nie ma to znaczenia. Nowy szef to konieczność ponownego starania się o pracę, a tu ważna jest postawa. Ludzie często chcą powiedzieć nowemu przełożonemu o wszystkich wadach organizacji, a to błąd! Nie mówi się takich rzeczy na rozmowie wstępnej.

Błąd 6: Obawy

Nie należy zakładać, że zdarzą się złe rzeczy, nie należy się bać. Lepiej przyjąć pozytywną postawę. Warto pamiętać, że nowy dyrektor także może mieć tremę wchodząc do nowego biura. Można dać mu kredyt zaufania i założyć, że ma dobre intencje.

Zaplanować wyjście awaryjne

Dobrze jest przyjąć nowego CIO z otwartym umysłem, pozytywnym nastawieniem i chęcią podjęcia działań, które będą wspierały nową strategię. Jednak może okazać się, że nadejście nowego dyrektora oznacza dla nas konieczność planowania odejścia. Oto kilka znaków, które mogą zwiastować zmianę:

  • Nowy CIO zamierza przyprowadzić swój zespół. Zwalnia ludzi już od pierwszej chwili.
  • Nowy CIO nie przeprowadza rozmów z pracownikami, nie chce ich poznać.
  • Nowy CIO jedynie udaje, że słucha, nie interesują go pomysły pracowników, nie pozwala im samodzielnie poszukiwać rozwiązań problemów.
  • Nowy CIO jest naszym byłym rywalem z firmy. Należy wypracować nowe metody koegzystencji w tym samym dziale lub odejść.
  • Poprzedni CIO oferuje nowe możliwości w nowej firmie. Jeśli współpraca z nim dobrze się układała, może to być świetna okazja do kroku naprzód w karierze.

Tekst powstał na podstawie artykułu "How to survive CIO regime change" z amerykańskiego wydania Computerworld.


TOP 200