Jak odbudować oglądalność telewizji dzięki sieciom społecznościowym
- Dorota Konowrocka,
- 07.05.2010, godz. 16:18
Socjolodzy dostrzegają nowy fenomen społeczny - w czasie oglądania tej samej relacji znajomi przesyłają sobie krótkie wiadomości tekstowe za pomocą telefonów komórkowych lub trzymanych na kolanach laptopów, a jednocześnie w formie krótkich wpisów w sieciach społecznościowych wyrażają swoje zdanie na temat bohaterów widowiska czy wręcz wyświetlanych w przerwach reklam.
Każdego roku redaktorzy magazynu MIT Technology Review wybierają 10 niedawno powstałych i szybko rozwijających się technologii, które uznają za przyszłościowe. Oto kilka z opisywanych w tym roku przez nich tematów:
Od co najmniej 20 lat wiele firm próbuje ułatwić widzom komentowanie treści nadawanych za pośrednictwem łącza szerokopasmowego lub set-top boksu. Problem w tym, że większość dotychczasowych pomysłów jest jeszcze mniej zgrabna niż połączenie notebooka z tradycyjną telewizją, a do łatwego w użytkowaniu rozwiązania droga daleka.
W 2009 r. Marie-José Montpetit i jej studenci zademonstrowali intrygujący prototyp. Centralna baza danych agreguje pochodzące z różnych źródeł materiały wideo oraz dane użytkowników, dostarcza treści wideo na telewizory użytkowników i pozwala im - i ich znajomym - wysyłać komentarze i oceny za pośrednictwem aplikacji społecznościowej na iPhone’a. Aplikacja działa również jako zaawansowany pilot do telewizora, pozwalając użytkownikowi wybrać interesujący go program. Jeśli znajomy zarekomenduje wybrany program, a użytkownik zgodzi się przyjąć rekomendację, telewizor wyświetli wybrany program w odpowiednim czasie.
W lutym Marie-José Montpetit pokazała udoskonaloną wersję systemu brytyjskiemu operatorowi telekomunikacyjnemu BT, którego przedstawiciele - choć nie potwierdzają planów wprowadzenia telewizji z funkcją społecznościową - są zdania, że tego rodzaju system można uruchomić w ciągu roku.