Jak nowoczesne technologie zmieniają handel

Sklepy internetowe, zamówienia na towary lub usługi składane przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, automatyzacja płatności są coraz bardziej popularne i efektywnie wpływają na konieczność modyfikacji klasycznych modeli tradycyjnego handlu.

Nie oznacza to, że ten ostatni szybko straci znaczenie, ale już od kilku lat do zwiększenia obrotów i osiągnięcia sukcesu biznesowego najbardziej może się przyczynić model handlu określany jako multichannel czyli wdrożenie wielu kanałów sprzedaży, z których użytkownicy mogą skorzystać zgodnie z własnymi upodobaniami i preferencjami. Jak wynika z badania Harvard Business Review (A Study of 46,000 Shoppers Shows That Omnichannel Retailing Works) klienci korzystający z różnych kanałów sprzedaży wydają o 4% więcej pieniędzy w sklepach fizycznych i o 10% więcej w e-sklepach niż osoby korzystające tylko z jednego kanału sprzedaży. Oprócz tego klienci szukający informacji w internecie wydają o 13% więcej w sklepach fizycznych niż osoby korzystające głównie ze sklepów internetowych.

Dodatkowych argumentów przemawiających za strategią omnichannel dostarczyła pandemia. Firmy, które korzystają ze zróżnicowanych kanałów dotarcia do klientów są bardziej odporne na tego typu kryzysy.

Dla firm prowadzących sprzedaż detaliczną, niezależnie od wykorzystywanego kanału dotarcia do klientów, priorytetem jest utrzymanie niezakłóconej sprzedaży i obsługi klientów zarówno w sieci, jak i sklepach stacjonarnych. A do tego niezbędna jest infrastruktura sprzętowa. Zależnie od indywidualnych preferencji można tu skorzystać z usług chmurowych, lokalnego lub uruchamianego na zasadach kolokacji centrum danych lub rozwiązań hybrydowych.

Każda firma ma inne wymagania i koncepcję rozwijania biznesu dlatego trudno jest określić optymalny model inwestycji w infrastrukturę przeznaczoną do obsługi handlu. Warto jednak zapoznać się z opisami praktycznych wdrożeń nowoczesnych technologii i ich praktycznych efektów.

Dobrym przykładem może być projekt realizowany przez firmę Komputronik, jedną z największych i najdłużej działających w Polsce sieci sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz produktami RTV i AGD. Firma ma obecnie ponad 140 placówek stacjonarnych, a od 22 lat prowadzi również sklep internetowy.

Niezawodna platforma do obsługi procesów sprzedaży

By sprostać dynamicznym wymaganiom rynku i na bieżąco reagować na zmienne potrzeby klientów korzystających z różnych kanałów sprzedaży zarówno sieci salonów, jak i sklepu internetowego wdrożyliśmy wiele nowych rozwiązań - mówi Wojciech Buczkowski, Prezes Zarządu Komputronik S.A.

Są to m.in. profesjonalne doradztwo techniczne i wsparcie serwisowe. Komputronik wprowadził również obsługę cyfrowych form płatności Google Pay, Apple Pay oraz Visa Checkout i silnie inwestuje w najbardziej perspektywiczny kanał, czyli sprzedaż e-commerce.

Ale okazało się, że infrastruktura IT obsługująca do tej pory firmowe systemy nie była w stanie rosnąć wraz z potrzebami firmy. Konieczne stało się znalezienie rozwiązania, które poza niezawodnością oraz stabilnością zapewni odpowiedni poziom skalowalności i możliwości technologicznego rozwoju.

Dlatego już w 2017 roku podjęto analizę możliwości dostosowania wykorzystywanej infrastruktury kolokacyjnej do dynamicznych potrzeb biznesu. Skala działalności przedsiębiorstwa cały czas rosła podobnie jak obroty sklepu internetowego potrzebne stało się więc zapewnienie dużej skalowalności zasobów przy założeniu rozsądnych kosztów realizacji projektu.

W wyniku trwającej ponad pół roku analizy, wybrany został system hiperkonwergentny Dell EMC VxRail oraz oprogramowanie VMware vSphere i vSAN do wirtualizacji zasobów. Wdrożenie zostało przeprowadzone przez firmę Komputronik Biznes

Hiperkonwergentna transformacja

Oferowany przez Dell EMC system VxRail oraz oprogramowanie vSphere i vSAN umożliwiły łatwą i szybką budowę w pełni zwirtualizowanego, sterowanego programowo centrum przetwarzania danych, przygotowanego do budowy środowisk chmurowych.

Systemy hiperkonwergentne, takie jak VxRail pozwalają na ograniczenie kosztów zarządzania, zwiększają elastyczność, skalowalność i wydajność systemu IT. Po wdrożeniu uzyskaliśmy wzrost wydajności sięgający w przypadku niektórych aplikacji nawet 40% - mówi Sebastian Pawłowski, wiceprezes zarządu Komputronik Biznes.

System hiperkonwergentny to kompletna platforma wyposażona w serwery, programowo definiowaną pamięć masową, mechanizmy wirtualizacyjne oraz urządzenia sieciowe łączące wszystkie te elementy. Jest to środowisko wyposażone w oprogramowanie pozwalające na automatyzację wielu standardowych procedur oraz jednolitą konsolę administracyjną do zarządzania systemem. Rozwiązania hiperkonwergentne najczęściej są też przystosowane do współpracy z systemami chmurowymi jednego lub wielu różnych dostawców.

Po przeniesieniu części środowisk produkcyjnych na nową platformę okazało się, że około 20% wykorzystywanych przez nie zasobów zostało zwolnione i może być przeznaczone dla innych rozwiązań i aplikacji. Bo technologia hiperkonwergencji pozwoliła na elastyczne przydzielanie dostępnych zasobów zgodnie z bieżącymi potrzebami.

Z technicznego punktu widzenia, wdrożone w Komputronik rozwiązanie składa się z czterech węzłów serwerowych skonfigurowanych w ten sposób, że nawet poważna awaria jednego z nich nie wpływa na działanie całego systemu. Dostępność danych i aplikacji wynosi ponad 99,99%. Zapewnia to bardzo wysoki poziom ciągłości świadczenia usług, co przekłada się wprost na korzyści biznesowe dla firmy, jej pracowników i klientów - mówi Sebastian Pawłowski
.

Warto dodać, że wykonywanie standardowych procedur optymalizacyjnych związanych np. z aktualizacjami odbywa się w sposób niewidoczny dla użytkowników.

Oszczędności i przestrzeń dla innowacji

Po wdrożeniu systemu hiperkonwergentnego do Dell i VMware firma może szybciej niż dotąd uruchamiać nowe aplikacje i usługi. Nastąpiło też istotne przyspieszenie procesów raportowania, skrócenie okien serwisowych, czasu oczekiwania na uruchomienie nowych funkcji i usług, a także zmniejszenie kosztów związanych z przechowywaniem danych.

Dlatego też, w efekcie uzyskanych doświadczeń, Komputronik planuje rozbudowę infrastruktury IT o kolejne węzły VxRail do których migrowane będą firmowe systemy.

Po wybuchu pandemii COVID-19, sklep internetowy Komputronik.pl poradził sobie z 47-procentowym wzrostem ruchu w kanale e-commerce.