Jak nie popłynąć na dostawach

W ocenie Mieczysława Żywotko, Kom-Media zawierają pełną funkcjonalność, od zdefiniowania struktur rozliczeniowych, przez odczyty (PSION, radiowe, książkowe, mieszane) poprzez weryfikację ich poprawności, ewidencję umów, tworzenie i weryfikację poprawności algorytmów rozliczeniowych, kończąc na drukowaniu faktur i pełnej analizie sprzedaży w przeróżnych układach. System w pełni pozwala na zarządzanie procesem, jakim jest kompleksowa obsługa mediów komunalnych. W ślad za tym rozwiązaniem wdrożono następne, jak KOM-BOK (wspieranie procedur organizacyjnych, a także nieformalnego obiegu informacji) oraz Kom-Net, czyli system zarządzania majątkiem sieciowym wspierający ewidencję obiektów technicznych sieci, procesy inwestycyjne i remontowe czy zlecenia eksploatacyjne. W Kom-Net wkomponowana jest też mapa numeryczna GIS. Kropką nad "i" jest e-BOK, czyli Internetowe Biuro Obsługi Klienta.

Miarą skuteczności tych rozwiązań jest skala wdrożeń. Systemy ABG (KOM-PAKT) obsługują ponad 60% przedsiębiorstw wodociągowych i przeszło 50% firm ciepłowniczych działających w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Klient nie popłynie

Pracownicy ZWiK są wyposażeni w komputery naręczne i przenośne drukarki umożliwiające wydruk faktury u klienta. Ale już elektroniczna wymiana danych dokonuje się z Miejskim Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - MODGiK. Tenże udostępnia z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego granice działek, obręby budynków i ulic miasta Szczecina oraz podmioty władania, zaś Wodociągi przekazują do mapy nakładkę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej podziemnego uzbrojenia miasta. Ewidencja sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzona przez Wodociągi musi uwzględniać uregulowania prawne i standardy techniczne, tak aby dane w niej zgromadzone mogły być wymieniane i wykorzystane do utworzenia SIT - Systemu Informacji Terenowej.

Współpraca z miastem ma jeszcze jedną zaletę - porozumiano się w sprawie budowy i udostępniania światłowodów. Sam ZWiK potrzebuje ich do monitorowania automatyki w stacji poboru i uzdatniania wody, przepompowni wody oraz oczyszczalni ścieków, zaś miastu upraszcza rozbudowę miejskiej infrastruktury teleinformatycznej.

Kanalizacja i wodociągi w Szczecinie

Całkowita długość sieci kanalizacyjnej (dane z 2006 r.) w mieście wynosi 826,3 km, z czego sieć ogólnospławna stanowi 230,6 km, sieć sanitarna 208,6 km, przyłącza 219,5 km, sieć deszczowa 167,6 km. Najstarsza, centralna część miasta posiada kanalizację ogólnospławną, w nowych dzielnicach przeważa kanalizacja rozdzielcza. Najczęściej systemy kanalizacyjne zbudowane są z rur betonowych, starsze odcinki wykonane są z różnych materiałów, m.in. z kamionki, żeliwa lub murowane. Obecnie powszechnie stosuje się tworzywa sztuczne PVC i żywice poliestrowe. Zakres średnic kanałów eksploatowanych przez ZWiK wynosi od ok. 200 mm (kanalizacja sanitarna) do przekroju kanału 2250x4100 mm (kanalizacja ogólnospławna) w ul. 1-go Maja. Historia budowy sieci kanalizacyjnej sięga 1883 r., w którym to wybudowano kanał ogólnospławny o przekroju 600x900 mm (murowany) w ul. Malczewskiego. ZWiK przez cały czas nadzoruje stan techniczny sieci kanalizacyjnej przy wykorzystaniu kamery TV zamontowanej na samochodzie przeznaczonym do monitoringu sieci. Przeprowadza bieżące remonty sieci, ustala kierunek i rozwój systemu kanalizacji w mieście. W utrzymaniu sieci w ruchu, czyli zapewnieniu jej pełnej drożności i przepustowości, pomaga 15 samochodów do hydrodynamicznego czyszczenia sieci i usuwania osadu, w tym 4 jednostki wielofunkcyjne. Prace remontowe sieci kanalizacyjnej prowadzone są przy wykorzystaniu najnowszych technologii np. bezodkrywkowej wymiany odcinka sieci czy renowacji istniejącej sieci metodą utwardzanego rękawa.


TOP 200