Jak negocjować na rozmowie rekrutacyjnej.

Czasem wystarczy jeden argument, aby osiągnąć to na czym nam zależy. Jeżeli zdecydowałeś się na zmianę pracodawcy, lub gdy podejmujesz dopiero pierwsze kroki na rynku pracy zostań wytrawnym negocjatorem i tak jak on nie daj się zaskoczyć . Jak to zrobić?

Zdobądź informacje

Informacje o pracodawcy możemy w łatwy sposób znaleźć w sieci lub już na spotkaniu rekrutacyjnym. Przydatne będzie również zdobycie informacji nt. zakresu obowiązku na stanowisku, na które aplikujesz. Niebagatelna jest także wiedza o projektach w których będziesz brał udział, kulturze organizacyjnej, czy też kondycji finansowej firmy. Zaczerpnij opinii obecnych i byłych pracowników, czytaj fora, portale społecznościowe. Warto przygotować sobie analizę stażu pracy pracowników oraz ilość nowo zatrudnionych osób – te informację sporo powiedzą nam o planach i potrzebach pracodawcy oraz o poziomie fluktuacji w firmie.

Przygotuj podsumowanie o sobie samym – resume.

Podkreślaj swoje mocne strony. Z punktu widzenia pracodawcy cenne będą twoje sukcesy. Podkreśl, przy jakich projektach pracowałeś, jaki był twój udział w projekcie, jak długo trwał projekt. Równie istotne jest w jakich technologiach pracowałeś, w końcu z jakim efektem zakończono wdrożenie i jak mocno to ty przyczyniłeś się do tego sukcesu np., że aplikację ukończono o czasie i w zakładanym budżecie. Pokaż w rozmowach z pracodawcą jakiego rzędu oszczędności zostały wygenerowane dzięki twojej pracy. Mów językiem korzyści drugiej strony.

Jeżeli trudno ci jako specjaliście IT oszacować twój wkład w pracę zespołu to podkreślaj w rozmowie jakie inicjatywy zostały z twojego ramienia wdrożone – jak twoja praca została doceniona i wpłynęła na poprawę jakości pracy zespołu. Przygotuj się również na pytania dotyczące twoich słabych stron, porażek – bo to stanowi o twojej świadomości roli i stanowiska.

Negocjuj wynagrodzenie

Wiele zależy od ciebie. Musisz być przygotowany na ewentualne złożenie oferty już na 1 lub 2-gim spotkaniu.

1. Zapytaj o pakiet świadczeń dodatkowych. W zależności od różnorodności pakietu socjalnego rozmawiaj na temat oczekiwanego wynagrodzenia.

2. Nie przyjmuj pierwszej propozycji. Podziękuj za ofertę i poproś o 2-3 dni na zastanowienie.

3. Złóż swoją propozycję. Żądaj więcej niż poziom przez ciebie akceptowalny. Im silniejsza jest Twoja BATNA (z ang. Best alternative to a negotiated agreement) tym łatwiej jest Ci negocjować.

4. Zasada malejących ustępstw – ustępuj z bólem i staraj się wziąć coś w zamian.

5. Pamiętaj o „modelu PCK – (potrzeba – cecha – korzyść)”. Przedstawiaj te umiejętności i kwalifikacje, które posiadasz i które są pożądane z punktu widzenia pracodawcy oraz stanowiska oraz zaznacz w jaki sposób organizacja osiągnie swoje cele poprzez zatrudnienie właśnie ciebie.

Dobrze się sprzedaj

1. Pokaż swoją motywację. Jest ona często ważniejsza niż same kompetencje. Pracodawca często woli zatrudnić pracownika o nieco niższych kompetencjach, za to takiego, który będzie miał wysoką motywację choćby z tytułu możliwości rozwoju. Im wyższa jest twoja motywacja, tym pracodawca jest w stanie zaakceptować nieco wyższe wynagrodzenie.

2. Bądź elastyczny w negocjacjach – miej przygotowany obszar możliwego porozumienia, w którym chcesz się poruszać tzw. ZOPA (ang. zone of possible agreement). Pamiętaj, że dolna granica nie może oznaczać minimalnego akceptowalnego poziomu – powinno być to o ok. 10% - 15% wyżej.

3. Podziękuj stronie po negocjacji – pamiętaj, że będziesz z tą osobą później pracował. Już na tym etapie buduj dobry klimat do przyszłej współpracy

4. Pamiętaj, aby negocjować fakty nie mity – niestety dość często kandydaci wspominają na rozmowach, że chcą zmienić pracodawcę, ponieważ rzeczywistość odbiega od ustaleń poczynionych na rozmowie rekrutacyjnej.

Autor: Rafał Niedziński

Senior Consultant IT / Telecom w RELYON Recruitment

Specjalizuje się w rekrutacjach profesjonalistów technologii Microsoftowych (.NET, C#, SharePoint, MS Dynamics AX, MS Dynamics CRM, oraz Microsoftowego BI: SSRS, SSAS, SSIS, MDX, ETL)

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200