Jak firmy budują biznesową odporność

Computerworld Przedsiębiorstwa w niepewnych czasach intensywnie zwiększają swoją odporność na kryzys. Czy korzystanie z outsourcingu i chmury rośnie wraz z optymalizacją budżetów i szukaniem większej elastyczności? Czy już dzisiaj weryfikowane są plany na przyszłość? Badanie „Optymalizacja zarządzania IT w czasach pandemii”, przeprowadzone przez Computerworld i Atman pokazuje, w jaki sposób obecny kryzys zmienił stosunek firm do IT.

W związku z pandemią większość organizacji zrewidowało swoje podejście do zarządzania IT, nie dotyczy to tylko samych CIO, ale także zarządów i zespołów biznesowych. Nie jest niespodzianką, że większość uczestników badania doskonale zdaje sobie sprawę z ważnej roli nowoczesnych rozwiązań technologicznych w budowaniu strategii biznesowej – uważa Jarosław Łuczkiewicz, Dyrektor Marketingu w Atmanie.

Niemal trzy czwarte firm inwestuje w nowe narzędzia informatyczne, aby zwiększyć odporność na kryzys, organizacje optymalizują zarządzanie danymi, wynoszą aplikacje i dane do chmury obliczeniowej i intensywnie wirtualizują zasoby IT.

Przyszedł także czas na nowe priorytety. Jednym z najważniejszych zadań wynikających bezpośrednio z lockdownu jest umożliwienie pracownikom dostępu do zasobów firmy z dowolnego miejsca – to krytyczny element zmian dla 85% respondentów naszego badania.

Trwająca pandemia COVID-19 nie będzie miała aż tak dużego wpływu na budżety IT, jak można byłoby się tego spodziewać. Trzech na czterech ankietowanych uważa, że nakłady na informatykę w 2021 roku pozostaną bez zmian, choć 28% z nich jest przekonanych o konieczności korekty planów inwestycyjnych.

Cele strategiczne w outsourcingu

Z wyników badania wyłania się również obraz, w którym przeniesienie kluczowych zasobów na zewnątrz – np. do chmury – i korzystanie z IT w modelu outsourcingu nie jest celem samym w sobie, ale może być sposobem na realizację celów strategicznych całej organizacji. Blisko co czwarty ankietowany uważa, że takie zadanie warto niezwłocznie wpisać w plan zapewnienia ciągłości biznesowej na wypadek kryzysu.

Wynoszenie zasobów poza organizację to trend widoczny w świecie IT od kilku lat – od zwykłego hostingu, przez kolokację i wynajem centrów danych lub serwerów dedykowanych, po chmurę obliczeniową. Nic dziwnego, że wiele firm ma ten etap za sobą. Ok. 41% ankietowanych deklaruje, że ich firma już dzisiaj częściowo korzysta z takiego modelu, ale nie zamierza zwiększać swojego zaangażowania w tym obszarze. Dla 8% badanych firm pandemia i praca zdalna mają być jednak katalizatorami zmian.

Dostosowanie do sytuacji

Wybór modelu outsourcingu czy rodzaju chmury wynika z potrzeb przedsiębiorstwa oraz chłodnej kalkulacji spodziewanych korzyści, jakie migracja ze sobą przyniesie. Mniej niż połowa firm upatruje w tym szansy na podniesienie jakości dostarczania zasobów IT, a jedna trzecia dostrzega w outsourcingu i chmurze możliwość łatwiejszej skalowalności biznesu. Podobny odsetek osób za najważniejszy czynnik w podejmowaniu decyzji o wyborze takiego modelu przyjmuje lepszy dostęp do odpowiednich narzędzi, wiedzy, ekspertów, których z różnych przyczyn, w tym ze względu na wysokie koszty, nie udaje się im pozyskać dla własnych centrów danych. W wynikach badania można również dostrzec pragnienie dostępu do najnowszych technologii oraz podążanie za aktualnymi trendami w IT.

Najważniejsze usługi, po które sięgają ankietowane przedsiębiorstwa u zewnętrznych dostawców, to utrzymanie aplikacji (60% wskazań) oraz wynajmowanie miejsca w centrum danych (38%). Nieco mniej podmiotów zleca na zewnątrz zadania związane z rozwojem aplikacji (19%) oraz obsługą bieżących operacji (17%).

Jak firmy budują biznesową odporność
W dobie pandemii i pracy zdalnej każda inicjatywa, od migracji do zewnętrznego centrum danych, przez inwestycję w nowe narzędzia informatyczne, aż po intensywne korzystanie z chmury, zyskuje zainteresowanie decydentów. Stanowi ona bowiem szansę na redukcję kosztów, zwiększenie ciągłości działania i dostępności usług oraz optymalizację prowadzonego biznesu - podsumowuje Jarosław Łuczkiewicz, Dyrektor Marketingu w Atmanie.

Więcej informacji i szczegółowe wyniki badania w raporcie „Optymalizacja zarządzania IT w czasach pandemii”.