Jak dzwonić taniej

Należy: liczyć koszty połączeń, twardo negocjować stawki, na wskroś wykorzystywać możliwości central, bramek GSM i nowych usług. To wnioski z konferencji Computerworld pt. ''Optymalizacja kosztów telekomunikacyjnych''. W Polsce nie ma bowiem jeszcze prawdziwej konkurencji na rynku usług telekomunikacyjnych - około 94% firm korzysta z połączeń lokalnych za pośrednictwem Telekomunikacji Polskiej, wynika z raportu TNS OBOP Telecoms Index B2B.

OBOP o operatorach stacjonarnych...

Jak dzwonić taniej
Obraz polskiego rynku telekomunikacyjnego nie napawa optymizmem. Telekomunikacja Polska wciąż jest największym operatorem telefonii stacjonarnej, z której usług korzysta ponad 10,5 mln osób. Jej największym konkurentem wcale nie jest Tele2 (650 tys. abonentów), lecz operatorzy komórkowi: Era, Plus i Idea, z których usług korzysta łącznie 17,5 mln osób. Ci zaś tworzą w gruncie rzeczy oligopol. Nie ma między nimi większych różnic w cenach połączeń. Dopiero szczegółowe badania preferencji klientów ujawniają liderów. Około 94% firm korzysta z połączeń lokalnych za pośrednictwem Telekomunikacji Polskiej, wynika z raportu TNS OBOP Telecoms Index B2B.

Jego pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce podczas konferencji Computerworld pt. Jak dzwonić taniej. Netia jest operatorem połączeń lokalnych w 11% firm. Korzystają one również - choć znacznie rzadziej - z połączeń lokalnych uzyskiwanych dzięki firmom Dialog (2%), El-Net (1%) i innym operatorom (3%).

Zobacz również:

  • Intel stawia na współpracę z partnerami

"Wyraźnie słabsza jest pozycja TP na rynku połączeń międzymiastowych" - twierdzą Beata Durka i Mateusz Galica, analitycy TNS OBOP. Z połączeń międzymiastowych za pośrednictwem Telekomunikacji Polskiej korzysta 77% firm. Netia jest operatorem połączeń międzymiastowych w 22% firm i pod tym względem znacznie wyprzedza NOM (4%), Tele2 (3%), Dialog (2%) i El-Net (2%). Podobnie wygląda sytuacja na rynku połączeń międzynarodowych. Tutaj z usług TP korzysta 78% firm. Połączenia międzynarodowe za pośrednictwem Netii wykorzystuje 18% firm i instytucji. Na kolejnych miejscach znalazły się Tele2 (3%), Dialog (2%), NOM (2%) i El-Net (2%).

TNS OBOP opracował także 10-stopniową skalę satysfakcji z usług operatorów, gdzie ocena 1 oznacza zupełny brak zadowolenia, zaś 10 - całkowite zadowolenie z usług. Najwyższą ocenę wśród operatorów stacjonarnych uzyskał Dialog - 7,2 pkt., a następnie Tele2 - 6,8 pkt., Netia - 6,6 pkt., NOM - 6,4 pkt. i Telekomunikacja Polska - 5,5 pkt. Dominacja TP na rynku powoduje, że specjaliści z niemal co trzeciej badanej firmy polecaliby korzystanie w zakresie telefonii stacjonarnej z usług Telekomunikacji Polskiej (badaniem objęto 750 firm zatrudniających powyżej 10 pracowników). Najbliżej lidera znalazła się Netia - polecano by ją w 13% firm.

W przypadku telefonii komórkowej liderem rynku biznesowego jest Plus GSM. Korzysta z niego 45% firm. Z usług Ery korzysta 41% firm i instytucji, a Idei - 28%.

...i komórkowych

Plus GSM jest operatorem 37% telefonów komórkowych działających w systemie post-paid. Równie wiele (37%) telefonów komórkowych jest obsługiwanych przez Erę. W przypadku Idei ten odsetek wynosi jedynie 26%.

Nic więc dziwnego, że 40% miesięcznych wydatków firm związanych z korzystaniem z telefonów komórkowych przypada na Plus GSM. Firmy płacą w sieci Polkomtela za jeden telefon średnio 237 zł. Nieco niższe są rachunki w sieci Polskiej Telefonii Cyfrowej (ok. 221 zł), najniższe zaś w PTK Centertel (184 zł).

W przypadku operatorów komórkowych bycie liderem rynku pokrywa się z satysfakcją klientów. Średnia satysfakcja z usług Plus GSM wyniosła 7,7 pkt. Pozostali operatorzy uzyskali jednak tylko nieznacznie gorsze wyniki: Era - 7,5 pkt., zaś Idea - 7,3 pkt.

Zaskakujące jest więc, że specjaliści z 29% badanych firm polecaliby korzystanie w zakresie telefonii komórkowej z usług Ery, nieco mniej - 27% - Plus GSM, a Idei - 21%.

Najbardziej szokujące wyniki przyniosło jednak pytanie, telefonu którego producenta używają pracownicy polskich firm. Okazuje się, że polski rynek biznesowy zmonopolizowała Nokia (87% wszystkich aparatów należy do tego producenta). Za nią znalazły się aparaty firm: Siemens (9%) oraz Motoroli (1%) i Sony Ericsson (1%). Ten wybór pokrywa się z satysfakcją klientów i ich rekomendacjami. Aż 71% specjalistów z badanych firm polecałoby korzystanie z telefonów marki Nokia.

Co do grosza

Jak na tak zdefiniowanym rynku walczyć o oszczędności? Dominacja Telekomunikacji Polskiej, która rzutuje na obraz polskiego rynku w badaniach TNS OBOP, wynika ze sposobu przeprowadzonej prywatyzacji. "To był błąd, za który do tej pory płacimy w postaci wysokich cen za usługi telekomunikacyjne" - powiedział na konferencji Stanisław Popiołek, doradca prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Nie pozostaje więc nic innego jak pilnie analizować oferty, zgłębiać tajniki billingów i interesować się nowymi usługami telekomunikacyjnymi.

W 2003 r. z usług operatorów telekomunikacyjnych zrezygnowało ponad 4 mln użytkowników. W tym samym czasie sieciom przybyło 3 mln nowych klientów. W najbliższym czasie stopa rezygnacji ma jeszcze wzrosnąć ze względu na zaostrzenie walki konkurencyjnej, szczególnie na linii operatorzy stacjonarni - komórkowi. Należy pamiętać, że wartość rynku usług komórkowych w 2003 r. (14,3 mld zł) przekroczyła wartość rynku usług stacjonarnych głosowych (13,9 mld zł, z czego ok. 12 mld zł przypadło na Telekomunikację Polską).

Więcej w tygodniku Computerworld nr 14/2004

oraz na stronach konferencji - http://www.computerworld.pl/konferencje

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200