Jak budować swoją markę osobistą na LinkedIn?

LinkedIn to jedyny w swoim rodzaju portal społecznościowy dla biznesu. Posiadanie dobrze zbudowanego profilu i dużej sieci kontaktów może być bardzo przydatne. Jak zbudować swoją markę osobistą na LinkedIn?

Przeważająca większość użytkowników portalu społecznościowego LinkedIn nie zdaje sobie sprawy z faktu, że został on uruchomiony przed Facebookiem. LinkedIn to unikalne medium społecznościowe, które specjalizuje się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Polska jest krajem, w którym LinkedIn ma szczególnie mocną pozycję w biznesie, od przemysłu, przez nowe technologie, aż po administrację publiczną.

LinkedIn to jedyny biznesowy portal społecznościowy, który zdobył taką popularność
Źródło: Alexander Shatov / Unsplash

LinkedIn to jedyny biznesowy portal społecznościowy, który zdobył taką popularność

Źródło: Alexander Shatov / Unsplash

LinkedIn w języku polskim dostępny jest od ponad 10 lat, a w 2016 roku portal został zakupiony przez Microsoft za 26 miliardów dolarów.

Zobacz również:

  • Microsoft oferuje bezpłatne szkolenia w zakresie generatywnej AI
  • Trendy w e-commerce 2024

Coraz częściej mówi się o budowaniu marki osobistej na LinkedIn. Liderzy, kierownicy, menedżerowie, CTO, CIO oraz członkowie rad nadzorczych coraz mocniej kładą nacisk na budowanie społeczności wokół swoich profilów. Budowanie marki osobistej ułatwia kontakty zawodowe, szukanie pracy, czy sprzedaż swoich produktów/usług. W niniejszym materiale pokazujemy, co zrobić, aby zwiekszyć rozpoznawalność swojego profilu i skutecznie zbudować własną markę osobistą.

Dzielenie się własnymi spostrzeżeniami dotyczącymi pracy - zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi

Lesson Learned, a więc praktyki z własnej pracy są bardzo popularne na LinkedIn. Czasami dobrze podzielić się swoimi historiami z życia zawodowego - co istotne warto chwalić się nie tyle sukcesami. Dobrze jest pokazać, że nie jesteśmy nieomylni, ale wyciągamy wnioski z naszych porażek.

W trakcie takich publikacji warto w skrócie przedstawić daną sytuację bez zbędnego wchodzenia w szczegóły. Warto pamiętać, że na LinkedIn cenione są krótkie publikacje mające maksymalnie kilkaset znaków.

Publikacje tego typu są też często sprawdzane przez przyszłych pracodawców w celu weryfikacji kompetencji na nowym stanowisku.

Pytanie sieci kontaktów o opinie w danej kwestii

Jeżeli w pracy stoimy przed podjęciem trudnej dla nas decyzji np. inwestycją w daną technologię lub wyborem nowego modelu współpracy biznesowej warto zapytać o opinię sieć kontaktów. Bardzo prawdopodobne, że w związku z naszymi działaniami zawodowymi, wśród naszych "znajomych" na LinkedIn znajduje się wiele osób o podobnym stanowisku. Eksperci bardzo często są w stanie przekazać trafne spostrzeżenia i cenne uwagi.

Dokumentowanie swojego doświadczenia zawodowego

Nieodłączną cechą LinkedIn jest sekcja doświadczenie, w które możemy pochwalić się naszym dotychczasowym dorobkiem zawodowym. Warto na bieżąco prowadzić ten element profilu uzupełniając go o nasze obowiązki na aktualnym oraz poprzednich stanowiskach. Warto również pracować nad otrzymywaniem rekomendacji/potwierdzenia umiejętności przez osoby z naszej sieci kontaktów, aby dodatkowo uwiarygodnić nasz profil.

Gratulowanie współpracownikom nowych posad

Dzięki skrupulatnemu dokumentowaniu doświadczenia zawodowego przez użytkowników portalu LinkedIn możemy szybko dowiedzieć się o zmianach pracy naszych znajomych. Potencjalnie może być to dla nas bardzo cenna informacja mająca wpływ na nasze życie zawodowe. Bardzo często zdarza się, że bliscy współpracownicy dowiadują się o awansach lub zmianach w zatrudnieniu właśnie z portalu społecznościowego, jakim jest LinkedIn.

LinkedIn służy nie tylko do szukania pracy
Źródło: Souvik Banerjee / Unsplash

LinkedIn służy nie tylko do szukania pracy

Źródło: Souvik Banerjee / Unsplash

Regularne poszerzanie swojej sieci kontaktów

Algorytm LinkedIn dopasowuje proponowaną treść na podstawie stanowiska, które piastujemy, naszych zainteresowań oraz profili, które obserwujemy. Istotna jest również sieć kontaktów. LinkedIn pokazuje ilość kontaktów od 0 do 500. Po zdobyciu pięćsetnego kontaktu uzyskamy znacznik 500+. Oznacza to, że przeglądający nie mogą dokładnie ocenić ile osób mamy w swojej sieci. Zdobycie ponad 500 kontaktów uwiarygodnia portal i poprawia pozycjonowanie publikacji. Sposobem na oszacowanie ilości kontaktów, które posiada dana osoba w sieci jest sprawdzenie liczby obserwujących - automatycznie każdy nowy kontakt oznacza dodatkowego obserwującego.

Stań się ekspertem w swojej branży

Dzieląc się wiedzą specjalistyczną z danej dziedziny możemy zaprezentować się jako ekspert i zwiększyć naszą wiarygodność. Jest to przydatne podczas rozmów z kontrahentam czy pozyskiwaniem nowych pracowników. Ułatwia również dotarcie do nowych kontaktów. Na LinkedIn intensywnie pracują również specjaliści ds. marketingu, PR, HR czy reklamy. Dzięki dobrze zbudowanemu profilowi możemy liczyć nie tylko na oferty pracy, ale również propozycje wystąpienia w sympozjach czy konferencjach, co dodatkowo buduje markę osobistą.

Pisz artykuł na LinkedIn

Użytkownicy LinkedIn, którzy nie mają problemy z przelewaniem swoich myśli na papier mogą wykorzystać moduł artykułów do publikacji dłuższych tekstów, które będą dodatkowo podbijane z wykorzystaniem klasycznego postu na LinkedIn. W dłuższym artykule możemy nie tylko zawrzeć więcej informacji, ale dołączyć również większą ilośc multimediów oraz dokładnie sformatować tekst. Ciekawym artykułem może być podsumowanie zakończenia danego projektu, udziału w konferencji lub opisanie swojej historii w danej organizacji.

Budowanie marki osobistej na LinkedIn to popularny trend
Źródło: Greg Bulla / Unsplash

Budowanie marki osobistej na LinkedIn to popularny trend

Źródło: Greg Bulla / Unsplash

Dzielenie się inspiracjami

LinkedIn jest świetnym miejscem do dzielenia się nie tylko wiedzą i dokonaniami zawodowymi, ale również pozyskiwania inspiracji. Na LinkedIn znajdziemy wiele postów z głębokimi refleksjami, które pozwalają zainspirować się i wykorzystać wiedzę innych osób we własnym życiu zawodowym. Coraz częściej spotykane jest dzielenie się książkami oraz praktycznymi szkoleniami, które pozwalają rozwijać kompetencje - nie tylko te zawodowe, ale także takie, które przydadzą się w życiu prywatnym.

Pamiętaj aby utrzymywać regularność

Dobrze zbudowany profil na LinkedIn nie wymaga ciągłego publikowania nowych postów, ale niezwykle ważne jest zachowanie regularności. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk publikowania np. raz na dwa tygodnie. Po pewnym czasie zwiększymy swoją sieć kontaktów i zbudujemy relację z klientami lub współpracownikami w trochę mniej formalny sposób, co może przydać się w najmniej oczekiwanym momencie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200