Jak IT praktykuje w biznesie

Coraz ostrzejsza konkurencja zmusza firmy do szukania nowych, skuteczniejszych sposobów współpracy IT z biznesem.

Firmy Intel i Boeing w USA wprowadziły ciekawą inicjatywę w dziedzinie rozwijania kadr - pracownicy mogą pracować w innych działach biznesowych, aby poszerzyć swoją wiedzę i wrócić do macierzystego działu z pomysłami na optymalizację kosztów.

Pracownicy działu IT Intela mogą pracować w innych działach biznesowych od dwóch miesięcy do roku, zaś Boeing wdrożył dwuletni program rotacyjny. Są to nowe inicjatywy - w Intelu działają od trzech, a w Boeingu od dwóch lat.

IT partnerem biznesu

Jak IT praktykuje w biznesie

Dlaczego firmy nie zwiększają stopnia wykorzystania danych podczas podejmowania decyzji biznesowych?

Wiceprezes i CIO Intela, Diane Bryant, stwierdziła, że istnieje ogromna potrzeba współpracy między działami, ponieważ IT jest bardzo ważnym elementem w ogólnej strategii firmy. "Bez szeroko rozumianego partnerstwa Intel nie odniósłby sukcesu" - powiedziała w rozmowie z amerykańską edycją tygodnika Computerworld.

W obu firmach programy są dostępne dla wszystkich pracowników IT (Intel zatrudnia ich 6,3 tys., a Boeing 8 tys.) Według Diane Bryant, wiedza biznesowa może stać się dla informatyka podstawą sukcesu zawodowego. Na przykład w Intelu 400 liderów IT (czyli ponad połowa) piastowała w trakcie swojej kariery stanowiska biznesowe.

"Chcieliśmy, aby pracownicy działu IT zrozumieli, w jaki sposób działa firma" - stwierdził Federico Genoese-Zerbi, wiceprezes ds. infrastruktury IT w Boeingu. Programy dla pracowników to część szerszego planu ustawicznego zwiększania możliwości IT we wspieraniu biznesu.

IT uskrzydla produkcję

W Boeingu niektórzy pracownicy IT przeszli do fabryk, stali się częścią zespołów produkcyjnych. Szybko znaleźli rozwiązania, które mogą pomóc ich nowym kolegom. Przykładem jest historia jednej z grup, która praktykowała przy produkcji środkowej części skrzydła samolotu. Jeśli narzędzie, które tnie metal, jest niewłaściwie zainstalowane, część elementu zostaje zarysowana i powoduje to spore straty finansowe. Pracownicy IT, którzy zaczęli pracować w zespole produkcyjnym, wymyślili sposób na poradzenie sobie z tym problemem. Zainstalowali RFID w narzędziach tnących - mogli śledzić ścieżkę poruszania się narzędzia i dostarczać informacje do bazy danych. To pozwoliło na skuteczne sterowanie urządzeniem i na znaczną poprawę efektywności kosztowej.


TOP 200